Vilken temperatur är lagom att ha i vattnet i en pool som kommer att stå inne i ett uterum.

är 25 grader för mycket eller räcker de med 22 grader.
 
Minst 27grader!!!!! :D
 
FiaG skrev:
Minst 27grader!!!!! :D
de är ju skönt men kanske lite dyrt att värma upp
 
Håller med FiaG! Minst 27 grader. Allt under är det bara kallt... Njutning = 0...
 
Det är nåt mystiskt med temperaturen på poolvatten. Om jag badar i en insjö t.ex. och vattnet håller 20 gr så tycker jag det är varmt o skönt. Jag har pool sedan 30 år tillbaka och kräver 27 - 28 gr för att det skall kännas lika skönt.

Kom ihåg att allmänna inomhusbassänger har c:a 26 gr.

Kan det vara det klorerade driksvattnets ytspänning som gör att det känns så kallt även vid 26 gr.?

Om du har ett inglasat uterum skall du dra för alla dörrar då ni inte vistas där. Det hjälper till med pooluppvärmningen väldigt bra.
 
  • P7140045.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vilken fin pool
 
Kalle kalle, vad har du för uppvärmning?
 
  • Gilla
Ahnfeldt
  • Laddar…
i själva huset kommer vi att ha jordvärme men de är inte byggt ännu
 
tack för tipset
 
FiaG skrev:
Varför inte koppla poolen till jordvärmen genom en värmeväxlare? Hur jordvärmen fungerar vintertid vet jag inte men vår, sommar o höst kan du ha 27/30 grader hela tiden o det till en ganska låg kostnad, jämför då med elpatron.
Här har du väldigt mycket samlad kunskap, de har hjälpt mig mycket.
Oberoende Värmepumpsforum - värmepump, allt du behöver veta om värmepumpar!
OBS!
Då man tänkt köra berg/jordvp till poolen så bör man lägga ner extra mycket markslinga eftersom hålet inte får återhämta sej..

Grannen kopplade in sin pool till bergvp men det blev till att borra ett hål till eftersom hålet blev fruset första vintern efter att poolen va ansluten, Det blev mycket eltillskott..
 
Jag har bergvärme så det visste jag, vi borrade betydligt djupare pga det, men inte att det var samma med jordvärmen.
 
Borrade för bergvärme i våras. Borrade ca 40 meter extra för poolen.

Mellan 6 juni och 6 juli så hade det kostat oss ca 400kr för att har 30 grader i poolen konstant :D

Värt varenda öre :)
 
kalle-kalle
Ska du inte bada i havet när du ska byga strandnära??
Anders
 
Milkshaken
mikkola: men hallå, hur mycket kostade dom 40 meterna extra att borra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.