H
Mycket bra saker finns redan i tråden.

Men om det är möjligt lägga undan 500kr / månad från augusti och framåt för höjda elkostnader i vinter.
 
  • Gilla
varskavibo och 1 till
  • Laddar…
H
Storsockret Storsockret skrev:
Svealands Elbolag blev det den här gången, via Elskling. Men detta är ju bara förbrukning, nätägare är Umeå energi så deras avgifter ingår såklart inte i dessa 106. Det skulle jag kanske varit tydligare med.
Ok, fast eller Mix?
 
Storsockret
H hus520 skrev:
Ok, fast eller Mix?
Fast
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Kommande vinter blir det 100% ved.
Bunkrar för närvarande men har några m³ kvar sedan tidigare.

Elberedaren kommer att kopplas ur och all värme från 1,5m³ acctank.

Kommer även att koppla in disk och tvättmaskin på varmvattenslingan.

Funderar även på att byta till timdebitering så jag kan tex kan laga middag på vedspisen när det är som värst.
 
  • Gilla
Xaktly och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kommande vinter blir det 100% ved.
Bunkrar för närvarande men har några m³ kvar sedan tidigare.

Elberedaren kommer att kopplas ur och all värme från 1,5m³ acctank.

Kommer även att koppla in disk och tvättmaskin på varmvattenslingan.

Funderar även på att byta till timdebitering så jag kan tex kan laga middag på vedspisen när det är som värst.
Jag har tur. Jag tycker det är enormt kul att följa spotpriserna dagligen. Allt tack vara solpanelssystemet. Allt med energi har blivit kul och allt jag gör är medvetna val. Enda problemet är att jag är den enda i familjen. Medan jag älskar att koll på spotpriserna och räkna ut när det är mest effektivt att köra diverse maskiner/ladding, älskar min fru lika mycket att slå på allt precis när solen gått ner för dagen och panelerna inte ger något längre.

Det är en löpande livsdiskussion vi lär fortsätta ha några år framåt.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Landbogården och 18 till
  • Laddar…
B
  • Gilla
  • Wow
Noll koll och 8 till
  • Laddar…
Storsockret
B BSOD skrev:
[länk]

Passa dig för det bolaget ...
Jodå, jag har läst rätt mycket omdömmen, mycket klagomål på avtal som löper ut och övergår till rörliga svindyra priser och bristande info. Det var ju samma med stockholms elbolag som vi hade innan. Men jag hade aldrig några problem och såg till att vara ute i god tid för att kolla upp uppsägningstider osv. Så vi får väl se om det biter mig i baken om ett år.

Jag är en bitter jävla människa så om dom krånglar kan jag krångla tillbaka :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Noll koll och 9 till
  • Laddar…
J
Storsockret Storsockret skrev:
Svealands Elbolag blev det den här gången, via Elskling. Men detta är ju bara förbrukning, nätägare är Umeå energi så deras avgifter ingår såklart inte i dessa 106. Det skulle jag kanske varit tydligare med.
De är svartlistade så jag hoppas inte det.
 
Storsockret
J Jerald Stuartson skrev:
De är svartlistade så jag hoppas inte det.
Det är vår nuvarande leverantör också, och dom har jag haft flera gånger tidigare utan problem. Finns nog mycket fiffel och dumheter bland leverantörerna, men väldigt mycket handlar också om folk som inte håller koll på sina elavtal och när dom går ut. Om jag tecknar ett avtal på 12 månader, oavsett vad det handlar om, så räknar jag kallt med att det kommer övergå i nån slags tillsvidare-hittepå därefter och agerar på det. Men jag kanske är ensam om det. Men jag får såklart skylla mig själv när jag ignorerar dessa svarta listor och det skiter sig sen.

Men, Stockholms elbolag skrev i uppsägningsbekräftelsen att man matchar billigare priser om man hittar ett för att hålla kvar en som kund, så jag har skickat specen till dom så får vi se. Kanske rent av slipper byta till koleran när jag ändå redan har pesten. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
F
H Husärlivet skrev:
Tja alla husägare!

Vårt elavtal löper ut sista oktober!
Har bundit på 1 spänn i 1 år då. Men nu tar den resan snart slut. Tänker om man ska satsa på timme för timme hos eon? Nu bunder man sig 1 år på 407 öre!!!! Hoppas på att elpriset rasar i vinter eller tidigt nästa vår? 2 vuxna i hushållet. Snittar på ca 12-1300 kWh per månad i vintras. Då hade vi ny installerat luft luft värmepump 1 st på ovanvåningen och en äldre modell på nedan plan. Hade ca 23 grader i hela huset samt golvvärme i badrum enbart på 23 grader. Funderar på att sätta in kamin på nedan plan också inför hösten. Hus på ca 70 kvm nedan plan och 20 kvm ovanvåning. Tilläggsisolerat hus, men ligger ute på landet där det blåser ofta.
Tanken är att skriva ner pumparna till ca 20 grader och elda i kaminen mkt! Släcka ner varenda lampa när man ej är hemma samt ska sova. Tvätta och diska på nätterna. Men bara funderingar än så länge!

tacksam för hjälp och tips.
Mvh alla

Jag har också eon i SE4. 12 mån bundet ligger på 400 öre/kwh. Rörligt låg nånstans på 279 öre/kwh.

Jag kör rörligt men gissar att vi kommer se toppar på 1000-15000öre i vinter. Sparar lite extra pengar nu för att slippa frysa ihjäl.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
Om ett halvår hamnar elförsörjning i Prepping, Survivalism-delen av forumet. :p
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Öckeröhus och 11 till
  • Laddar…
Vi har ju en vedkamin i källaren, tyvärr i ett rum med halvdan isolering så den skulle behövt komma upp en våning. Vet inte om det är en kostsam åtgärd.

Gammal oljepanna vet inte om pellets går eller ved i en sådan för att slippa köra elpatronerna på full fräs.

Annars var LVP el Luft vatten VP ett alternativ, eller möjligen fjärrvärme men hört både bu och bä.

Se över tätning fönster och dörrar.
Byte till 3 glas hade ju klart varit bra men tror inte vi har råd nu.
 
Pellets funkar i allmänhet i oljepannor. Men inte ved.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
L lelleputt skrev:
Vi har ju en vedkamin i källaren, tyvärr i ett rum med halvdan isolering så den skulle behövt komma upp en våning. Vet inte om det är en kostsam åtgärd.

Gammal oljepanna vet inte om pellets går eller ved i en sådan för att slippa köra elpatronerna på full fräs.

Annars var LVP el Luft vatten VP ett alternativ, eller möjligen fjärrvärme men hört både bu och bä.

Se över tätning fönster och dörrar.
Byte till 3 glas hade ju klart varit bra men tror inte vi har råd nu.
Den är ju på rätt våning ändå. Värmen stiger ju. Ser man till att få värmen vidare så fort som möjligt obehindrat är det nog helt ok. Jag kommer installera en takfläkt framför kaminen som trycker iväg luften en bit. Därtill ev. spirorör på vinden där jag tar kallare luft från annat rum och skjuter in nära kaminen.

Vårt hus drar över 100 kWh per dygn när det är kallt. Ibland mer. Det motsvarar nära 500 spänn per dygn.

När priserna är som värst rör det sig om 100 kr. Per timme.

Det lustiga i kråksången är att man skulle kunna sitta och svettas med en värmefilt runt sig. Den drar 50W. Utmaningen är skarvsladden när man ska städa eller laga mat.

Det är bra lustigt att man ska behöva värma upp en hel kåk med över 400m3 luft bara för att ett antal kroppar på totalt under 0,5 m3 i volym ska känna lite behaglig värme.
 
  • Gilla
  • Haha
Landbogården och 4 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Jodå, jag har läst rätt mycket omdömmen, mycket klagomål på avtal som löper ut och övergår till rörliga svindyra priser och bristande info. Det var ju samma med stockholms elbolag som vi hade innan. Men jag hade aldrig några problem och såg till att vara ute i god tid för att kolla upp uppsägningstider osv. Så vi får väl se om det biter mig i baken om ett år.

Jag är en bitter jävla människa så om dom krånglar kan jag krångla tillbaka :crysmile:
Det sitter samma personer i Stockholms elbolag som i Svealands. Samma styrelse. Många elbolag är sådär om man kollar upp dom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.