berisen berisen skrev:
Vanligt rörligt innebär tyvärr inte att man slipper de svindyra timmarna då det rörliga priset är volymviktat. Det du betalar för är ett viktat genomsnittspris för när hela kundgruppen förbrukade el. Ju fler som tänker att "äh det spelar ingen roll att det är den dyraste timmen nu" kommer då att dra upp priset på det rörliga.

För att svara på frågeställningen i trådstarten så är väl svaret att man borrar ner huvudet i sanden. :crysmile: Kör timpris sedan ett bra tag tillbaka och tänker fortsätta med det. Det får bli som det blir men jag räknar med att december, januari och februari alla kommer bli väldigt mycket dyrare än i fjol så det gäller att man tar höjd för det.
Jag vet hur det fungerar det är just därför jag kör timpris på sommaren för jag vill inte betala det "kollektiva" priset mitt elbolag har.

Innan jag skaffade elbil så hade jag en ganska jämn förbrukning nu kan jag förbruka lika mycket över en natt som en hel ”vanlig” vecka.

Jag är villig att tänka efter när jag laddar (laddar ändå på natten dels för jag inte är en idiot men också för att bilen är hemma). Men jag kommer inte stå och fundera om jag ska damsuga eller inte och därför kommer jag byta tillbaka till rörligt när min vanliga förbrukning blir större än laddning av bilen.
 
  • Gilla
Sebastian Fondell
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
.....Jag hatar tyskarna och att jag ska betala för tyskarnas idiotiska politik och styre!!....
Ja, efter Fukushima fattade Tyskarna ett väldigt förhastat beslut. I samma veva invigdes Nordstream med naturgas (fossilbränsle :mad:) från Ryssland.
Det är f-n ingen fungerande "öppen marknadsekonomi" att vi ska betala idioti i ett annat land via EU-förordningar om elhandel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Momoko och 26 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Vanligt rörligt innebär tyvärr inte att man slipper de svindyra timmarna då det rörliga priset är volymviktat. Det du betalar för är ett viktat genomsnittspris för när hela kundgruppen förbrukade el. Ju fler som tänker att "äh det spelar ingen roll att det är den dyraste timmen nu" kommer då att dra upp priset på det rörliga.

För att svara på frågeställningen i trådstarten så är väl svaret att man borrar ner huvudet i sanden. :crysmile: Kör timpris sedan ett bra tag tillbaka och tänker fortsätta med det. Det får bli som det blir men jag räknar med att december, januari och februari alla kommer bli väldigt mycket dyrare än i fjol så det gäller att man tar höjd för det.
kör alltid fast men försöker förstå vad du menar här. Om man kör ''rörligt elpris'' så är det väl snittet på månaden man betalar? Som jag tolkar ditt inlägg så, säg att alla EON-kunder kör all in enbart på de dyraste timmarna jämfört med Vattenfalls kunder som kör allt på natten med rörligt avtal. kommer vattenfalls rörliga kostnad på fakturan vara mindre?
 
Z Zlatje skrev:
kör alltid fast men försöker förstå vad du menar här. Om man kör ''rörligt elpris'' så är det väl snittet på månaden man betalar? Som jag tolkar ditt inlägg så, säg att alla EON-kunder kör all in enbart på de dyraste timmarna jämfört med Vattenfalls kunder som kör allt på natten med rörligt avtal. kommer vattenfalls rörliga kostnad på fakturan vara mindre?
Ja.
 
  • Gilla
sssceasss
  • Laddar…
B b8q skrev:
”Brukar” var ordet. Det som var normalt förr, gäller inte idag, med krig, elbrist, pandemier, inflation, räntehöjningar och klimatförändringar.
När var det normalt?
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Jag vågar inte på timpris i vinter... vad gör man de dagar i vinter som hamnar på 1000 öre? 2000? Dra huvudsäkringen? De dagar kommer äta upp de "billiga" dagar man haft innan.. lika bra att bunkra upp pengar inför vintern och hoppas på att vi i SE4 blir hjälpta med bidrag eller skattereduktion (lol tjena).

Jag hatar tyskarna och att jag ska betala för tyskarnas idiotiska politik och styre!! Med ett snittpris om 250öre inkl moms kommer jag gå från ca 10.000 kr om året till minst 50.000. Skiter I inflationen, räntor och drivmedel. Det är ju elen som dödar en! 40% skatt på skiten också och inget prat om hur regeringen ska lösa denna vintern för det är valår och ingen vill lova något
Det spelar ingen roll (om du inte jämför med helt bundet). Du kommer förstås ändå att betala för den dyra elen de dyra timmarna om du har månadsrörligt; det blir bara inte lika tydligt.
 
  • Gilla
Ljohansson65 och 3 till
  • Laddar…
Själv skruvade jag ner bergvärmepumpen till nyårsafton, så i vintras höll den runt 16 grader inomhus. Detta kompenseras genom att vi eldar i kamin och vedspis lite mer. (Vi har ved till priset av eget arbete.) På så sätt har vi ändå haft komfortabel temperatur inomhus, bortsett från precis på morgonen. I källaren har jag ställt ner ytterligare så det ligger på runt 12 grader.

På detta sätt ligger vi hittills 25% under förra årets förbrukning. Jag gissar att skillnaden kommer öka ytterligare när det börjar bli kallt till hösten. Nu på sommaren är det inte så stor skillnad. Vi ser ut att landa på runt 8000 kWh i årsförbrukning. Inte illa för ett hus från 1933 och runt 170 uppvärmda kvadratmeter.
 
  • Gilla
jockeping och 11 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Jag vågar inte på timpris i vinter... vad gör man de dagar i vinter som hamnar på 1000 öre? 2000? Dra huvudsäkringen? De dagar kommer äta upp de "billiga" dagar man haft innan.. lika bra att bunkra upp pengar inför vintern och hoppas på att vi i SE4 blir hjälpta med bidrag eller skattereduktion (lol tjena).

Jag hatar tyskarna och att jag ska betala för tyskarnas idiotiska politik och styre!! Med ett snittpris om 250öre inkl moms kommer jag gå från ca 10.000 kr om året till minst 50.000. Skiter I inflationen, räntor och drivmedel. Det är ju elen som dödar en! 40% skatt på skiten också och inget prat om hur regeringen ska lösa denna vintern för det är valår och ingen vill lova något
Jag tror inte mycket på att sätta tilltron till politikerna. Lvp/kamin som komplement i hus som drar mycket energi är det logiska. När det gäller timpris över vintern är det ett stort frågetecken för vår del eftersom vi inte ännu haft timpris mer än från halva mars i år. Däremot styrs vår luft/vatten-värmepump av Ngenic som kapar det värsta konstant. Däremot fungerar det ju inte när det är långa perioder av kyla och priserna är höga. Nån gång måste ju styrningen börja värma. Men det är värt att börja kolla på automatiska lösningar som finns att koppla på befintliga system. Bara att de kapar de värsta timmarna kan göra rätt mycket.

Det är då vi kommer att elda.

Mitt all denna energisörja finns det riktigt bra fördelar. Människor blir mer medvetna och tänker till innan de ödslar jordens resurser. Visst lär det bli enormt dyrt i vinter men sätter man sig in i siffrorna och tekniken är jag övertygad om att man kan få till förbättrande åtgärder för sitt boende. Tilläggsisolering, lvp, kamin eller andra energityper gör stor skillnad.

När det gäller tyskarnas beslut är vi inte så mycket bättre själva. Mycket av Sveriges energianläggningar har utländska ägare.

Kan också slå ett slag för solpaneler. Det ger er givetvis inget under vintern men det ger en hel del pengar under sommaren som kan användas till att betala dyra räkningar på vintern. Avbetalningstiden är därtill rejält kortare i och med de priser som råder. Man får helt enkelt rätt bra pengar för såld energi i dagsläget och troligtvis framåt också.

I slutänden är det inte en enskild åtgärd som löser problemen för varje husägare. Det är en rad åtgärder och en del av det som behöver göras skulle troligtvis gjorts för längesen.

Sen är det givetvis så att många inte har råd att bygga om, investera i förbättrande åtgärder med mera, men med rätt kalkyler och hyfsat bra finansiering, samt bortprioritering av resor och annat bör det gå att ta ett steg i taget.

Det finns ingen nu som kan säga hur dyr vintern kommer att bli men en fingervisning är nog att ta höjd för dubbla snittpriset vi hade i dec 2021.

I övrigt är det ett stort bakslag för regeringen att folk sätter in kamin och börjar elda för att kämpa sig igenom de problem och utmaningar vi har idag. Det i sig bör ses som ett rejält misslyckande.
 
  • Gilla
Solslottet och 13 till
  • Laddar…
Nu ska man ju helst inte in och mecka för mycket med bidrag och subventioner, men jag kan inte låta bli att tänka på att man kanske kunde dela upp ROT-avdraget så att de åtgärder som syftar till att energiförbättra befintliga hus får lite mer avdrag (kanske både arbete och material) och de som syftar till tillbyggnad får lite mindre (inte jättemiljövänligt att bygga till i många fall redan stora hus).

Alternativt att man kopplar det till husets energiprestanda, ligger man mycket under nybyggnadskraven så kan man få mer stöd för tilläggsisolering och värmepump i de fall man inte redan har det.

Men det är väl mer troligt att vi som bor i gamla hus med bristande isolering får nån slags straffskatt istället (utöver elpris-oket dvs) :crysmile:

Vet att SBAB försöker uppmuntra sånt genom att sänka räntan med 0,5 procentenheter om man gör energiförbättrande åtgärder.
 
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Nu ska man ju helst inte in och mecka för mycket med bidrag och subventioner, men jag kan inte låta bli att tänka på att man kanske kunde dela upp ROT-avdraget så att de åtgärder som syftar till att energiförbättra befintliga hus får lite mer avdrag (kanske både arbete och material) och de som syftar till tillbyggnad får lite mindre (inte jättemiljövänligt att bygga till i många fall redan stora hus).

Alternativt att man kopplar det till husets energiprestanda, ligger man mycket under nybyggnadskraven så kan man få mer stöd för tilläggsisolering och värmepump i de fall man inte redan har det.

Men det är väl mer troligt att vi som bor i gamla hus med bristande isolering får nån slags straffskatt istället (utöver elpris-oket dvs) :crysmile:

Vet att SBAB försöker uppmuntra sånt genom att sänka räntan med 0,5 procentenheter om man gör energiförbättrande åtgärder.
Riktigt bra förslag!

Jag blev paff när regeringen drog ut energibidraget rakt över hela Sverige. Det är väl helt ok att få ta emot pengar men det där är ju pengarna jag just betalat in för allt annat jag betalar skatt för. Helt glad blev jag alltså inte.

Därtill skulle folk generellt behöva få bättre kunskap i vad energi egentligen är, vad som drar vad i effekt och hur man gör skillnad. Det förbryllar mig fortfarande när folk släcker sina lampor under earth hour, men låter värmepumpen stå och gå eller har elbilen på laddning. Många vill göra bra saker men saknar kunskapen för att verkligen göra märkbar skillnad.
 
  • Gilla
Matte60 och 4 till
  • Laddar…
H
Storsockret Storsockret skrev:
Jag tecknade nytt ettårsavtal idag på 106 öre. Vi har tur som bor så långt norrut att vi kan teckna till det priset, och inte heller förbrukar mer än i snitt 500kwh/månad. Så priset vi tecknad på är procentuellt mycket högre, men i praktiken lär det handla om ca 300kr extra per månad. Fjärrvärmen är kanske inte speciellt billig, men den är åtminstone stabil och enkel i tider som dessa. Hoppas jag :surprised:

Jag avundas verkligen inte er söderut med det högre priset, speciellt inte om förbrukningen sticker iväg.
Vilket elbolag har du valt som har 106öre för ett år?
 
  • Gilla
Berra39 och 1 till
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
....Det förbryllar mig fortfarande när folk släcker sina lampor under earth hour, men låter värmepumpen stå och gå eller har elbilen på laddning. Många vill göra bra saker men saknar kunskapen för att verkligen göra märkbar skillnad.
Earth hour är en symbolhandling utan praktisk nytta. Och precis som du skriver; många saknar kunskap och kan inte ens skilja på kW och kWh. Eller har en aning om att varmvatten är en enorm energislukare med sina 4,2 kJ/(kg*K)
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
När vi köpte huset 2004 band vi på 25öre.
Nu är billigaste 174 öre!

Helt sjukt!

Mina vänner retade mig rätt mycket när jag satte in en ny vedpanna med stora tankar.
Skall nog retas tillbaka i vinter :cool:
 
  • Gilla
Bassesme och 10 till
  • Laddar…
För att svara på TS fråga så:
- Husöversyn gällande tätningslister etc
- Sänka inomhustempen 1 grad
- Få ungdomarna att duscha snabbt!
- Stänga till något rum och stänga av värmen där när det är som kallast
- Snåla med annat såsom mat, nöjen etc för att ha råd.
Har redan börjat förbereda familjen på detta.
 
  • Gilla
  • Ledsen
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
Storsockret
H hus520 skrev:
Vilket elbolag har du valt som har 106öre för ett år?
Svealands Elbolag blev det den här gången, via Elskling. Men detta är ju bara förbrukning, nätägare är Umeå energi så deras avgifter ingår såklart inte i dessa 106. Det skulle jag kanske varit tydligare med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.