Hej alla kunniga!

Jag undrar om detta material behöver tilläggsisoleras på utsidan? Det är någon form av lättbetong/siporex som jag förstått det!?
 
  • Närbild på en byggnadsvägg av lättbetong vid ett fönster, användare frågar om isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vägg av lättbetong eller siporex med synlig porös struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkelvåningshus med lättbetongväggar, fönster och terrass under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar du med behöver ? Vad sitter det för isolering i väggen ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad menar du med behöver ? Vad sitter det för isolering i väggen ?
Det är bara de blocken. Gissar att det är en kärna inuti, men inte helt säker.
 
Ja, något sitter ju i väggen. Försök hitta bygglovsritningarna hos kommunen om du inte har dom.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, något sitter ju i väggen. Försök hitta bygglovsritningarna hos kommunen om du inte har dom.
De har jag. Syftar mer på om det generellt rekommenderas att tilläggsisolera siporex från 60-talet.
 
Oftast lönar det sig inte att isolera väggar. Tak och golv i första hand. Och drag runt fönster
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oftast lönar det sig inte att isolera väggar. Tak och golv i första hand. Och drag runt fönster
Låter bra. Då kör jag bara på att klä in dem med trä och en luftspalt mellan.
 
B
Det lönar sig inte att göra om fasaden för att tilläggsisolera den, men om man ska göra om fasaden så lönar det sig ofta att samtidigt tilläggsisolera. Är det dags att fixa fasaden skulle jag lagt på mer isolering samtidigt.

Men mät väggens tjocklek. Det ger ju en hint om dess isolervärde. Ett 60tals hus brukar ju inte direkt vara top notch isolermässigt.
 
B BSOD skrev:
Det lönar sig inte att göra om fasaden för att tilläggsisolera den, men om man ska göra om fasaden så lönar det sig ofta att samtidigt tilläggsisolera. Är det dags att fixa fasaden skulle jag lagt på mer isolering samtidigt.

Men mät väggens tjocklek. Det ger ju en hint om dess isolervärde. Ett 60tals hus brukar ju inte direkt vara top notch isolermässigt.
de är ca 200mm tjocka. Säger det dig ngt om isolervärdet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.