D Daniel 109 skrev:
Dvs, förbud mot privata solceller och privatägda kraftverk. Jag har svårt att se att det skulle drivas bättre i statlig regi.
Drevs mycket framgångsrikt tidigare i statlig regi så jag ser inte varför det skulle bli sämre på något sätt.

Kapa kablarna till kontinenten, det är ju uppenbart att de inte tillför någon nytta för vår egen del.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
V videopac skrev:
Drevs mycket framgångsrikt tidigare i statlig regi så jag ser inte varför det skulle bli sämre på något sätt.

Kapa kablarna till kontinenten, det är ju uppenbart att de inte tillför någon nytta för vår egen del.
förutom klirr i statskassan vilket är bra för ekonomin och statsskulderna?
 
V mutalisken skrev:
förutom klirr i statskassan vilket är bra för ekonomin och statsskulderna?
Ah, så det är beskattningen som är förtjänsten för oss? Är det lejonparten av de vinster som rakas in?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad jag försökte framföra är att det inte finns något egenvärde i att ha lågutbildade politiker för att spegla befolkningen. Jag försöker också hitta politiker som matchar mina åsikter, men samtidigt är så kunnig som möjligt.

Nu till hör jag inte de med lägst utbildning. Men även de borde ju vilka ha kunniga politiker med liknade åsikter som de har.

Däremot är det ju en fördel att ha politiker som har sett verkligheten för dem de representerar. Men behöver inte betyda samma utbildningsnivå.
Som sagt kunskapen för riksdagens ledamöter finns ju på armlängds avstånd så jag tycker nog att det är viktigare med åsikter visioner och politisk inriktning än hög utbildning även om kunskap aldrig är att förakta men den kan man förvärva på många sätt
 
V videopac skrev:
Att det har påverkan kan man nog förstå med sunt förnuft. Dock har man tittat på det här: [länk]
Där är det kanske viktigt att se vem som äger den forskningen
 
D Daniel 109 skrev:
Dvs, förbud mot privata solceller och privatägda kraftverk. Jag har svårt att se att det skulle drivas bättre i statlig regi.
Men vinsten skulle ju iaf stanna i Sverige och det kanske kanske vore ett litet plus
 
K kortis skrev:
Men vinsten skulle ju iaf stanna i Sverige och det kanske kanske vore ett litet plus
Nu får ju Sverige in pengar i exportinkomster. Och utgifterna för el går till svenska producenter. Så ett exportförbud skulle inte ge mer pengar till Sverige.
Men det skulle minska investeringarna i elproduktion i Sverige.
 
V videopac skrev:
Påstås inte Farmanbar ha teknisk utbildning? Inte för att man märker något av det, snarare tvärtom.
Att bedöma andra människors utbildningsnivå el intelligens är ju lite vanskligt för vem bedömer den som bedömer. Och utbildning och intelligens går ju inte alltid hand i hand, jag har haft med många ingenjörer att göra med i mina dagar många väldigt kloka o uppfinningsrika och många som ja som sagt det faller ju lätt tillbaka på en själv
 
D Daniel 109 skrev:
Nu får ju Sverige in pengar i exportinkomster. Och utgifterna för el går till svenska producenter. Så ett exportförbud skulle inte ge mer pengar till Sverige.
Men det skulle minska investeringarna i elproduktion i Sverige.
Vinsten för el går ju oavkortat utomlands och då blir det ju inga exportinkomster.
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Vinsten för el går ju oavkortat utomlands och då blir det ju inga exportinkomster.
Bara under de senaste två decennierna har Sverige exporterat fossilfri el till andra länder till ett sammanlagt värde av 100 miljarder kronor.

Svensk fossilfri el – vår dolda exportsuccé | Uniper
 
R Rkarlsson skrev:
De är helt störda i hela huvudet.

Jag får sätta bilen nere i byn och ockupera en av 2 laddare till jag har 100% på batteriet. Det blir billigare än hemma nu mitt i sommaren.

se4
[bild]
Se1
[bild]
nu när jag gick över till rörligt efter 1 år bundet kan jag lika gärna parkera på type 2 laddstolpar för 3kr kwh. samma kostnad som hemma typ...
 
Z Zlatje skrev:
nu när jag gick över till rörligt efter 1 år bundet kan jag lika gärna parkera på type 2 laddstolpar för 3kr kwh. samma kostnad som hemma typ...
Min snittkostnad i juni var exakt 4,247723 kr. På laddstolparna i byn kostar det 2 kr.
På maxi är det gratis men det finns bara en. Men när jag veckohandlar så har ingen annan vaknat med elbil så det är alltid ledigt. Jag går verkligen och tittar i hela butiken så de laddar mer =) Skulle inte orka sitta i bilen och glo en halvtimme extra. Men jag kör iallafall gratis på bränsle när jag handlar.

Men ska inte klaga för mycket. Jag "sparade" hela 639 kr i bränsle från den 14juni till den siste. Hade jag kört diesel hade det varit dyrare. Men det är helt efterblivet att vi nu idag betalar 217öre medans de uppe i se1 betalar 14,05öre.

Logiken med att de ibland skyller på industri med tung post på el är ren bullshit med. Det är just nu semester och de flesta större industrier står antingen still eller går på mindre än halvfart just nu.

Det finns då ingen logik i att det blir 55 öre imorgon.
Elpriset i Malmö, SE4, är 217,73 öre per kWh, med en notering om att priset blir 55,28 öre imorgon.
 
K kortis skrev:
Där är det kanske viktigt att se vem som äger den forskningen
Är det inte alltid det? Någon finansierar forskning, i alla fall. Ser du något problem med just den här rapporten?

K kortis skrev:
Att bedöma andra människors utbildningsnivå el intelligens är ju lite vanskligt för vem bedömer den som bedömer. Och utbildning och intelligens går ju inte alltid hand i hand, jag har haft med många ingenjörer att göra med i mina dagar många väldigt kloka o uppfinningsrika och många som ja som sagt det faller ju lätt tillbaka på en själv
Det kan så vara men menar du att du anser att F verkar verklighetsförankrad när han mässar på om att lösningen på energiproblemen är att bygga ännu mer intermittent elproduktion?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B
K kortis skrev:
Men vinsten skulle ju iaf stanna i Sverige och det kanske kanske vore ett litet plus
Det där kan ju ordnas även om staten inte lägger sig i och tar över ägandet. T.ex. genom en elskatt, som läggs på producentled (till skillnad från dagens som ligger på konsumenterna av el). Eller justeringar av fastighetskatten för elproducerande enheter. Det kan ju utformas som delvis ett nollsummespel, där momsen på el sänks i någon grad, för att minska risken att det hamnar på konsumentens räkning, om målet är att staten ska ta del av vinsterna från t.ex. vindkraft, utan att äga.
 
V videopac skrev:
Är det inte alltid det? Någon finansierar forskning, i alla fall. Ser du något problem med just den här rapporten?



Det kan så vara men menar du att du anser att F verkar verklighetsförankrad när han mässar på om att lösningen på energiproblemen är att bygga ännu mer intermittent elproduktion?
Jag ser naturligtvis ett problem när energibolagen
forskar åt sig själva de har ju en agenda och ett syfte.
När jag arbetade som kyltekniker så kom två forskare och skulle vara med i en månad och ta prover etc. Det blev semesteruppehåll inga forskare dök upp? Då ringde jag universitet i fråga. Nä du de blev anställda som forskare på ett projekt som Wallenberg finansierar för det blev för kontroversiellt sa han institutet han var mäkta arg så min skeptisk till forskarnas agendor är mycket stor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.