Jag ska gjuta en platta för värmepump typ CTC EcoAir 614M och hittar några tips på varianter i forumet. Någon förordar gjutrör/platta, någon tjockare platta. Tänkte mig varianten med att gräva ur ca 40 cm, lägga ca 20 cm 8-16 makadam samt 19 cm betong med armeringsnät i 130x70 cm ram. Är det onödigt tjocka lager? Andra tips, tankar eller råd från någon som gjort liknande?
 
  • Gilla
hemkört
  • Laddar…
Det kändes verkligen att ta i med så tjock platta för en värmepump, jag skulle fylla med mer grus och bara gjuta 10cm det är nog så starkt till utedelen.

Gräver du ut ordentligt och fyller med grus så har du även en stenkista för kondens.
 
Tack för svar. Jag var själv tveksam till tjockleken så det var bra input. Kondensvattnet tänkte installatören att vi skulle leda ner i intilliggande stuprör som leder till stenkista.
 
I jämförelse så gjöt jag en 12cm platta till våran bastu, den blev så tjock pga lera så ville ha en stabil platta om den skulle tjälskjuta.

Så gräver du ut 40cm och fyller med 30-35cm 8-16 och gjuter en 10cm platta där så kommer det bli kanon.

Gräv iaf en 20cm extra runt om som du fyller med grus.

Du hade säkert kommit undan med att bara ta bort grässvålen och gjuta en platta men mer arbetet med lite grävning är inte så hemskt, svårare att rätta till i efterhand.
 
  • Gilla
Fuga
  • Laddar…
Jag har ganska lerig mark, men funkar 12 cm för en bastu så ska det väl vara fullt ok för värmepump oxå. Är tjockleken på makadamlagret viktig m h t att klara tjäle?
 
Lera är ju väldigt känsligt för djup tjäle, en blöt höst och sen kallt utan snö så rör det sig.

Ju större område kring plattan som är utgrävt och ersatt med grus desto bättre.

Nu vet jag inte vart du bor men tror inte du ska behöva vara orolig att det rör sig om du gör som ovan beskrivning.
Är du endå orolig kan du alltid isolera plattan så tjälen inte går ner lika djupt.

Då ersätter du 10cm grus med cellplast eller gräver 10cm till. Så när du har grävt ut för plattan så fyller du grus tills du ligger 15cm under marknivå och då isolerar du hela den grusade ytan. Bygger formen på cellplasten och gjuter.

Då hamnar plattan 5cm över marknivå och du kan lägga jorden med lite fall från plattan och täcka över den cellplast som ligger under.

Jag lät cellplasten enbart gå ut 30cm utanför plattan på bastun.

Det är bara ambitionerna som sätter gränserna, går säkert att krångla till mer om man vill. Men tror inte du ska övertänka det så mycket.
 
  • Gilla
Fuga
  • Laddar…
Det är i Stockholmsområdet. Ska väl gå bra med ca 30 cm grus och 10 cm platta då?
 
B
Jag tror jag gjöt runt 7cm till min luftvatten vp. Den vägde runt 160kg. Inga problem.

Grannens luftvatten vp I samma storlek ställde de på ett par trädgårdsplattor.

Kan vara bra att tänka till med kondensvatten, så du inte bildar en ishockeybana. Stockholm har ofta plusgrader under vintern, så man behöver kanske inte överarbeta det för mycket, men det blir en hel del is om det är minusgrader i några veckor i sträck.
 
  • Gilla
hemkört och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Hur gjorde du med underlaget under plattan?
 
En bekant jobbade med grunder tidigare i Stockholmsområdet och gjuter dom plattor till förråd och liknande så tog dom bara bort översta lagret och sen isolerade 10cm och gjöt på det, dom fick aldrig några backjobb på detta.
 
Gjuta platta låter lite overkill för mig. Jag grävde ur en liten stenkista och ställde den på trädgårdsplattor.
 
  • Gilla
Fuga
  • Laddar…
B
F Fuga skrev:
Tack för svar. Hur gjorde du med underlaget under plattan?
Grävde bort matjord, ca 20cm. Sedan på med grus nästan upp till marknivå, så plattan hamnar lite över marken. Packade till gruset med fötterna bara.

Det är säkert overkill, men det kostade inte många kronor att göra.
 
  • Gilla
Fuga
  • Laddar…
Tänk på att ha fall ut från grunden för konfensvattnet odyl.

Jag gjöt in en dränledning som jag kopplade in till dagvatten
 
  • Gilla
Fuga
  • Laddar…
Så här gjorde jag min "platta" för luft/vatten (ctc)

Ctc står ju redan på ben som den kommer så gjöt cirka 10cm över befintlig marksten så får man upp den lite iaf.
 
  • Nyggjuten betongplatta vid husvägg för luft/vatten värmepump med byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fuga
  • Laddar…
Mycket snyggt. Tjocklek? Hur gjorde du under plattan? Detaljfråga kanske men hur fick du till den fasade kanten? Ser ju väldigt bra ut. Hur mycket marginal valde du för dimensionen på plattan utöver benavstånden på din CTC?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.