Hej,

Jag har ett gammalt hus (byggt runt 1890) som vi precis har bytt tak på. I samband med takbytet passade vi också på att sätta i takfönster och upptäckte då att det inte finns någon diffusionsspärr i tak/vägg konstruktionen. Både trä och gips i väggar och tak ser bra ut och även det gamla taket som togs bort hade inga skador. Nu står jag inför dilemmat huruvida jag skall riva ned alla gamla gipsskivor och sätta plast eller ej ? Skall också påpeka att det nya taket har gjorts i likvärdig konstruktion som det gamla (tvärreglar över takstolar o råspont från takfot till nock. Någon med goda rekommendationer/erfarenheter?

Fredrik
 
Jag antar att ditt hus konstruerades med en varm murstock vintertid. Nu värmer du upp huset på annat vis, eller? Murstocken är kall och du har en kall vind?

Om du dessutom saknar forcerad frånluft och undertryck i lägenheten, samt saknar en snortät ångspärr mellan lägenhet och vind, ja då uppfyller du alla tre villkoren för mögelvind.

Resten är upp till dig!
 
Hej,

Det stämmer att jag har en gammal murstock som ej används längre. Huset värms med elvärme och en kakel kamin i en annan del av huset. Det som förvånar mig lite är att det troligen aldrig har funnits någon plast i konstruktionen och ändå var hela tak konstruktionen fri från kondens och mögel problem. Eftersom den nya taksponten sitter likadant plus att det är en bra ventilation i undertaket får det ju en att tveka om det behövs plast. Eftersom huset är gammal så är det ju inte super isolerat iheller. Kanske kan detta bidra till att den gamla konstruktionen har fungerat?

Fredrik
 
Vi fick rådet att inte ha fuktspärr när vi isolerade vinden i vårt gamla hus av en kunnig snickare. Vi hade vindskyddspapp närmast träet (som läkten är spikad på) luftspalt, isolering och papp igen och därefter gips som beklädnad "innertak". Vi har inte fått några problem med fukt eller mögel just på grund av att huset får andas. Några mögelproblem är det inte troligt att det blir för er del heller eftersom gamla hus ventileras både här och där (även på ställen man inte vill ha ventilation). Idén med att inte lägga fuktspärr var för att huset ska kunna andas utåt också så man inte bygger in fukt av misstag. För att det inte ska bli läckage i isoleringen så måste ni köra med både längsgående och tvärgående isolering. Det gjorde inte vi vilket vi ångrar idag (blir varmt på sommaren och kallt på vintern).
 
Vet inte varför det skulle vara så förvånande att det inte är mögelangipet? Antar att huset värmts de senaste 10-30 åren med el och nån tilläggsvärme (kakelkaminen). Konstruktionen är därför troligen tillräcklig´, eller? Varför då riva och plasta? tycker nog agneta fick ett bra råd av snickarn...
 
Okay, tack för råden. Eftersom konstruktionen har fungerat innan kommer jag inte att plasta. Kommer att se till att det finns en inspektionslucka så att man kan kolla till då och då

Fredrik
 
  • Gilla
Anci b
  • Laddar…
Om man i ett gammalt hus inte har haft diffspärr så bör man nog akta sig noga för att introducera det också !

Diffspärren är ju till för att hålla varm fuktig inomhusluft ifrån isoleringen så att man inte sätter ned isoleringens förmåga att just isolera :)

Varför man skulle få mögelangrepp på vinden om man inte eldar lika ofta och inte har diffspärr har jag lite svårt att greppa. Det finns ju inget som stoppar fukten och den bör därmed ventileras ut så småningom - möjligen kan jag se att om man börjar tillföra mycket mer fukt upp på vinden så kan man få en högre fukthalt där.

Jag antar att teorin baseras på att man med en murstock skulle torka ut vinden mer, det kanske stämmer till viss mån, men detta brukar påverka en krypgrun betydligt mer än vindar vad jag har förstått. Varm luft stiger ju så om man inte tilläggsisolerar vinden så kommer ju vinden ändå få ett värmetillskott underifrån...

/K
 
klaskarlsson skrev:
Varför man skulle få mögelangrepp på vinden om man inte eldar lika ofta och inte har diffspärr har jag lite svårt att greppa.

Jag antar att teorin baseras på att man med en murstock skulle torka ut vinden mer, det kanske stämmer till viss mån, men detta brukar påverka en krypgrun betydligt mer än vindar vad jag har förstått. Varm luft stiger ju så om man inte tilläggsisolerar vinden så kommer ju vinden ändå få ett värmetillskott underifrån...

/K
Har nog att göra med den naturliga ventilationen.
Varm luft stiger. När den når den kalla luften kyls den ner och kondenserar. Har man diffspärr så går inte luften igenom utan värmen strålar istället över. Dvs att det blir inte kondens.

Skapar man undertryck i byggnaden så borde inte luften läcka igenom utan tvärt om sugs den kalla luften in genom olika springor. Även från taket/vinden. Dvs kondens uteblir.
Eldar man i eldstad eller kamin som tar luft inifrån huset så skapar man ett naturligt frånluftssystem.
 
Linnex skrev:
Har nog att göra med den naturliga ventilationen.
Varm luft stiger. När den når den kalla luften kyls den ner och kondenserar. Har man diffspärr så går inte luften igenom utan värmen strålar istället över. Dvs att det blir inte kondens.

Skapar man undertryck i byggnaden så borde inte luften läcka igenom utan tvärt om sugs den kalla luften in genom olika springor. Även från taket/vinden. Dvs kondens uteblir.
Eldar man i eldstad eller kamin som tar luft inifrån huset så skapar man ett naturligt frånluftssystem.
Det där med undertryck köper jag, men det innebär ju att ett minst lika riskabelt igrepp är ju att sätta in en modern kamin med tillluft direkt utifrån tex ?

/K
 
klaskarlsson skrev:
Det där med undertryck köper jag, men det innebär ju att ett minst lika riskabelt igrepp är ju att sätta in en modern kamin med tillluft direkt utifrån tex ?

/K
Ja om eldstadet har varit grunden i husets ventilation så.

Man får inte glömma att problem som dyker upp som tidigare inte varit problem i århundranden beror oftast på nya byggstandarder. Eldstaden är en sådan sak sam alltid har funnits men som har försvunnit. Eldstaden värmde även grunden/vinden, skapade frånluftsventilation.... Vi tar bort den, stänger till och tätar husen och börjar sedan undra varför husen blir sjuka.

Själv har jag mekaniskt frånluftsystem och fått rådet att montera in en FTX (eller vad de heter) nu i samband med om/tillbygge.... men det vågar jag faktiskt inte. Huset är byggt 1980 och jag kan konstatera att diffspärren inte är 100 % på sina håll. Tex vid kontakter, takdosor, genomföringar och så. Därför vill jag inte ta några risker utan vill ligga på samma undertryck som innan.
 
Plast här och plast där. Vi bygger plastlådor som vi flyttar in i.

Inte undra på att vi mår allt sämre med fler allergier än någonsin. Låt husen andas.
 
Har du någon som helst grund till det påståendet? Att man låter fukt från inomhusluften vandra ut genom väggen ("andas") istället för att ventileras ut med frånluften är knappast någonting som är positivt ur hälsohänseende. Mögel och fuktskador i väggarna undviks genom att man hindrar fukt att vandra ut och kondensera där.

Begreppet "andas" har en förmåga att användas i tid och otid när det kommer till hus och ofta utan att man har riktigt en förståelse för vad det innebär. Ordet har naturligtvis en positiv klang, när man betänker vilken betydelse andningen har för människor, dock är det någonting helt annat man avser när det kommer till hus. Det är bättre att diskutera var man ska undvika fukt på grund av diffusion och konvektion, och hur detta ska ske.
 
Ett faktum är ju att allergier och astma började öka under 80-talet - samtidigt som diffspärrar och massor av isolering hade introducerats. Troligtvis inte bara därför, men ett samband kan ju definitivt finnas.

Iof skall tilläggas att en del säkert kan skyllas på byggen från 60,70-talet som med tiden har blivit mögelskadade med väldigt dålig innomhusluft som följd.

Oh well - vi har nog inte fått de sista "larmen". Om 20 år skakar man säker på huvudet åt en del av de konstruktionsmetoder vi har idag. När det gäller diffspärr så är den ju egentligen ett nödvändigt ont för att undvika kondens inuti den tjocka isolering som medrna hus har. Och tjock isolering vill man ju ha för att inte slösa med energi...

/K
 
Det är helt rätt att vi bygger plastlådor och flyttar in i dem. Detta gör vi helt enkelt för att skydda huskonstruktionerna mot fukt som i sin tur orsaker mängder av problem. Allergierna kommer av dålig ventilation. Principen är alltså att på ett kontrollerat sätt ventilera bort den fukt som skapas i ett hus. Ett friskt hus är ett tätt och välventilerat hus.
 
Kan säga att man blir lite smått nervös när man läser här. vad jag vet så har vi ingen diffspärr på våran vind (kallvind, oinredd) och i vintras hade vi lite kondens på fönstren där uppe... Men vad jag kan se så är det än så länge inga tecken på fuktskador.

Huset är byggt 1921, och längst ner, där taket "går förbi" golvet så är det ju springor så man ser ut. Det måste väl ha nåt med ventilationen att göra, eller?

Senaste vintern var vår första i huset, likaså den första där inte skorstenen användes (förutom vid brödbak tre dagar innan jul). Så nån sorts åtgärd bör väl kanske göras ganska snart då eller? Ventiler och sånt måste ju se till att den varmare luften som kommer upp försvinner ut eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.