Hej

Skulle vilja höra lite med er övriga som kör med systemair hur ni upplevt det.

Har haft mitt aggregat ca 6år. En SAVE VTR 300.

Under den här tiden har rotormotorn gått sönder, tilluftsfläkt och frånluftsfläkt gått slut i lagren.
Nu verkar andra uppsättningen av fläktar ha gått. Ganska exakt 3 år efter första uppsättningen.

Fläktrna går på ca 50% av kapaciteten, regelbundet.

Kan tycka, utan att veta dock. Att en sån här produkt bör klara 8-10år, innan flertalet komponenter
går sönder. Villaområdet är relativt nytt, och vid samfällighetsmöte kunde jag tyvärr konstatera
att mer eller mindre alla haft någon form av problem.

Jag överväger nu att byta aggregatet. Har vi haft otur ?
 
Hej

Vi har ett VSR 500 sedan just 8-10 år som du nämner och vi har hittills inte bytt något annat än filter.
Har inte heller hört minsta antydan till missljud om någon fläkt ännu.

Så vi är än så länge jättenöjda med aggregatet.
 
N Nicke-85 skrev:
Hej

Vi har ett VSR 500 sedan just 8-10 år som du nämner och vi har hittills inte bytt något annat än filter.
Har inte heller hört minsta antydan till missljud om någon fläkt ännu.

Så vi är än så länge jättenöjda med aggregatet.

Lite det jag hoppades för egen del att man skulle uppleva!
Känns väldigt trist om man sätter i 2 nya fläktar och det går 3år igen.
 
Jag tycker absolut att du måste haft ordentligt med otur.
Fläktarna borde ju verkligen hålla mer än 3 år.

Mina föräldrar har ett VX700 aggregat sedan dem byggde sitt hus 2006 och de har bytt en omgång fläktar och värmeväxlarmotorn på den tiden utöver filter då. Det känns lite mer rimligt.
 
  • Gilla
ZebbeZ
  • Laddar…
Det är orimligt att behöva byta fläktar efter bara 3 år.

Vi har ett Thermavent S40 som vi installerade 2001. Har bytt startkondensator,
(pga åska och/eller Gudrun och EONs 7 triljoner elavbrott efter det för att reparera ledningsnäten), samt fläktarna för några år sedan. I övrigt, peppar peppar, har den gått som en klocka.
 
Nu är jag sen på bollen här, men vi har ett VSR300 som är 5-6 år. Drivremmen till rotorn har gått av och för ett knappt år sedan gick ena fläktmotorn sönder. Vid tillfället fanns inga motorer att köpa, utan det enda som kunde leveras var en restaurerad begagnad motor. Jag är lite skeptisk till kvaliteten måste jag säga. Som jämförelse har vi en takfläktsmotor som snurrat konstant sen 1977. :)
 
C Conqvist skrev:
Nu är jag sen på bollen här, men vi har ett VSR300 som är 5-6 år. Drivremmen till rotorn har gått av och för ett knappt år sedan gick ena fläktmotorn sönder. Vid tillfället fanns inga motorer att köpa, utan det enda som kunde leveras var en restaurerad begagnad motor. Jag är lite skeptisk till kvaliteten måste jag säga. Som jämförelse har vi en takfläktsmotor som snurrat konstant sen 1977. :)
Lagret har skurit till motorfläkten på min Save VTR 500 efter 6 år, någon som vet om det går att byta lagret och isf hur man får bort lagret på ett smidigt sätt?
 
  • En del av en motorfläkt med ett märke för ebm-papst och tekniska specifikationer på etiketten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet lager i mitten av en motorfläkt för ventilationssystemet Save VTR 500.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus Lindberg83 Magnus Lindberg83 skrev:
Lagret har skurit till motorfläkten på min Save VTR 500 efter 6 år, någon som vet om det går att byta lagret och isf hur man får bort lagret på ett smidigt sätt?
Ja det går relativt enkelt, har behövt byta på båda fläktar i mitt aggregat, köpte då rostfria istället. Sök på EBM Bearings på Youtube så finns det filmer på folk som byter i liknande fläktar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.