Hej! Vad har det kostat för er som byggt avlopp med trekammarbrunn, och anlitat entreprenör?

Det finns bara grävd brunn och utedass vid torpet jag tittar på nu, och jag undrar vad det kan kosta att göra riktig toalett och dusch om några år. Har förstått att man antagligen behöver trekammarbrunn för att göra det.

Tacksam för svar!
 
Att anlägga en trekammarbrunn kostar sisådär 20000 - 25000. Sen ska det till lite tillstånd från kommunen, det ska grävas en provgrop mm. Det kan gå på en 5000 till.
Detta är bara själva avloppsanläggningen. Sen ska det kopplas in i huset också.
 
Först och främst är frågan var på tomten avloppsanläggningen hamnar, ju länge bort från huset desto mer grävning och rör och högre utgifter.
Sedan kommer frågan om markförhållanden, om marken klarar av att dränera spillvattnet ordentligt. Är det fin lucker matjord och grus anlägger man vanligen en infiltration, är det istället lera i jorden krävs oftast en markbädd.
Med markbädd behövs inte provgrop annars ska den grävas tidigt på året då vattnet står som högst.
Dessutom måste anläggningen placeras så att slamtömningsbilen kan komma åt.
Idag ställer de flesta kommuner krav på en typgodkänd anläggning vid enskilt avlopp, du får alltså inte knåpa ihop en avloppsanläggning med flera olika element från olika tillverkare.

Vi betalade dryga 66000 exkl moms för en helentrepenad hos en grävfirma med slutbesiktningsrätt, då ingick typgodkänd trekammarbrunn med pump och markbädd, grävning med nedläggning av stamrör till fastigheten samt att de fixade alla kommuntillstånd.

Det var värt varenda slant.
 
Tack så mycket för svaren!

Det skulle förmodligen vara möjligt att ha den ganska nära huset. Jag har mailat kommunen och frågat om det är tillåtet med trekammarbrunn på tomten.

Withnail, det lät som ett bra pris! Får man fråga vilken del av landet det gjordes i?
 
Efter att ha fått lite svar i en annan tråd tror jag dock att det kan bli tal om att dra avloppet till en helt ny byggnad, med dusch och wc. Kanske en skrubb med diskbänk så man kan diska där också. Anledningen är att torpet är så gammalt, 150-200 år, så det skulle nog ta skada av rördragning.

Behövs det fortfarande trekammarbrunn för det, eller räcker 2-kammarbrunn?
 
sommarstugetjej skrev:
Efter att ha fått lite svar i en annan tråd tror jag dock att det kan bli tal om att dra avloppet till en helt ny byggnad, med dusch och wc. Kanske en skrubb med diskbänk så man kan diska där också. Anledningen är att torpet är så gammalt, 150-200 år, så det skulle nog ta skada av rördragning.

Behövs det fortfarande trekammarbrunn för det, eller räcker 2-kammarbrunn?
2-kammarbrunn kan du nog glömma (om du inte har det + en sluten tank ev.)
Många kommuner börjar t.o.m. bli skeptiska mot 3-kammarbrunn nu när det kommit nya miljökrav.
 
Carisma har rätt, trekammarbrunn är ett krav idag även om man bara tänkt sig gråvatten (bad, tvätt, disk).
Däremot var vår kommun direkt motståndare mot sluten tank utom i absolut värsta scenariot.
De senaste infiltrationerna/markbäddarna renar till nästintill rent vatten.
Vår anläggning ligger på Kinnekulle i Västergötland i ett område som är biotopskyddat och grävdes av Grävtjänst i Götene AB.

Vad det gäller extern byggnad håller jag med detta om det är en ren sommarstuga, man vet inte vad som kan hända på vintern.
Vi är själva övertygade byggnadsvårdare och övervägde detta alternativ men vi vill samtidigt kunna leva och bo på gården så vi bygger en tillbyggnad för badrum och tvätt så slipper vi dra in vatten i en byggnad som inte är konstruerad för den moderna tidens krav på halvtimmeslånga duschar,

Än så länge är vårt provisoriska badrum beläget i det gamla brygghuset.
 
Carisma och withnail: Jag har nu talat med kommunen och trekammarbrunn är tillåtet där.

Withnail: Menar du att det är bra eller dåligt att ha vatten och avlopp i en separat byggnad? Du sa "Vad det gäller extern byggnad håller jag med detta om det är en ren sommarstuga, man vet inte vad som kan hända på vintern."
 
Jag menade att det är en god idé att förlägga vatten och avlopp i en extern byggnad om man kan göra avkall på bekvämligheten. I en sommarstuga tycker jag att det är direkt att rekommendera. En gammal byggnad är inte konstruerad för VVS och det är mycket att tänka på när man gör sådana ingrepp.
Det kanske finns ett litet brygghus på tomten som kan byggas om till badrum?
 
Withnail: På det här torpet vi tittat på finns ett gästhus och ett stort förråd så det skulle säkert få plats. Bra att veta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.