Tja alla husägare!

Vårt elavtal löper ut sista oktober!
Har bundit på 1 spänn i 1 år då. Men nu tar den resan snart slut. Tänker om man ska satsa på timme för timme hos eon? Nu binder man sig 1 år på 407 öre!!!! Hoppas på att elpriset rasar i vinter eller tidigt nästa vår? 2 vuxna i hushållet. Snittar på ca 12-1300 kWh per månad i vintras. Då hade vi ny installerat luft luft värmepump 1 st på ovanvåningen och en äldre modell på nedan plan. Hade ca 23 grader i hela huset samt golvvärme i badrum enbart på 23 grader. Funderar på att sätta in kamin på nedan plan också inför hösten. Hus på ca 70 kvm nedan plan och 20 kvm ovanvåning. Tilläggsisolerat hus, men ligger ute på landet där det blåser ofta.
Tanken är att skriva ner pumparna till ca 20 grader och elda i kaminen mkt! Släcka ner varenda lampa när man ej är hemma samt ska sova. Tvätta och diska på nätterna. Men bara funderingar än så länge!

tacksam för hjälp och tips.
Mvh alla
 
  • Lantligt hus med luftvärmepump, solig tomt och flaggstång, diskussion om elanvändning och sparåtgärder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DataJonny och 3 till
  • Laddar…
Installerar spisinsats, köpt 5kbm ved och planerar att kallställa vissa rum och blir det riktigt jävligt får hela familjen sova i samma rum.

Har fixat så jag kan styra när varmvatten produceras och förberett familjen på att man kanske inte kan duscha varje kväll.

Också bytt jobb till ett som tillåter mer hemarbete, så jag kommer bara behöva ladda bilen en gång varannan vecka i värsta fall.

Värmen är ju det som kommer dra absolut mest och även är svårt att göra något åt med det system man har. Så det bästa tipset är väl att vara i god tid med uppgradering av systemet, köpa ved (kanske redan är för sent)? Samt se över om man kan styra tex varmvattenproduktion. (Kräver dock att man har spotpris om det ska bli meningsfullt).

Sverige 2022!
 
  • Gilla
tompaah7503 och 16 till
  • Laddar…
Storsockret
Jag tecknade nytt ettårsavtal idag på 106 öre. Vi har tur som bor så långt norrut att vi kan teckna till det priset, och inte heller förbrukar mer än i snitt 500kwh/månad. Så priset vi tecknad på är procentuellt mycket högre, men i praktiken lär det handla om ca 300kr extra per månad. Fjärrvärmen är kanske inte speciellt billig, men den är åtminstone stabil och enkel i tider som dessa. Hoppas jag :surprised:

Jag avundas verkligen inte er söderut med det högre priset, speciellt inte om förbrukningen sticker iväg.
 
  • Gilla
Pappabjorn och 7 till
  • Laddar…
Tack för omtanken
 
  • Gilla
Pappabjorn och 3 till
  • Laddar…
Hösten är normalt ingen bra tidpunkt för att binda. Om du tror att du klarar vintern på rörligt så flytta fram bindninden till vår eller försommar då det brukar vara billigare att binda.
 
  • Gilla
EMIL Emil
  • Laddar…
Ja det är ju tanken
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J Jannejoel skrev:
flytta fram bindninden till vår eller försommar då det brukar vara billigare att binda.
”Brukar” var ordet. Det som var normalt förr, gäller inte idag, med krig, elbrist, pandemier, inflation, räntehöjningar och klimatförändringar.
 
  • Gilla
Potenza_ och 22 till
  • Laddar…
Det har tydligen aldrig funnits en sådan korrelation. Finns trådar om detta tidigare på BH.
 
  • Gilla
doctorrobert och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Det vore väldigt märkligt om det generellt var dyrare att binda på hösten. Binder man på ett år så borde elbolagen kunnat förutspå priserna för kommande år rätt bra. Dvs, under mer normala förhållanden.
 
  • Gilla
johannord och 2 till
  • Laddar…
Jag vågar inte på timpris i vinter... vad gör man de dagar i vinter som hamnar på 1000 öre? 2000? Dra huvudsäkringen? De dagar kommer äta upp de "billiga" dagar man haft innan.. lika bra att bunkra upp pengar inför vintern och hoppas på att vi i SE4 blir hjälpta med bidrag eller skattereduktion (lol tjena).

Jag hatar tyskarna och att jag ska betala för tyskarnas idiotiska politik och styre!! Med ett snittpris om 250öre inkl moms kommer jag gå från ca 10.000 kr om året till minst 50.000. Skiter I inflationen, räntor och drivmedel. Det är ju elen som dödar en! 40% skatt på skiten också och inget prat om hur regeringen ska lösa denna vintern för det är valår och ingen vill lova något
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Pappabjorn och 40 till
  • Laddar…
Köpte solceller
Blir väl nått positivt av det
Men vintern kommer kosta
 
  • Gilla
Deek och 7 till
  • Laddar…
A
Man bävar rent ut sagt. Hushållet eldas med ved, så där har vi "endast" hushållsel så ingen jättefara. Snickeriet har 3 st llvp, men också naturligtvis maskiner som drar massor. Vi pratar om en förbrukning på ca 40000kWh, så det är inga korvören direkt. Mitt bundna avtal löper ut 4/12, så de offerter som man lämnar under hösten kommer att bli som ett slag i ansiktet för kunderna. Då har vi också det helt galna prisracet på material att tänka på.
 
  • Gilla
Fnorberg
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det vore väldigt märkligt om det generellt var dyrare att binda på hösten. Binder man på ett år så borde elbolagen kunnat förutspå priserna för kommande år rätt bra. Dvs, under mer normala förhållanden.
Rent teoretiskt är det säkert så men jag TROR elbolagen kan hålla ett lite högre fastpris framåt hösten. Ungefär samma princip som med jordgubbar före och efter midsommar.
 
Jag har bytt till "röligt per timme" nu över sommaren då laddning av elbilen står för majoriten av förbrukningen just nu.

Få se hur det går när det blir kalt ute håller på att upgradera styrningen av golvärmen till att vara smartare.
Fyllt på vedboden till max har jag gjort också.

Kanske går tillbaka till "vanligt rörligt" under vintern också för att slippa tänka på (svin)dyra timmar.
 
  • Gilla
Skebbo och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Jag har bytt till "röligt per timme" nu över sommaren då laddning av elbilen står för majoriten av förbrukningen just nu.

Få se hur det går när det blir kalt ute håller på att upgradera styrningen av golvärmen till att vara smartare.
Fyllt på vedboden till max har jag gjort också.

Kanske går tillbaka till "vanligt rörligt" under vintern också för att slippa tänka på (svin)dyra timmar.
Vanligt rörligt innebär tyvärr inte att man slipper de svindyra timmarna då det rörliga priset är volymviktat. Det du betalar för är ett viktat genomsnittspris för när hela kundgruppen förbrukade el. Ju fler som tänker att "äh det spelar ingen roll att det är den dyraste timmen nu" kommer då att dra upp priset på det rörliga.

För att svara på frågeställningen i trådstarten så är väl svaret att man borrar ner huvudet i sanden. :crysmile: Kör timpris sedan ett bra tag tillbaka och tänker fortsätta med det. Det får bli som det blir men jag räknar med att december, januari och februari alla kommer bli väldigt mycket dyrare än i fjol så det gäller att man tar höjd för det.
 
  • Gilla
Katarina Frisk och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.