Hej!
Jag har 2 st scuba 2 , 1 st poollab1.0 samt testremsor från aquacheck.

Klor, pH, samt alka stämmer ganska bra överens mellan testmetoderna. Cya däremot skiljer sig enormt. Scuba envisas med att ligga mellan 50-60 PPM medan poollab mäter under 30. Teststickorna visar på under 30 PPM. Poolvattnet är delvis utbytt denna säsong så Cya KAN inte vara hög.

Jag har alltid använt scubas rekommenderade tabletter från lovibond till scuban och poollabs rekommenderade tabletter till poollab. När jag testade att använda poollabs tabletter till scuban så vips mätte scuban också Cya nivån till under 30. Detta gäller för båda mina scuba 2 mätare.

SLUTSATS: det är fel på lovibonds tabletter för Cya. Det är INTE fel på scuba.

Nån mer som noterat detta?

Mikael
 
Har en ny scuba 2 och har oförklarliga mätvärden.
Mätte cya till 89 och bytte hälften av vattnet. Sedan fick jag 114!!!!!
Fick en 4år gammal tablett från jobbet men osäker på fabrikat, exakt samma mätvärde 114!!
Hajar ingenting. Känns som fel på Scuban??
 
Jag håller helt med dig! Jag har slutat att använda scuban och använder bara pool lab 1.0. Även om jag misstänker att det är tabletterna till scuba som är felaktiga så känns det tryggare med pool lab.

för övrigt blev jag förvånad att inte fler noterat detta med konstiga Cya värden.

W willep skrev:
Har en ny scuba 2 och har oförklarliga mätvärden.
Mätte cya till 89 och bytte hälften av vattnet. Sedan fick jag 114!!!!!
Fick en 4år gammal tablett från jobbet men osäker på fabrikat, exakt samma mätvärde 114!!
Hajar ingenting. Känns som fel på Scuban??
 
C
M Mikael Lindström skrev:
Även om jag misstänker att det är tabletterna till scuba som är felaktiga så känns det tryggare med pool lab.
Skumt, har du pratat med Tintometer/Lovibonds support?
De är ju en stor tillverkare av professionella mätinstrument så de borde ju ha koll på detta kan man tycka :thinking:
 
C cpalm skrev:
Skumt, har du pratat med Tintometer/Lovibonds support?
De är ju en stor tillverkare av professionella mätinstrument så de borde ju ha koll på detta kan man tycka :thinking:
Nej det har jag inte. Jag har pratat med återförsäljaren som skickade mig en ny scuba samt så fixade jag nya tabletter från olika återförsäljare. Samma resultat på båda scuba samt med alla olika tabletter. Tillverkare brukar aldrig hantera kundsynpunkter utan hänvisar alltid till åf. Så jag orkar inte utan inser att lovibonds tabletter är felaktiga
 
  • Gilla
Moana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.