Hej

Om tre veckor flyttar vi in i ett hus där just detta rum är det enda man omsorgsfullt lämnat kvar i originalskick -67. Vid kontraktskrivningen hade kriget bara börjat och vi hade väl tänkt oss börja designa ett nytt våtrum&tvättrum-kombo med en lite modifierad rumslösning.

Nu går vi istället in för att värdera vad vi renoverar på ett lite annat sätt. Vår fråga till forumet är därmed hur vi på ekonomiskt sätt gör något semibra av den här lösningen, som känns familjepraktisk och fungerar 1-2 år. Att lämna den as is kommer inte fungera.

Sett till inreding slänger vi antagligen ut rubbet och sätter in arbetsbänk utmed hela väggarna utan dörrar. Ställer TM och TT under bänkarna samt sågar ned en ny vattenho i skivan. Sätter praktiska förvaringsskåp utmed väggarna och eventuellt något bänkskåp under. Men vad gör vi med golvet och brunnen som inte innebär att vi måste bryta upp och börja om än på ett år eller så?

Tack på förhand
 
  • Tvättstuga med vit tvättmaskin, träskåp och blå väggar i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som målat betonggolv, går att slipa och måla om ni orkar. Men varför!? Renovera allt om 2 år ist.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser ut som målat betonggolv, går att slipa och måla om ni orkar. Men varför!? Renovera allt om 2 år ist.
Enig med det. Men efter köket och möjligen arbetsboden ;-D är tvättrummet en av de viktigaste vardagspraktiskt funktionella sakerna i ett hus.. föreställ dig de där bilderna med tvättunnor fyllda med familjekläder, 800.000 handdukar av olika status och något blött, alltid. +- regnvåta kläder från förskole- och skoldagar som ska hinna torka till nästa dag.

Men ok, så du menar att man i princip skulle kunna hyra / fixa en slip för betong och sedan måla på något roligt? ett lager klinker & golvvärme hade ju varit lite trevligt också isåf men det ligger en gammal gjutgärnsbrunn under ett av skåpen till vänster - vars hälsostatus sannolikt motsvarar 40 års slitage.
 
Precis, slipa och måla. Om några år byt golvbrunn och inspektera rören i golvet. Klinker och ev golvvärme.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E
Är det redan en tvättbänk med ho som torktumlaren står på? Om jag skulle hålla nån slags budget hade jag behållt den. Vilket mervärde ger en ho som är infälld i en bänkskiva egentligen?

håller med annars om att det är viktigt att tvättstugan är funktionell, påverkar vardagen mycket.

är det två dörrar in i ett 3m2 stort rum? Behövs det?

Edit: ber om ursäkt för att jag helt missade frågan.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E erimos skrev:
Är det redan en tvättbänk med ho som torktumlaren står på? Om jag skulle hålla nån slags budget hade jag behållt den. Vilket mervärde ger en ho som är infälld i en bänkskiva egentligen?

håller med annars om att det är viktigt att tvättstugan är funktionell, påverkar vardagen mycket.

är det två dörrar in i ett 3m2 stort rum? Behövs det?

Edit: ber om ursäkt för att jag helt missade frågan.
Hej

Det är en altandörrsliknande utgång till gården och en vanlig innerdörr till hallgången. En ny bänkskiva med ho handlar egentligen mer om estetik och bli av med all plåt som ligger inbockad och vass runt all rördragning under. Dessutom oifrånkomligt om man ska kunna flytta på maskinerna till ett bättre ställe.

Vi har väl en ide nu att maskinerna kommer stå på varandra längs till vänster. En 120 ekskiva med hål för inbyggnadsho med bibehållen kran (!). Bygga upp det med två underskåp 60x60 Ikea. Sätta väggskåp ovanför i samma bredd. De 75cm som återstår kommer vi sätta in en duschkabin med hörningång.

Det sjaskiga golvet har vi ingen aning om det är sprickor på grund av defekt gjutgärnsrör eller naturligt av andra skäl, så att börja med så sätter vi bara vanliga vinyl 50x50 över som luftar & samtidigt tål vatten. Målar om väggar med våtrumsfärg och lite list. Om vi slår på stort, byter vi ut det gamla elementet mot en vattenburen handdukstork.
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
Just det. Så här blev det som steg 1. Nästa är att sätta duschkabin och ett väggskydd över bänken. Samt vitmåla dörr&lister.
 
  • Tvättstuga med torktumlare ovanpå tvättmaskin, diskho, och tvättkorgar märkta "LAUNDRY".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare under bänkskåp, öppen dörr som visar trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipade och målade ni golvet?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Slipade och målade ni golvet?
Ja, husfix, slipning och målning. Med allt utrivet fick jag chans att komma åt överallt. Syntes tydligare då att sprickan nog kom ifrån ett materialskifte efter att man bilat ur och murat om. Jag lade en klinkerrad som list, i botten runt rummet. Hittade två mystiska öppningar i väggmaterialet där det nog bott/bor råttor, så nu är de definitivt utstängda.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.