Nissens
Julia Åsberg Julia Åsberg skrev:
För tillfället ger stolpen el till två olika hushåll (via elledningar nedgrävna i marken) samt en luftledning med el. Elbolaget ställde stolpen där av praktiska skäl men när markägaren uttryckte att han i framtiden kommer sälja denna mark till en privatperson när han hittar en köpare sa elbolaget "det blir enklast för oss att göra såhär nu och när du hittar en köpare så tar vi tag i problemet då"
Det borde väl att begära handräckning av kronofogden.
 
  • Gilla
  • Wow
Thomas Buskhagen och 14 till
  • Laddar…
harry73
Men om stolpen finns där utan rättigheter, borde man kunna begära handräckning av kronofogden. Alternativt tar du kontakt med någon hos elbolaget som har högre befattning än den du pratade med, och klagar på behandlingen du fick.

Edit: 2a på bollen
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 11 till
  • Laddar…
Lite märklig historia, markägaren påtalar att marken ska säljas och man ska lösa detta senare.
Vet du när de två fastigheterna fick sin sina elanslutningar? Och när sattes stolpen var det samtidigt som de två fick el?

Det finns givetvis regler för detta i Sverige. Men reglerna och hur man kommit överens tidigare har ändrats genom tiderna.

En regel är att kollektivet inte får bekosta sådant som gynnar en enskild. Kollektivet i detta fallet är de övriga nätkunderna i Sandviken Energi. Och det sker isåfall inbakat i nätavgifterna. En annan regel är att man måste ha tillstånd eller godkännande från berörda markägare för en ledning detta gäller både mark och luftledningar.

En input som kanske löser en del kolla om de kan bygga om i samband med att du beställer en nyanslutning. Då måste de dit i alla fall. Du kanske behöver el till byggtiden för nybygget och då kan ett markmätarskåp installeras tidigt och att de då bygger om samtidigt som de nyansluter.

Det är inte fel att ifrågasätta de ska kunna svara.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
J
Julia Åsberg Julia Åsberg skrev:
Nej, både lantmäteriet och Energibolaget har letat efter något typ av avtal eller rättigheter som inte finns. Vi har pratat med markägaren som säger att stolpen en dag bara stod där och utifrån att det då var skogsmark så tänkte han att den får stå där så länge.

Japp, vi visste att stolpen fanns där och såg även på alla typer av kartor att de inte har rättigheter till att ha stolpen där så därför blev vi inte oroliga. Ett servitut eller annan typ av rättighet behövs för att de ska få ha den kvar där.
Jag har ungefär samma situation som dig fast i mitt fall är det bara en stödstolpe som finns på min tomt, den stärker upp ledningarna som går på andra sidan vägen sett från min tomt.

Det finns inga kartor eller servitut för stolpen men att få nätägaren att ta ned denna verkar smått omöjligt. De säger även själva att det inte borde stå en stolpe på min tomt men de åtgärdar det inte.
 
  • Ledsen
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Julia Åsberg Julia Åsberg skrev:
För tillfället ger stolpen el till två olika hushåll (via elledningar nedgrävna i marken) samt en luftledning med el. Elbolaget ställde stolpen där av praktiska skäl men när markägaren uttryckte att han i framtiden kommer sälja denna mark till en privatperson när han hittar en köpare sa elbolaget "det blir enklast för oss att göra såhär nu och när du hittar en köpare så tar vi tag i problemet då"
Är det samma elbolag och kanske samma stolpe som du ska få din el från till ditt bygge och framtida bostad? I så fall gäller det ju att vara lite taktisk också. Du vill ju inte att din ansökan om el anslutning eller byggel läggs på hög " i avvaktan på pågående juridisk tvist"...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Sandviken energi är inte jättelätta att ha och göra med. I området där vi bor grävde dom ner alla luftledningar. Men glömde bort att ta bort stolparna på vår tomt. Efter 4 år och många samtal så sågade jag ner stolparna själv. Har dom ingen ledningsrätt så känns det iaf spontant som att ni har rätt i sak.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 5 till
  • Laddar…
J Johnsvi skrev:
Sandviken energi är inte jättelätta att ha och göra med. I området där vi bor grävde dom ner alla luftledningar. Men glömde bort att ta bort stolparna på vår tomt. Efter 4 år och många samtal så sågade jag ner stolparna själv. Har dom ingen ledningsrätt så känns det iaf spontant som att ni har rätt i sak.
egenmäktigt förfarande eller någon annan brottsrubricering blir det om om man sägar net stolpen själv.
Bara för att den står där olagligt innebär inte att man får förstöra den. Jag tror det är bättre att vänja sig vid stolpen. de får garanterat servitut på stolpen om de söker..
 
  • Haha
  • Gilla
orienteraren och 2 till
  • Laddar…
harry73
Jag misstänker att elbolaget fick yttra sig vid avstyckningen. Där hade de sin chans att berätta att deras ledning står där
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
egenmäktigt förfarande eller någon annan brottsrubricering blir det om om man sägar net stolpen själv.
Bara för att den står där olagligt innebär inte att man får förstöra den. Jag tror det är bättre att vänja sig vid stolpen. de får garanterat servitut på stolpen om de söker..
Jag har inte sagt att dom ska såga ner stolpen.. Det jag ville få fram var att Sandviken energi inte är så samarbetsvilliga. Stolpen på min tomt skulle ju ändå bort, så jag såg det mer som att jag utförde deras jobb än något brottsligt.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 4 till
  • Laddar…
T
Rent teoretiskt (även om det är ett livsfarligt uppdrag med spänning på), vad skulle hända om kablarna helt plötsligt en natt blir avklippta av någon som är ute efter koppar? Det skulle ju knappast kunna vara ert fel......
Skulle dom då har rätt att beträda tomten eller skulle dom behöva godkännande från markägaren? Vad händer om markägaren inte godkänner att dom beträder deras mark, för kablarna är ju förlagda där olovligen. Jag tänker då det inte finns servitut eller dylikt.
 
  • Haha
  • Gilla
Johan623 och 2 till
  • Laddar…
J Johnsvi skrev:
Sandviken energi är inte jättelätta att ha och göra med. I området där vi bor grävde dom ner alla luftledningar. Men glömde bort att ta bort stolparna på vår tomt. Efter 4 år och många samtal så sågade jag ner stolparna själv. Har dom ingen ledningsrätt så känns det iaf spontant som att ni har rätt i sak.
Lite off topic.
För kännedom så ska stolpar tas upp i sin helhet inte sågas av vid marken.
Är det kreosot stolpar så ska även markprov vid varje stolpe tas. Provtagning är nytt sedan några år tillbaka. Kommunen är tillsynsmyndighet. Stolparna är sedan farligt avfall. Och hör inte hemma i några rabattkanter eller liknande.
 
  • Gilla
  • Haha
Thomas Buskhagen och 9 till
  • Laddar…
TRJBerg
GK100 GK100 skrev:
Läs vad HSP och toolman77 skriver där har du någorlunda facit för praxis i majoriteten av 0.4 kV nät av typen du visat. Och svara gärna på frågorna kring vad stolpen betjänar nu och vilken mark den och ledningarna går på.

Borde väl knappast finnas något tydöigare än stolpen på marken du gör till tomt. Det har väl inte skett hux flux utan att någon varit på plats och sett ut området. Symptomatiskt att man får för sig att andra ska lösa ut vad som krävs om nu inte stolpen passar att stå kvar.

Antar att du ska ha ström till nybygget då kanske det går att samordna lite med flytten där. Och sen försök förhandla lite om priset även om det inte som nämnts är ditekt orimligt.
Enligt uppgift från TS sattes stolpen med ledningar upp utan avtal, samråd eller information till/med dåvarande fastighetsägare. Därutöver tycks det heller inte finnas något som helst servitut eller annan sådan belastning på fastigheten i fråga (detta dessutom enligt uppgift från elbolaget).
Under dessa förhållanden kan jag inte se vad TS eventuella kännedom om stolpen vid köpet har för relevans. Inte heller vad elbolagets användning eller syfte med stolpen har för relevans i den här situationen.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 6 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Rent teoretiskt (även om det är ett livsfarligt uppdrag med spänning på), vad skulle hända om kablarna helt plötsligt en natt blir avklippta av någon som är ute efter koppar? Det skulle ju knappast kunna vara ert fel......
Skulle dom då har rätt att beträda tomten eller skulle dom behöva godkännande från markägaren? Vad händer om markägaren inte godkänner att dom beträder deras mark, för kablarna är ju förlagda där olovligen. Jag tänker då det inte finns servitut eller dylikt.
Tja eftersom rvå grannar blur av med sin el så är jag övertygad om att ts skulle godkänna hela operationen. Sen finns allemansrätten.
 
  • Haha
ulsa
  • Laddar…
A
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja eftersom rvå grannar blur av med sin el så är jag övertygad om att ts skulle godkänna hela operationen. Sen finns allemansrätten.
Jag kan ingenting om elnätet, men är 100% säker på att allemansrätten inte har något alls med någon fråga i den här tråden att göra!
 
  • Gilla
VidarH och 22 till
  • Laddar…
Julia Åsberg Julia Åsberg skrev:
....
Japp, vi visste att stolpen fanns där och såg även på alla typer av kartor att de inte har rättigheter till att ha stolpen där så därför blev vi inte oroliga. Ett servitut eller annan typ av rättighet behövs för att de ska få ha den kvar där.
Riktigt så enkelt är det tyvärr inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.