Oavsett kriget tror jag att vi närmar oss ett paradigmskifte. I decennier har vi vant oss vid att el och varmvatten finns tillgängligt 24/7 365 till låga priser och har ansett det som en självklarhet. Denna tid tror jag är förbi. Självklart måste energitillgången vara säkrad för processindustrin som inte kan stänga an en masugn. Men vi kommer att inse att det kanske finns begränsningar med elförsörjningen vissa stunder på dygnet. Det är en oförsvarlig lyx att ha el tillgängligt för alla behov dygnet runt. Eller värme. Varför måste en BRF tillhandahålla varmt vatten kl 3 på morgonen?
När jag var liten då hade badhuset normal vattentemp 18 grader tror jag, en eller två dagar i veckan höjdes det till 22 grader. Funkade skitfint.
Jag har inget emot att få elen strypt till 2 kW några timmar om dagen när det är som mest kritiskt.
 
  • Haha
snaggletooth
  • Laddar…
Att vi vill ha ljust och varmt innomhus innebär inte att vi kan och ska fortsätta förlita oss på el, olja och gas. Det går att värma bostäder med förnybart svenskt biobränsle och det lär bli nödvändigt när man har avvecklat så mycket av den planerbara elproduktionen i både Sverige och Tyskland.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Ja det ligger något i det.
Jag har filosoferat lite kring signalerna vad gäller skattelättnader vid installering av solceller, om jag förstår det korrekt är den egna förbrukningen subventionerad, vilket ter sig vara en ganska tydlig signal om att i framtiden bör hushållen vara självförsörjande, förbi är dagarna då de norrländska älvarna försåg hela Sverige med el.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Ja det ligger något i det.
Jag har filosoferat lite kring signalerna vad gäller skattelättnader vid installering av solceller, om jag förstår det korrekt är den egna förbrukningen subventionerad, vilket ter sig vara en ganska tydlig signal om att i framtiden bör hushållen vara självförsörjande, förbi är dagarna då de norrländska älvarna försåg hela Sverige med el.
Jag är rätt övertygad om att staten inte kommer låta dig skattefritt producera din egen elenergi med skattesubvensionerade solceller utan att de återinför nog en fastighetsskatt och åtminstånde på det sättet tar tillbaka bidragspengen.

Har de norrländska älvarna någonsin försett hela landet med el?
För ca 40år sedan var det viktigt att bygga planerbar kärnkraft främst i Götaland då vattenkraften inte räckte och olja och kol ansågs för skitiga. Nu har våra blåögda politiker avvecklat flera av de gamla reaktorerna utan att först ha byggt fungerande planerbar ersättningskraft i tillräcklig mängd och tyvärr är de inte ensamma i Europa om den dumheten utan stora delar av Tyskland lär riskera en kall och mörk vinter nu när gaskranarna stängs.
Ska vi svenskar kunna bli självförsörjande på energi nu lär vi få använda gammal beprövad teknik som lokalproducerat biobränsle och accumulerande tunga eldstäder med hög verkningsgrad.
 
ARJU ARJU skrev:
Ja det ligger något i det.
Jag har filosoferat lite kring signalerna vad gäller skattelättnader vid installering av solceller, om jag förstår det korrekt är den egna förbrukningen subventionerad, vilket ter sig vara en ganska tydlig signal om att i framtiden bör hushållen vara självförsörjande, förbi är dagarna då de norrländska älvarna försåg hela Sverige med el.
Det blir mångdubbelt dyrare och (om man är klimatkrigare) leder till mångdubbla utsläpp av dittan och dattan om enskilda hushåll ska stå för sin egen elförsörjning.

Det är ren matte att stordriftsekonomi är billigare och bättre. Ett kärnkraftverk eller vattenkraftverk är både billigare och bättre än hundratusentals enskilda ”lösningar” för hushåll.

Sen kan man fråga sig varför nästan varenda politiker i västvärlden förespråkar sånt som är både dyrare och sämre. Det är för korkat för att vara ärligt menat IMO.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Det blir mångdubbelt dyrare och (om man är klimatkrigare) leder till mångdubbla utsläpp av dittan och dattan om enskilda hushåll ska stå för sin egen elförsörjning.

Det är ren matte att stordriftsekonomi är billigare och bättre. Ett kärnkraftverk eller vattenkraftverk är både billigare och bättre än hundratusentals enskilda ”lösningar” för hushåll.

Sen kan man fråga sig varför nästan varenda politiker i västvärlden förespråkar sånt som är både dyrare och sämre. Det är för korkat för att vara ärligt menat IMO.
Värme och varmvatten behöver inte produceras med el, det har sannolikt varit en kort parentes på några tiotals år i vår historia att elen kunnat användas till uppvärmning.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Värme och varmvatten behöver inte produceras med el, det har sannolikt varit en kort parentes på några tiotals år i vår historia att elen kunnat användas till uppvärmning.
Visst, men det har ju inget att göra med vad jag skrev.

Man kan värma upp hus/byggnader på flera olika sätt, men det blir alltid billigare och bättre att göra det med stordrift jämfört med smådrift.

Det är ren matte, det kostar mer och krävs mer material (och utsläpp av dittan och dattan) att bygga 100 000 enskilda energilösningar jämfört med 1 energilösning som försörjer 100 000 hushåll.
 
F fribygg skrev:
Jag är rätt övertygad om att staten inte kommer låta dig skattefritt producera din egen elenergi med skattesubvensionerade solceller utan att de återinför nog en fastighetsskatt och åtminstånde på det sättet tar tillbaka bidragspengen.

Har de norrländska älvarna någonsin försett hela landet med el?
För ca 40år sedan var det viktigt att bygga planerbar kärnkraft främst i Götaland då vattenkraften inte räckte och olja och kol ansågs för skitiga. Nu har våra blåögda politiker avvecklat flera av de gamla reaktorerna utan att först ha byggt fungerande planerbar ersättningskraft i tillräcklig mängd och tyvärr är de inte ensamma i Europa om den dumheten utan stora delar av Tyskland lär riskera en kall och mörk vinter nu när gaskranarna stängs.
Ska vi svenskar kunna bli självförsörjande på energi nu lär vi få använda gammal beprövad teknik som lokalproducerat biobränsle och accumulerande tunga eldstäder med hög verkningsgrad.
Sverige är ganska självförsörjande på el. Över året nettoexporterar vi mycket el, det finns få tillfällen där Sverige nettoimporterar. Så det finns ingen elbrist. Däremot kommer vi att säga adjö till vårt krav att el och värme finns tillräckligt vid varje enskild tidpunkt. Precis som vi kommer att inse att vissa grönsaker är säsongsvara så kommer vi att inse att vi inte behöver/borde baka bullar en kall måndag morgon där elbehovet brukar vara störst.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Med ackumulatortank kan man magasinera värme via värmepump när el är billigare.

Till och med flera kommunala värmeverk har börjat planera för stora ackumulatortankar för att klara av spetslastförbrukning av värme.


Själv värmer jag med ved och innan vintern kopplas varmvattenberedaren bort.
Tvätt och disk kopplas in på varmvattnet.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Visst, men det har ju inget att göra med vad jag skrev.

Man kan värma upp hus/byggnader på flera olika sätt, men det blir alltid billigare och bättre att göra det med stordrift jämfört med smådrift.

Det är ren matte, det kostar mer och krävs mer material (och utsläpp av dittan och dattan) att bygga 100 000 enskilda energilösningar jämfört med 1 energilösning som försörjer 100 000 hushåll.
Möjligt att du har rätt, själv tror jag att ved producerat på gångavstånd och eldat i kakelugn slår många moderna värmelösningar både ekonomiskt och miljömässigt men det är inte arbetsfritt och jättebekvämt som fjärrvärme men ger däremot användaren kontroll över värmen och kostnaderna och lär sannolikt återkomma i privatbostäder då facit från den storskaliga elproduktionen i tex Barsebäck visar att politikerna inte kan låta en så ren och bra kraftkälla få gå ens den beräknade driftstiden utan läggs ned i förtid av rent politiska skäl.
 
F fribygg skrev:
Jag är rätt övertygad om att staten inte kommer låta dig skattefritt producera din egen elenergi med skattesubvensionerade solceller utan att de återinför nog en fastighetsskatt och åtminstånde på det sättet tar tillbaka bidragspengen.

Har de norrländska älvarna någonsin försett hela landet med el?
För ca 40år sedan var det viktigt att bygga planerbar kärnkraft främst i Götaland då vattenkraften inte räckte och olja och kol ansågs för skitiga. Nu har våra blåögda politiker avvecklat flera av de gamla reaktorerna utan att först ha byggt fungerande planerbar ersättningskraft i tillräcklig mängd och tyvärr är de inte ensamma i Europa om den dumheten utan stora delar av Tyskland lär riskera en kall och mörk vinter nu när gaskranarna stängs.
Ska vi svenskar kunna bli självförsörjande på energi nu lär vi få använda gammal beprövad teknik som lokalproducerat biobränsle och accumulerande tunga eldstäder med hög verkningsgrad.

När jag läser ditt inlägg slås jag av ett antal saker.

Jag förstår inte varför du svarar mig eftersom du inte läst eller förstått vad jag skriver.

Dina meningar skulle vara direkta referenser till rubriker backade av det blå-bruna blocket, tänker du själv eller är du en bot?

Du är nog inte intresserad av vad jag eller någon annan har att säga utan är mest ute efter att predika.
 
ARJU ARJU skrev:
När jag läser ditt inlägg slås jag av ett antal saker.

Jag förstår inte varför du svarar mig eftersom du inte läst eller förstått vad jag skriver.

Dina meningar skulle vara direkta referenser till rubriker backade av det blå-bruna blocket, tänker du själv eller är du en bot?

Du är nog inte intresserad av vad jag eller någon annan har att säga utan är mest ute efter att predika.
Nog har jag läst.

När, vilket år menar du att de norrländska älvarna försörjde Sverige med el?
Det är knappast sant att elen i norr räcker till hela landet men de 2/3delarna norr om dalälven har haft god tillgång på vattenkraft länge och kanske klarar vattenkraften hälften av vårt nuvarande årliga elbehov
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.