Vi sådde gräsfrön för ca 2v sedan och mycket har börjat komma upp fint. Fläckvis också såklart men det väntade vi oss. Men vi blir inte kloka på hur vi ska vattna… (sjövatten) senaste tiden har det varit runt 20-30 grader som bjudit både på blåst och regn. Matjorden är genomfuktig (grävde ner en liten buske häromdagen och då var det fuktigt 20-30cm ner. Men HUR vattnar vi bäst? Med vattenspridare blir det pölar direkt och bara lera som riskerar fotmärken när man flyttar på spridaren. ”Dusch” med munstycke för att fukta ytan går bra men är ju lika yttorrt direkt igen när jag slutat. Hur dumt är det att ytan torkar? Som sagt bra fuktigt under. Misstänker att några frön kanske dött men att skapa vattenpölar med spridare känns inte heller bra. Hur vattnar man bäst egentligen? Läser på forumet ”konstant fuktigt” men hur gör man det i praktiken ens när det är varmt och vattnet dunstar i samma takt som man sprider ut det?

tacksam för tips och råd!
 
Vi sådde i torsdags. Vi vattnar kvällstid/natt. Blev väldigt fuktigt på sina håll och där fyller vi inte på med vatten. Annars vattnar vi varje kväll/natt (20-00) om det inte regnat. Hoppas/tror det blir bra. Låg avdunstning med sen vattning så hinner det götta in sig nedåt under resten av natten.

vi har ett par förgreningar och slangar så vi kan köra flera spridare utan att gå på gräsmattan. Det sprider försiktigt så man får ha på det länge. Viss lera hos oss också men funkar bättre med tunn spridning av droppar. Jag gjorde misstaget att kliva ut, två gånger, närmast spridaren. Där sjönk jag ner så vi har fyllt i med jord och sått lite nya gräsfrön där. Vi har ca 700-800kvm gräsmatta. Lite meckigt att anlägga matta i juli men vi kunde inte vänta till september. Vi fick grävare att jobba på tomten i juli så vi hade inte så mycket val.
 
Samma här, grävare kom och vänta in ogräset kändes bara dumt. Men då låter ni ”spridarna” stå på hela natten? Och blir inte nojiga att det blir torrt dagtid?
 
C
Jag har kört med sprinklerslang. Funkar bra, beroende på ytans form och storlek.
 
  • Gilla
bergigtomt
  • Laddar…
B bergigtomt skrev:
Samma här, grävare kom och vänta in ogräset kändes bara dumt. Men då låter ni ”spridarna” stå på hela natten? Och blir inte nojiga att det blir torrt dagtid?
Vattnar Max 45min/ställe. Blir en del flyttande ändå även om vi har 3 spridare igång samtidigt.
 
MaxHugo
Fiberduk över ytan du sått på och vattna 20 min morgon och kväll.

Har själv en yta jag ska så gräs på, men för tillfället har vi 25 grader och solsken 10 dagar framåt, så inväntar lite mildare väder.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Fiberduk över ytan du sått på och vattna 20 min morgon och kväll.

Har själv en yta jag ska så gräs på, men för tillfället har vi 25 grader och solsken 10 dagar framåt, så inväntar lite mildare väder.
fiberduk trots att det var 2,5 v sedan sådd och grässtrån börjat titta upp?
 
Z Zeke_Varg skrev:
Vattnar Max 45min/ställe. Blir en del flyttande ändå även om vi har 3 spridare igång samtidigt.
Men då antar jag att ni inte låter den gå över natten?
 
MaxHugo
B bergigtomt skrev:
fiberduk trots att det var 2,5 v sedan sådd och grässtrån börjat titta upp?
Gräset kommer få mycket bättre växt förhållande och du slipper ogräs ett länge tag. Jag hade sått nytt på fläckarna och dragit över fiberduk tills värmen/solen blir mildare...
 
Jag vattnar nog betydligt mindre än dessa förslag. Jag ser bara till att ytan är fuktig, oftast manuellt med någon typ av munstycke. En liten snabb dusch 3–5 gånger per dag, beroende på hur soligt och blåsigt det är. Supertråkigt förstås, och det är perfekt om det ska bli molnigt för det gör otroligt stor skillnad för avdunstningen. Jag brukar sedan vattna extra mycket efter att solen försvunnit från ytan, så går vattnet ner lite också ("dagvattningen" är bara för att fröna inte ska torka ut). När det kommit upp ett par centimeter så vattnar jag bara en gång om dagen oavsett temperatur och vind, och innan första klippningen har jag redan gått ner till som mest varannan dag. Jag har sått lite nu och det lämnade jag en vecka medan vi var på semester; då hade det kommit upp kanske 4–5 cm och jag klippte första gången när vi kommit tillbaka. Var inga problem med det – det är grönt och fint på hela ytan.
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.