Är uppe och river i vinden och har nu läge att förbereda för lite takmonterade accesspunkter. Hade ni byggt med apparatdosa bakom accesspunkten, eller bara släppt ut ett VP-rör i innertaket?

Jag har egentligen bara tre argument för att ha dosa:
- enkelt att täcka med lock den dag APn tas bort / flyttas / whatever. (Hur avslutar man egentligen ett VP-rör snyggt?)
- skönt att ha lite utrymme bakom för att gömma en kabelstump
- kanske till äventyrar och sätter nätverksuttag i dosan, och kör en kort patch till APn

Hur hade ni gjort?

(bild för förtydligande. inte min)
Takmonterad accesspunkt med blå indikatorljus i korridor, exemplifierande installationsmetod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gjorde så att jag satte nätverksuttag i sidan av dosan och kör kort patchkabel från den till ap. Smidigt att montera. Använde samma argument som du själv framför. Lätt att täcka om man vill ta bort ap. Skönt med lite plats för kabel. Kör power over ethernet. Men då jag använde platsen för en gammal takarmatur så finns el framdraget om det skulle behövas i framtiden med annan utrustning.
 
  • Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
Det går väl lika bra att täcka utloppet av ett VP-rör med ett täcklock?!
(Sätt en kort snörstump vid RJ45 kontakten så det blir lätt att få ut kabeln ur VP-röret i framtiden).

Har funderat över samma ”monteringsfall”, men då gick tankarna åt att bara borra hål för kabel så blir det väldigt lite att återställa om man plockar bort APn. Alternativt om man kunde gömt något minijack i taklisten för en diskret permanent installation.
 
Har precis monterat samma AP och valde takdosa, ångrar det inte av dels de anledningar du tar upp, men sedan också att det då blev väldigt lätt att fästa upp "fästramen" i takdosan(s skruvar). Smidigt att ha lite extra utrymme för att få inpassning av kabel bra...
 
  • Gilla
tobjan och 2 till
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
att fästa upp "fästramen" i takdosan(s skruvar).
Najs! Körde du kopplingsdosa eller apparatdosa?
 
ulfben ulfben skrev:
Najs! Körde du kopplingsdosa eller apparatdosa?
Takdosa.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Kan du sätta dosa så gör det tycker jag -återigen därför att dosor och rör är bökigt så gör det en gång, tråd är sen lättbytt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.