Byggnadsvårdstjejen
Hej, någon som har bra beskrivning på hur en bygger en allmogebänk där benen går genom bänkskivan? Är det färskt virke som används? Vilket trädslag är bäst?

Se bild för vad jag tänker på
 
  • Enkel träbänk i allmogestil med genomgående ben och sliten yta, av åldrat ljusbrunt trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul fråga. Jag går själv i tankarna att bygga något liknande. Lost Art Press har gett ut The anarchist’s design book med beskrivning av allmogemöbler där benen går genom skivan. Enkel möbeldesign som överlevt i generationer.

Principen är att använda furu, limma ihop en skiva i lämplig storlek, fästa benen med avsmalnande tapp i ett lika avsmalnande hål i skivan och slutligen kila fast dem. Varje moment är bra beskrivet i boken.
 
  • Gilla
Byggnadsvårdstjejen
  • Laddar…
Benen skall vara av virke som är någotsånär torrt. Man brukar snickra benen av "nieglingar" det vill säga undertryckta smågranar. Sitsen går att göra av färskt virke men det är större chans att den hålls rak och inte drar sig om man har torkat virke. Minst 2 1/2 tum helst 3 tum tjock om benen skall sitta fast på egen hand utan stöd. Vill man spara vikt hugger man bort litet material under sitsen där det inte behövs för benen.
Hålen brukar vara borrade med 1 1/2 eller helst 1 3/4 tums navare. Annars jämngrova men på översidan utvidgar man dem litet med täljkniven i träets längdriktning så man kan kila fast benet. Då man täljer till benen så de skall passa i hålen gör man en liten avsats så att sitsen inte glider ned längs benen. Vill man få det snyggt täljer man benen så att de tunnar ut nedåt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Byggnadsvårdstjejen
  • Laddar…
Till sits kan det väl vara bra med nått som inte kådar, jag skulle välja en okantad 2" björkplanka om bänken ska stå inomhus
 
  • Gilla
Byggnadsvårdstjejen
  • Laddar…
Såhär gjorde man i Mockfjärd för åtminstone 50 år sedan (möjligtvis äldre än så, vi tog den från ett gammalt uthus). Furu i skivan, svårt att säga vad benen är av, men jag gissar gran (eftersom man alltid tog det till gärdesgårdar), en fungerar säkert också bra, men det växer inte så mycket här.

4 meter bänk ungefär, med tre sådana fästen.

Gammal träbänk med furuskiva och slitna stödben av möjlig gran, mot röd trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en åldrad och sliten träskiva av furu, troligen del av en historisk 4 meters bänk, med patina och inrostade spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.