Hej i sommarregnet!

Vi försöker prata med telia om att få ett anslutning till vårt nyköpta hus, problemet är att telefonen inte varit ansluten på ca 10år och den tidigare ägaren (SÄPO) bemödade sig med att vilseleda den lede fi genom att ha felritade anslutningar mm.

Vi har fått en offert på anslutning för 10kkr där dom vill att vi gräver från huset till en överlämingspunkt, vi kan leva med priset men skulle gärna slippa gräva upp tomten och asvalterad garageplan.

Efter ett första samtal med telia angående offerten så tog vi kontakt med kabelanvisning och dom har har visat var inkommande el går och på deras kartor så står det att den är samförlagd med tele.

När vi efter detta åter pratade med telia så har dom minsann koll på alla sina kablar och personalen från kabelanvisning vet ingenting :mad:.

Har någon tips på hur man övertalar Teila om att vi har en anslutning eller hur man kan få en tekniker med tonsändare eller dyligt att komma på besök för att kolla vart vår teleledning tar vägen?

Som kuriosa bifogar jag en bild på vår inkommande teleledning ca 16mm i diameter + en biledare och en dosa märkt televerket.
 
Prata med kabelanvisningen igen och be dem komma ut och markera ut kabeln i terrängen åt dig. Det är såvitt jag vet fortfarande kostnadsfritt. Sen skulle du behöva få ut en representant som du kan visa markeringen för så att de med egna ögon kan se den, det brukar hjälpa.

Telia har inte koll på sina kablar oavsett vad de säger och kan vara tämligen tjurskalliga däromkring. Har själv haft en liten "diskussion" med dem där de förnekade en mil luftledning trots foto på ledningen.
 
Kan ju faktiskt vara så att den kabeln de på kabelanvisningen inte tar vägen till en kopplingspunkt som är användbar. Annars så brukar de saker som va riktigt hemmliga finnas med i div regiser fast då till "moster Agda 95 år". De som inte fanns med alls va bara lite halvhemmliga. ;)
 
Jag vill instämma med Snuttjulle. Det finns ett extra telefonnät i Sverige dit militär, SÄPO och vissa myndigheter är anslutna med särskilda telefoner. Dessa använder inte de vanliga telefonstationerna, deras ledningar går inte tillsammans med det vanliga nätet etc.

Anledningen är att Sverige var tvunget att fungera i krig oavsett telefonstationer bombades eller huvudledningar kapades. Vi låtsades sedan vara "dumma" och effentliggjorde en massa information om vårt telenät, och så höll vi tyst om det här. Hundratusentals timmar har främmande makt lagt ned på att mäta in telefonstationer i vårt land, där inga viktiga anslutningar fanns.
 
Idag är även FTN publikt. Dock har ja aldrig hört talas om en enda anläggning som enbart har haft FTN anslutning utan det brukar finnas både och. Sen funkar vanliga telefoner alldelles utmärkt i FTN även om de förekom kryptolurar också
 
Verkar som om vi får försöka stångas med Telia lite mer och se om vi kan få dit en tekniker.

/Håkan
 
Om det nu är så att bef kabel går till fel ställe går det ju att gräva fram den utanför tomten och skarva på en kabel från rätt håll för att slippa gräva upp tomten?
 
Tyvärr så är inte detta något lätt problem. Så här fungerar det.

Kabelanvisningen du ringt kan oavsett vad inte hjälpa dig med detta problemet. De kan ut och peka 999ggr att där finns en kabel, men kabelvisarna har ingen kontakt med orderläggarna i detta sammanhang.

Det du skall göra är att:

Ringa kundtjänst 90100, förklara för dem att det har funnits telefon här tidigare. De kommer då att ringa till "nätleverans" internt inom Telia. Gör de inte detta så gör de fan i mig tjänstefel. Nätleverans tar då fram karta på din fastighet. Du ger dem fastighetsbeteckning. De kan då se om du finns med i registret eller inte. Finns du med så är detta inget problem.

Finns du inte med så ber du dem lägga en vanlig beställning men ber dem skriva i sin beställning att kabel skall dras fram till kopplingspunkt begär. Tex tomtgräns. Där skarvar sedan Tekniker på dem gamla tåtarna.

Det var ett par år sedan jag jobbade med detta, men detta är en baggis att fixa. Tyvärr så har den mesta kompetensen gått vidare till nya jobb och därför kan det ibland vara ett tapp.

Ett tips kan vara att begära att få prata med ett "Användarstöd" Då deras kunskap är så när perfekt som den kan vara.

Löser det sig inte för dig så skicka gärna ett priv mess så skall jag se vad jag kan göra.

//Anders
 
Tack för ditt svar Anders!

aedwall skrev:
Tyvärr så är inte detta något lätt problem. Så här fungerar det.

Kabelanvisningen du ringt kan oavsett vad inte hjälpa dig med detta problemet. De kan ut och peka 999ggr att där finns en kabel, men kabelvisarna har ingen kontakt med orderläggarna i detta sammanhang.
OK

aedwall skrev:
Det du skall göra är att:

Ringa kundtjänst 90100, förklara för dem att det har funnits telefon här tidigare. De kommer då att ringa till "nätleverans" internt inom Telia. Gör de inte detta så gör de fan i mig tjänstefel. Nätleverans tar då fram karta på din fastighet. Du ger dem fastighetsbeteckning. De kan då se om du finns med i registret eller inte. Finns du med så är detta inget problem.
Det har vi gjort, vi fanns inte med i registret.

aedwall skrev:
Finns du inte med så ber du dem lägga en vanlig beställning men ber dem skriva i sin beställning att kabel skall dras fram till kopplingspunkt begär. Tex tomtgräns. Där skarvar sedan Tekniker på dem gamla tåtarna.
Tror det föll bort något ord här "till kopplingspunkt begär" menar du att jag kan begära var min kopplingspunkt skall vara?

aedwall skrev:
Det var ett par år sedan jag jobbade med detta, men detta är en baggis att fixa. Tyvärr så har den mesta kompetensen gått vidare till nya jobb och därför kan det ibland vara ett tapp.

Ett tips kan vara att begära att få prata med ett "Användarstöd" Då deras kunskap är så när perfekt som den kan vara.

Löser det sig inte för dig så skicka gärna ett priv mess så skall jag se vad jag kan göra.

//Anders
Tack för hjälpen

/Håkan
 
aedwall skrev:
Tyvärr så är inte detta något lätt problem. Så här fungerar det.

Kabelanvisningen du ringt kan oavsett vad inte hjälpa dig med detta problemet. De kan ut och peka 999ggr att där finns en kabel, men kabelvisarna har ingen kontakt med orderläggarna i detta sammanhang.

Det du skall göra är att:

Ringa kundtjänst 90100, förklara för dem att det har funnits telefon här tidigare. De kommer då att ringa till "nätleverans" internt inom Telia. Gör de inte detta så gör de fan i mig tjänstefel. Nätleverans tar då fram karta på din fastighet. Du ger dem fastighetsbeteckning. De kan då se om du finns med i registret eller inte. Finns du med så är detta inget problem.

Finns du inte med så ber du dem lägga en vanlig beställning men ber dem skriva i sin beställning att kabel skall dras fram till kopplingspunkt begär. Tex tomtgräns. Där skarvar sedan Tekniker på dem gamla tåtarna.

Det var ett par år sedan jag jobbade med detta, men detta är en baggis att fixa. Tyvärr så har den mesta kompetensen gått vidare till nya jobb och därför kan det ibland vara ett tapp.

Ett tips kan vara att begära att få prata med ett "Användarstöd" Då deras kunskap är så när perfekt som den kan vara.

Löser det sig inte för dig så skicka gärna ett priv mess så skall jag se vad jag kan göra.

//Anders
Användarstöd är endast för internt bruk och ditt ska inte några kunder kopplas, men jag håller med i övrigt. Se till att h_n på kundtjänsten kollar allt med nätregistret. Enklast är igentligen att besöka en butik och få prata med någon face-to-face.

Eller edit, be dom göra en vanlig förfrågan i hera, det är det som dom gör och då kollar dom upp med nätplaneringen automatiskt. Done deal.
 
Ville bara berätta hur historien slutade, förra veckan fångade vi en relacom tekniker vid byns telestation och han var vänlig nog att kolla på våra plintar, sedan ringde jag ett nytt samtal till telia och denna gång var bevisen tydligen tillräckliga för att dom skulle skicka ut en tekniker.

Så från och med igår så har vi telefon i huset (och med kapacitet för ytterligare 19 linjer :) )

Tack allesammans för era råd och förslag.

/Håkan
 
Swetrot skrev:
Jag vill instämma med Snuttjulle. Det finns ett extra telefonnät i Sverige dit militär, SÄPO och vissa myndigheter är anslutna med särskilda telefoner. Dessa använder inte de vanliga telefonstationerna, deras ledningar går inte tillsammans med det vanliga nätet etc.

Anledningen är att Sverige var tvunget att fungera i krig oavsett telefonstationer bombades eller huvudledningar kapades. Vi låtsades sedan vara "dumma" och effentliggjorde en massa information om vårt telenät, och så höll vi tyst om det här. Hundratusentals timmar har främmande makt lagt ned på att mäta in telefonstationer i vårt land, där inga viktiga anslutningar fanns.

Banverket har ett eget telenät oxå, helt fristående från Telia... de har eget mobilnät & eget fibernät som de kör egen telefoni på & för något år sedan kördes melodifestivalen över Banverkets nät ner till stockholm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.