Hej alla,

Vill börja med att tacka för ett grymt forum. Läser mycket här men skriver sällan.
Ingen elkille alls och har stor respekt för elinstallationer. Vill därför dubbelkolla med er innan jag kopplar in detta.

Köpte idag på förmiddagen en lampa och fick frågan om stickpropp i butiken, svarade att jag har jordat.

Lampan är FI-märkt / dubbelisolerad / symbolen med dubbla kvadrater.
Fick en lampkontakt med Blå kabel, Brun kabel och Gul/grön kabel dvs. en vanlig jordad lamppropp.

Som jag förstått det efter en del research så kan jag lämna den jordade utanpå helt fritt?

Se gärna bilderna, är det bara att plugga in i takuttaget eller har jag missat något? Borde jag lägga eltejp runt den jordade? Och om det är så att jag är helt fel ute.. Vad är isåfall rätt lösning? Ojordad lamppropp?

Tack för svar :)
 
  • Takuttag för lampa med jordad kontakt och skruvar på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som håller en taklampa med en jordad lamppropp och lösa kablar inklusive gul/grön jordkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som håller en öppnad jordad lamppropp med synliga blå, bruna och gul/gröna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, märkningen i lampan, 2 kvadrater i varandra tyder på dubbelisolerad.
Då ska det inte behövas nån jord så vitt jag vet. Eller rent av det ska inte vara nån jord inkopplad.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Japp, märkningen i lampan, 2 kvadrater i varandra tyder på dubbelisolerad.
Då ska det inte behövas nån jord så vitt jag vet. Eller rent av det ska inte vara nån jord inkopplad.
Så har jag förstått det också.
Är det då ok att den ligger löst i koppen då den inte är strömförande?

Eller borde jag satsa på en ojordad lamppropp?
 
Soduda Soduda skrev:
Så har jag förstått det också.
Är det då ok att den ligger löst i koppen då den inte är strömförande?

Eller borde jag satsa på en ojordad lamppropp?
Dra ett par varv eltejp över jordkabelns öpnna ände, så kan jag inte se att det skulle innebära några större risker?
 
BirgitS
Soduda Soduda skrev:
Eller borde jag satsa på en ojordad lamppropp?
Det är ju vad det borde vara så ingen i framtiden missförstår hur lampan fungerar elektriskt..

En toppklämma (Wago etc.) är ju bättre än eltejp om du vill använda den proppen någon annanstans i stället framöver.
 
Soduda Soduda skrev:
Fick en lampkontakt med Blå kabel, Brun kabel och Gul/grön kabel dvs. en vanlig jordad lamppropp.
Du fick fel typ av stickpropp i butiken. Gå tillbaka och skäll ut dem. De får inte missa en sådan sak. Du ska ha en stickpropp och sladd utan skyddsledare till denna lampa. Det spelar ingen roll om du har jordade eller ojordade uttag hemma, lampan är dubbelisolerad.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Klantigt av butikspersonalen som uppenbarligen inte har koll.

Svårt att se på bilden, men finns det inget som gör att det går att få dragavlastning?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du fick fel typ av stickpropp i butiken. Gå tillbaka och skäll ut dem. De får inte missa en sådan sak. Du ska ha en stickpropp och sladd utan skyddsledare till denna lampa. Det spelar ingen roll om du har jordade eller ojordade uttag hemma, lampan är dubbelisolerad.
Jobbar själv inom sälj i byggbranschen men mot ett annat område och skulle aldrig rekommendera något som inte stämmer. Sen kan man inte förvänta sig så mycket från en nyexaminerad 20-åring i en möbelbutik men alla tänker inte så utan somliga litar blint på personalens "expertis" . Kommer absolut säga till nästa gång jag är där. (y)

Påväg ut på stan nu och för andra som kan tänkas ha samma problem i framtiden o för att fastställa.. Alltså bättre med en ojordad lamppropp till en dubbelisolerad lampa trots att det är jordat i bostad?

Vad grymma ni är. Tack för bra svar
 
Ja, en 20-åring i en möbelaffär ska inte sälja stickproppar...

Men han är långt ifrån den förste som förväxlar detta. Det är lampan och endast lampan som bestämmer vilken stickpropp det ska vara. Du lurade honom genom att säga att du har skyddsjordade uttag i rummet, det är helt ovidkommande.

Det är inte "bättre" med en ojordad stickpropp till en dubbelisolerad lampa (klass II), den ska ha en ojordad stickpropp. En skyddsjordad lampa (klass I) ska likaså ha en skyddsjordad stickpropp, den du fick med dig. I båda fallen har det ingen betydelse ifall du har ojordade eller skyddsjordade uttag i rummet.

Tabell över kompatibilitet mellan rumstyp och lampa efter skyddsjordningskrav.

En dubbelisolerad lampa fungerar oberoende av skyddsjord. Den behöver ingen skyddsjord med sin dubbla isolering. Så den kan fritt användas i gamla och nya rum, med eller utan skyddsjordade uttag. De allra flesta lampor som säljs idag är dubbelisolerade.

En skyddsjordad lampa är däremot lite besvärligare. Finns det skyddsjordade uttag i rummet där den används, då måste också lampan har en skyddsjordad stickpropp så att lampan blir skyddsjordad.

*) Men så har vi gamla rum med endast ojordade uttag. Om dessa finns det mycket att säga, men kortfattat går säkerheten ut på att det inte finns någonting i rummet som har kontakt med skyddsjord eller moder jord. Lampan ska alltså inte skyddsjordas där, men den ska likfullt ha en skyddsjordad stickpropp. Om uttaget saknar skyddsjord så kommer då lampan inte att bli skyddsjordad, precis som det ska vara i ett gammalt rum med ojordade uttag. Men om lampan flyttas till ett annat rum, köket, med skyddsjordade uttag, så ska stickproppen se till att lampan blir skyddsjordad. Lampan måste alltså fungera i alla rum.
 
  • Gilla
Allaanvnamnupptagna
  • Laddar…
Kanske ska tillägga att ingenting börjar brinna eller bli spänningsförande om du använder den stickpropp du fått och lägger skyddsledaren åt sidan. Men det ger fel signaler när man ser stickproppen.

Det är däremot farligt att sätta en ojordad stickpropp på en lampa som är avsedd att skyddsjordas.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Även om det hade funkat med en jordad så åkte jag och köpte en ojordad stickpropp.
Stort tack för utförliga svar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.