Har just skaffat ett hus, men är osäker på om jag behöver eller hur jag bör isolera plåttaket inför vintern, förra ägarna sa att det inte behövs utan räcker att man isolerar ingången till vinden.
Blir väldigt osäker

Kom med billiga lösningar
Obs jag har aldrig haft eller bott i hus tidigare.

Huset ligger i Norrland

Tack på förhand
Oisolerad vind med synliga träbjälkar och spån under plåttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerat plåttak från insidan av en vind med synliga träbjälkar och spån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett vindutrymme under ett plåttak med synliga träbalkar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med träbjälkar och spånskivor utan synlig isolering under plåttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med träbjälkar och spånskivor utan synlig isolering under plåttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy av ett oisolerat plåttak från insidan, synliga träbjälkar och undertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är du 100% säker att det är tätt? Kommer solljuset som letar sig in via takfoten? Hur tjockt lager med spån ligger det?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är du 100% säker att det är tätt? Kommer solljuset som letar sig in via takfoten? Hur tjockt lager med spån ligger det?
Det är inte tätt, solljuset letar sig absolut in, ligger inte mycket spån, ca 5 cm.
 
Är det bara 5cm kutterspån så hade jag blåst in lösull på direkten! Det kommer löna sig ganska fort.

Sen är det lite oroande med taket, du får nog göra en räd där uppe o slå in alla spikar som krypt upp och så kanske komplettera med lite farmarskruv. Som det ser ut nu kommer det kunna komma in regn nör det regnar och blåser
 
  • Gilla
CBSvensson1
  • Laddar…
Är expansionskärlet i drift? Isf kan man behöva isolera det i samband med att man isolerar vinden, det kommer bli bra mycket kallare däruppe efter isolering och jag har iallafall hört talas om att rören eller kärlet frusit sönder även om jag inte råkat ut för det själv. I vårt hus gnagdes rören av mot en spik istället så allt vatten kom farandes genom huset, därför sitter numera kärlet i källaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.