Hej,

Beställde 8 pax-stommar varav 1 sida var skadad och en ny skickades. Så långt allting gott.

Jag kapar stommarna för att få ett annat djup och ser att nya stommen som skickades är 2 masonitskivor fylld med kartong. Den nya väger en bråkdel av gamla och känns väldigt flimsig.

Har Ikea gått ut med denna ändring? Kan vara värt att se för er andra innan ni köper dessa stommar.

Tvärsnitt av skåpstomme som visar två skikt masonit fyllda med kartong, skillnad i kvalitet synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skuren möbelstomme visar kartonginredning mellan två masonitskivor, vilket speglar beskrivningen av lägre kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu var det något år sedan jag köpte Pax och modifierade men då var det spån rakt igenom.
Ser inte ut som de uppdaterat nåt under material heller.
Skärmdump från IKEA-webbsida med produktinformation om Pax garderob, inklusive material och skötselråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
JanneJanne123
PAX-serien producerades fram till nyligen i Ryssland vilket av förklarliga skäl inte var optimalt. Ryssland verkar också vara en av världens största tillverkare av spånskiva, så jag gissar att det vi ser här är resultatet av att man har bytt leverantör.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Slutade med att jag slängde bort den nya lättviktskivan och använde den skadade (kunde dölja skadan) då det inte går att fästa bakstycket i den nya om man kapar dem som jag gör.

Jag kommer ivf aldrig köpa pax igen om detta är det nya materialet. Ser ut att gå sönder om man petar en galge för hårt mot den.
 
IKEA är ganska duktiga på att optimera sina produkter, även möbler av vanliga spånskivor har olika densitet på olika delar av skivan, för att hålla nere vikten och produktionskostnaden. Fungerar finfint så länge möbeln används som IKEA har designat den, inte alltid så bra att modifiera.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Skivan ser ut som vilket gammalt kvalitetskök som helst.
Man kan gröpa ur och limma in en träbit i nödfall.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
B
Pappen är ok om man har en ram av trä. Lägger du i en liten bit trä som är lagom tjock (kräver lite verktyg...) så får man ganska bra hållfasthet.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
IKEA är ganska duktiga på att optimera sina produkter, även möbler av vanliga spånskivor har olika densitet på olika delar av skivan, för att hålla nere vikten och produktionskostnaden. Fungerar finfint så länge möbeln används som IKEA har designat den, inte alltid så bra att modifiera.
Olika densitet på olika delar av skivan??
Det skulle kräva att varje del i en möbel skulle göras för sig själv.
Spånskivor görs normalt i stora skivor som sen sågas ner till lämpligt mått.
Att det sen finns olika densitet i olika skivor är en helt annan sak.
Länka gärna om jag har fel, hade inte varit första gången:)
 
A Argastesnickaren skrev:
Olika densitet på olika delar av skivan??
Det skulle kräva att varje del i en möbel skulle göras för sig själv.
Spånskivor görs normalt i stora skivor som sen sågas ner till lämpligt mått.
Att det sen finns olika densitet i olika skivor är en helt annan sak.
Länka gärna om jag har fel, hade inte varit första gången:)
Ikea är inte riktigt normala. Ska se om jag hittar länk.
 
Ikeas skrivbordsskivor har spån ute i hörnen där ben ska fästas samt bikakemönster i mitten.

Kan kolla namn på skivan om ni vill, båda ungarna har sådana på sina rum.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ikeas skrivbordsskivor har spån ute i hörnen där ben ska fästas samt bikakemönster i mitten.

Kan kolla namn på skivan om ni vill, båda ungarna har sådana på sina rum.
Första 2 bilderna i första posten är samma skiva så de visar samma typ av uppbyggnad du menar också.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Olika densitet på olika delar av skivan??
Det skulle kräva att varje del i en möbel skulle göras för sig själv.
Spånskivor görs normalt i stora skivor som sen sågas ner till lämpligt mått.
Att det sen finns olika densitet i olika skivor är en helt annan sak.
Länka gärna om jag har fel, hade inte varit första gången:)
Skivorna görs utifrån hur de ska användas/sågas. Så det används mindre material där det inte finns fästpunkter och mera i fästpunkt. Läggs en "puck" extra material över fästpunkt och sedan pressad/limmas skivan. Skivan kan sedan kapas så att de exakta delarna blir rätt. På det sättet han man kunnat spara material och vikt. Så skivorna görs utifrån vad de ska användas till.
IKEA har en fabrik i Hultsfred som gör spånskivor och bredvid en produktionsanläggning för bl.a. garderobsstommar, som dessutom håller på att byggas ut för att öka produktion.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Som sagt, så där ser gamla skåpluckor till kök och garderober i 60-tald kök ut inuti, och de håller utmärkt. Frågan är väl hur förstärkningar runt infästningar är utförda.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Som sagt, så där ser gamla skåpluckor till kök och garderober i 60-tald kök ut inuti, och de håller utmärkt. Frågan är väl hur förstärkningar runt infästningar är utförda.
Även vanliga innerdörrar kan vara tillverkade enligt "bikake" teknik.
Har kortat sådana dörrar och då fått anpassa och limma tillbaka ändstyckena som är trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.