Jag har lite undringar om bygglov i efterhand och sanktionsavgifter.

Vi har just köpt hus och upptäckte vid vår besiktning efter kontraktskrivning (vi hade öppen besiktningsklausul) att bygglov/bygganmälan saknas för carport, uterum och ändring av garage till uthyrningslägenhet. Ändringarna har gjorts de senaste 3-4 åren, och det har alltså inte gjorts några bygglovsansökningar/bygganmälan. Vi begärde prisavdrag för att vi kommer behöva åtgärda detta och för risken att det blir problem med byggloven. Säljarna accepterade och köpet genomfördes.

Huset ligger utanför detaljplan men i ”sammanhållen bebyggelse” vilket jag uppfattat betyder att man behöver bygglov för carporten och kanske bygganmälan för uterummet. Ombyggnad av garagedel till uthyrningslägenhet är jag osäker på men misstänker att bygglov kan behövas.

Carporten är precis intill tomtgräns mot samfällighet.

På fastigheten finns några äldre förråd/skjul samt växthus som inte finns bygglov för men de är mer än 10 år gamla. De ligger också intill tomtgräns.

Jag har tänkt bygganmäla/ansöka om byggloven i efterhand men är osäker på hur svårt och dyrt det kan bli. Jag har sett att kommunen kan ta ut sanktionsavgifter, men har inte fattat om det i så fall blir en sanktionsavgift per ”överträdelse” (t ex fasadändring och ändrad användning) eller en avgift för hela ändringen, och om sanktionsavgifterna kommer drabba mig som köpt fastigheten eller tidigare ägaren som byggt utan bygglov.

Är det nån som har gjort något liknande eller av annan anledning har koll på hur sånt här löses?
 
Claes Sörmland
Ja det blir en byggsanktionsavgift per överträdelse. Det finns inga snällhetspoäng här så anmäler du dig själv så åker du på avgifterna.

Eftersom du ligger nära gränsen fem år så kanske du kan vänta tills överträdelsen har passerat fem år så slipper du byggsanktionsavgifter, de kan då inte tas ut.

Nästa fråga som tillsynen kommer att överväga är om de kan ge startbesked i efterhand för de anmälningspliktiga ändringarna respektive bygglov för de bygglovspliktiga åtgärderna. Det finns inga garantier här, risken är att du får riva. I praktiken så gör du bygganmälan respektive bygglovsansökan och betalar taxan enligt kommunens hemsida. Sen får du se.
 
Claes Sörmland
F frakt skrev:
Ombyggnad av garagedel till uthyrningslägenhet är jag osäker på men misstänker att bygglov kan behövas.
Troligen anmälningspliktigt:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...friade-atgarder/inreda-ytterligare-en-bostad/

F frakt skrev:
Carporten är precis intill tomtgräns mot samfällighet.
Spelar normalt ingen roll för bygglov, men skulle den byggas som attefallsåtgärd så behövs grannens godkännande. Jag har för mig att samtliga delägare av samfälligheten måste då godkänna bygget...

F frakt skrev:
På fastigheten finns några äldre förråd/skjul samt växthus som inte finns bygglov för men de är mer än 10 år gamla. De ligger också intill tomtgräns.
De är ju äldre och kanske tillkom de före dagens striktare lagstiftning för byggande på landsbygden. Jag skulle utgå från att de är lagligt byggda enligt den tidens lagstiftning tills motsatsen bevisas.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligen anmälningspliktigt:
[länk]
Tack, jag läste vidare där och såg
”En ytterligare bostad får inte inredas utan bygglov inom eller i anslutning till vissa områden som är av riksintresse för totalförsvaret.

Vad som avses med i anslutning till bör i första hand motsvaras av de så kallade influensområden (…) Influensområdet är det område inom vilket verksamhetens omgivningspåverkan, huvudsakligen i form av buller, kan innebära olägenheter för människors hälsa och därmed ett hinder för framför allt samlad bostadsbebyggelse. (…) När det gäller flygplatser finns även influensområden för luftrum och stoppområden för höga objekt. Dessa påverkar dock inte förutsättningarna för inredande av ytterligare en bostad. Byggande inom sådana influensområden kan därför inte anses ske i anslutning till sådant riksintresseområde som avses. Det är endast influensområden för buller som anses berörda i detta sammanhang. ”

och hos försvarsmakten hittade jag en karta som visar att fastigheten ligger i ett sådant påverkansområde för flygplats som är område av riksintresse (pga buller antar jag).
Så det kanske är bygglov istället för anmälan som krävs för att ”inreda ytterligare en bostad” och kanske inte självklart att det kan beviljas då..
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
F frakt skrev:
Så det kanske är bygglov istället för anmälan som krävs för att ”inreda ytterligare en bostad” och kanske inte självklart att det kan beviljas då..
Det kanske inte behöver vara ”ytterligare en bostad” utan snarare en utökning av boarean (ett gästrum).. vi har ju inte tänkt ha hyresgäst :)
 
Claes Sörmland
F frakt skrev:
Det kanske inte behöver vara ”ytterligare en bostad” utan snarare en utökning av boarean (ett gästrum).. vi har ju inte tänkt ha hyresgäst :)
Om syftet med ändringen inte är att skapa ett självständigt boende (en extra lägenhet med eget VA, elabbomang och en egen familj som bor där t ex) så är det inte bygglovspliktigt att ändra garage till t ex sovrum. Båda har bostad som ändamål.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om syftet med ändringen inte är att skapa ett självständigt boende (en extra lägenhet med eget VA, elabbomang och en egen familj som bor där t ex) så är det inte bygglovspliktigt att ändra garage till t ex sovrum. Båda har bostad som ändamål.
syftet när säljarna byggde om var att hyra ut som bostad. dom inredde kök, badrum, egen ingång och separat ventilation och hade en hyresgäst.
Vatten, avlopp, uppvärmning och el hör ihop med resten av huset.
vi har som sagt inte tänkt använda det som separat bostad utan som kontor och gästrum.
 
Claes Sörmland
F frakt skrev:
syftet när säljarna byggde om var att hyra ut som bostad. dom inredde kök, badrum, egen ingång och separat ventilation och hade en hyresgäst.
Vatten, avlopp, uppvärmning och el hör ihop med resten av huset.
vi har som sagt inte tänkt använda det som separat bostad utan som kontor och gästrum.
Pragmatiskt så kan ni ju se det som att ni nu har rättat den åtgärd som tidigare ägare genomförde utan anmälan. Man har möjlighet att i efterhand rätta om man gör överträdelser vad gäller lovpliktiga åtgärder och slipper byggsanktionsavgift om man rättar i ett tidigt skede av kommunens tillsyn.

Ett annat sätt ett se det är att tidigare ägare bara hade en inneboende.

Notera att t ex avloppstillståndet för en enskild avloppsanläggning måste ändras om man inreder ytterligare en bostad om det är givet för ett hushåll, d v s 5 PE. Två hushåll kräver en dimensionering för 10 PE. Har men istället kommunalt vatten så får man betala en lägengetsavgift till.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Pragmatiskt så kan ni ju se det som att ni nu har rättat den åtgärd som tidigare ägare genomförde utan anmälan. Man har möjlighet att i efterhand rätta om man gör överträdelser vad gäller lovpliktiga åtgärder och slipper byggsanktionsavgift om man rättar i ett tidigt skede av kommunens tillsyn.

Ett annat sätt ett se det är att tidigare ägare bara hade en inneboende.

Notera att t ex avloppstillståndet för en enskild avloppsanläggning måste ändras om man inreder ytterligare en bostad om det är givet för ett hushåll, d v s 5 PE. Två hushåll kräver en dimensionering för 10 PE. Har men istället kommunalt vatten så får man betala en lägengetsavgift till.
För att vara så bokstavstrogen när det gäller samfälligheter är det uppfriskande att se att du har en pragmatisk sida...

/ATW
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
För att vara så bokstavstrogen när det gäller samfälligheter är det uppfriskande att se att du har en pragmatisk sida...

/ATW
Tänker att det kan ju vara bra att förstå hur det är tänkt att fungera juridiskt innan man mer pragmatiskt bryter mot reglerna.
 
  • Gilla
bling och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.