K
P Per-Åke S skrev:
Passade på att byta pappen samtidigt som solcellerna skulle installeras så takfirman satte dit fästplattorna och lade sedan ny pap på taket. Så dom har nog gjort rätt.
Att det blev dubbletter av graferna tidigare var ett misstag av mig.
För info så hade min kompis idag 38% total produktion än jag när solen gått ner.
Nedan mer om hur våra produktionskurvor kurvor såg ut för ett par dagar sedan. Som ni ser vill inte min anläggning komma över 5kWh. Tack för all information och tips.

[bild][bild]
Ja det ser fel ut på din anläggning mot grannens. Om ni har samma installatör så har de ju svart på vitt. så mycket ska era anläggningar inte diffa.

Det man kan göra är att låta anläggningen rulla en månad och sedan jämföra med kalkylen du fick med offerten. Men lite tråkigt att gå miste om massa ström.

Denna veckan har det inte varit några perfekta dagar med fina kurvor. Men se de datum jag skrev tidigare. Jämför respektive mppt, kan vara så att det är en som har problem
 
JAg har Sungrow SG15 men kan bara hitta den totala produktionen inte per MTTP. Någon som vet, jag kanske missar något när jag kollar i PC versionen av Appen.
 
K
P Per-Åke S skrev:
JAg har Sungrow SG15 men kan bara hitta den totala produktionen inte per MTTP. Någon som vet, jag kanske missar något när jag kollar i PC versionen av Appen.
Ström gånger spänning är ju effekt. Så du borde kunna titta på ampere
 
Jag känner inte till kina-växelriktare och andra budget-växelriktare. Men på kvalitetsväxelriktare t.ex. österrikiska Fronius där kan man plocka ut diagram och kurvor för en himla massa saker. Givetvis även effektkurva för enskild MPPT. Men budget-växelriktare kanske inte har sådant.
 
Logad Logad skrev:
Med den konfigurationen bör det vara kopplat som 3 strängar, en i varje riktning, Växelriktaren behöver ha 3 st MPPT. Hur det är kopplat nu vet bara din installatör men har han parallellkopplat 2 av strängarna blir det bara fel. Har installatören delat upp det i 2 strängar med 17 paneler i varje krävs optimerare för att få ut maximalt.
Nja, parallellkoppling funkar ganska bra. Däremot seriekoppling av paneler i olika riktningar är inte bra. Men bäst är ju separata MPPTer.
 
D Daniel 109 skrev:
Nja, parallellkoppling funkar ganska bra. Däremot seriekoppling av paneler i olika riktningar är inte bra. Men bäst är ju separata MPPTer.
Vid parallellkoppling ska varje gren helst ha lika många paneler av samma typ för att inte tappa maxeffekt. Här en video på engelska som förklarar problematiken på ett utförligt sätt
 
Ja, det ska definitivt vara lika många paneler vid parallellkoppling.
 
A Arnodt skrev:
Jag känner inte till kina-växelriktare och andra budget-växelriktare. Men på kvalitetsväxelriktare t.ex. österrikiska Fronius där kan man plocka ut diagram och kurvor för en himla massa saker. Givetvis även effektkurva för enskild MPPT. Men budget-växelriktare kanske inte har sådant.
Jo på en kvalitetsväxelriktare t.ex kinesiska Huawei så kan man plocka ut väldigt mycket. Bla sådana kurvor och diagram.
 
Nu har jag kollat produktionen per timme för MTPP1 och MPPT2 idag mestadels soligt här i Blekinge. Som sagts tidigare har jag ett system på 15,3kWp. Som ni ser i grafen maxar jag på 5kW. Tabellen visar hur många Watt varje enskild MPPT har vid en viss tidpunkt samt hur många Watt dom genererar tillsammans.
Hoppas jag gjorde rätt med uppladningen denna gång Tabell som visar timvis produktion av MPPT1 och MPPT2 samt total effekt i Watt, pekar på maximal produktion på 5kW. Graf som visar produktion av solenergi över tid för MPPT1 och MPPT2 med topp på 5kW.

Syns det några konstigheter?
 
Rimligtvis är växelriktare begränsad till 5 kW av någon anledning.
 
  • Gilla
enoch85 och 2 till
  • Laddar…
Ja det där ser inte alls riktigt ut, kurvan för MPPT1+MPP2. Den skulle ha varit sockertoppsformad. Nu är den vingklipp vid 5 kW. Precis som om det är någon styrningen som begränsar AC-uteffekten till max 5 kW.
Det går på en växelriktare att ställa in en begränsning av AC-uteffekten. Det är inte något sådant som ligger på?
Har du också en smart meter som installerades samtidigt med solcellsanläggningen?

Det är bättre att presentera med effektkurva än i tabellform för MPPT1 och för MPPT2. Men kanske inte går på lågbudget-växelriktare?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Smartmeter är restad men ska ingå i paketet. Leverantören har lagt ett ärende till iSolar som har Sungrow växelriktaren. Man kanske begränsade högsta ström som växelriktaren får ge fel. Jag har 16amp säkring och får om jag fattat rätt ha en maxeffekt på 11kW på växelriktaren i mitt fall. Tyvärr kan jag inte se hur det är satt då administrationsverktyget bara kan användas av leverantören.

Den som lever får se
 
Per-Åke S,
En smart meter är ingenting som krävs för en fungerande anläggning.
Har din växelriktare märkeffekten 15,0 kW, är det det SG15 betyder? I så fall kan den max producera upp till sin märkeffekt, dvs 15 kW motsvarande 21,7 A.

Har du 16 A huvudsäkringar på din mätartavla och om du inte vill överskrida 16 A då kan du ställa in effektbegränsning på växelriktaren till att den max får producera 11,0 kW, motsvarande 16,0 A.
Din solcellsfirma har kanske klantat sig och ställt in max 5 kW på din växelriktare?
Du förlorar nu då mycket produktion, nu på sommaren när en solcellsanläggning kan gå på full maskin. Du får kräva solcellsfirman på ekonomik ersättning för förlorad produktion.

Du har inte ännu svarat på om du har effektoptimerare kopplade till varje panel, har du några effektoptimerare? Det står nog i offerten och avtalet du skrivit under när du köpte anläggningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P Per-Åke S skrev:
Smartmeter är restad men ska ingå i paketet. Leverantören har lagt ett ärende till iSolar som har Sungrow växelriktaren. Man kanske begränsade högsta ström som växelriktaren får ge fel. Jag har 16amp säkring och får om jag fattat rätt ha en maxeffekt på 11kW på växelriktaren i mitt fall. Tyvärr kan jag inte se hur det är satt då administrationsverktyget bara kan användas av leverantören.

Den som lever får se
Har du optimerare installerat på respektive panel?

Edit: de flesta systemen verkar säljas utan optimering och är därmed ooptimerade system. Ooptimerade system drar ned på effekten baserat på den panel som ger lägst effekt. Dvs har du 10 paneler som producerar 400w och 1 som är i skugga och producerar tex 100w så kommer totala produktionen att vara 1100w istf 4100w. Detta är en halvförenkling pga att slingor också spelar in. Men det bästa är ett heloptimerat system om du har paneler i olika väderstreck och inte total fri solinstrålning.
 
Redigerat:
Felanmäl till företaget och visa på skillnaden mellan din grannes kurva och din, samt betona klippningen vid 5kW. Du kommer nog inte längre i denna tråden.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.