S sinuslinus skrev:
Det beror på spännvidd och snözon. Sen behöver balken över fönstren vid dörren klara lasten också. Räkna på sånt där kan inte jag.

Ser ut som du tänkt använda rummet som typ vardagsrum/ matsal. Det där glastaket är ungefär 10 gånger sämre isolerat än ett vanligt tak. Vad har du för uppvärmning?

Glastaket kan nog inte ha så mycket överhäng utan stöd som du ritat.

Hälsningar Partypoopern.
Tack, nä men det är jättebra med input!

Överhänget är bara slarvigt ditritat, där får man såklart stärka upp eller ha det lite kortare.

Ja men precis, tänkte ha det som matsal/vardagsrum. Okej, det är så pass stor skillnad på isolering alltså?
Jag tänkte ha vattenburen golvvärme, luftvärmepump och kamin faktiskt, men kan ju vara onödigt att elda för kråkorna ändå om nu glastaket är så dåligt? Finns det bättre glastak?
 
F fribygg skrev:
Kika på tragaiden.se

Beroende på snözon kan en 195x45 om den har virke i rätt klass klara mellan 2,4 och 3,2m spännvidd så det är för klent om man kikar på dina bilder
Tack! Ja det är 4m. Då får vi peta in något grövre!
 
S Slarren skrev:
Tack! Ja det är 4m. Då får vi peta in något grövre!
Bygger du i skåne? Jag håller till i norra Östergötland och tänker att i örebrotrakten blir det nog svårt med vanligt virke och 4m spännvidd på ett så platt tak då det blir redig nedböjning på såna längder i min snözon.
 
Redigerat:
F fribygg skrev:
Bygger du i skåne? Jag håller till i norra Östergötland och tänker att i örebrotrakten blir det nog svårt med vanligt virke och 4m spännvidd på ett så platt tak då det blir redig nedböjning på såna längder i min snözon.
Hehe nä, det är i Örebro. Ja men limträ borde jag väl kunna peta in? 270x56 kanske?
Tycker dock det är konstigt att det behövs så grovsigt, för ofta ser det så klent ut i taket på uterum som man kollar på.
 
S Slarren skrev:
Hehe nä, det är i Örebro. Ja men limträ borde jag väl kunna peta in? 270x56 kanske?
Tycker dock det är konstigt att det behövs så grovsigt, för ofta ser det så klent ut i taket på uterum som man kollar på.
Är glastak känsliga för nedböjning?

Om man kör ett isolerat falsat plåttak kanske man kan acceptera lite mer nerböjning?

Jag är rätt säker på att din konstruktion håller även om du går ner till 2x6" bondsågat men är tveksam om glaset mår bra och håller tätt.
 
F fribygg skrev:
Är glastak känsliga för nedböjning?

Om man kör ett isolerat falsat plåttak kanske man kan acceptera lite mer nerböjning?

Jag är rätt säker på att din konstruktion håller även om du går ner till 2x6" bondsågat men är tveksam om glaset mår bra och håller tätt.
Ja, för att förhindra sprickor/krossat glas i kassetterna så måste man skydda de mot nedböjning. Speciellt om det är så att de kan utsättas för nedrasande snö från närliggande tak.

Jag tycker du skall ringa till teknisk support på någon glasleverantör (t.ex. emmaboda glas) och höra dig för.
Mest troligt kan de dessutom sälja dig passande isolerkassetter med både UV och IR filter.

Som montagesystem skulle jag rekommendera ett system från Aliplast (de har aluminium trots namnet). Det har jag bra egen erfarenhet av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.