Vi bygger ett knut-timmerhus ( prefab från Baseco) som är lite plockepinn som ska upp på en gjuten platta med vattenburen golvvärme. Men hur fäster man väggarna på plattan! Väggarna är själva stommen så vanlig syll går ju inte?
(Vi isolerar inifrån och sätter på paneler),
 
När jag monterade min timmring(bastu) så la jag första varvet, mätte in det så kryssmåttet stämde. Borrade sen genom halva timmret med en vanlig träborr sen gjorde jag ett pilothål och körde med betongskruv i lecamuren.

Körde skruv i varje hörn och sen några i varje vägg.
Sen skruvade jag dom 3 första varven i knutarna.
 
tack! Tror kanske att det inte är applicerbart på cement- platta…?
Jag googlar vidare

(QUOTE="Lutte, post: 4820901, member: 135668"]När jag monterade min timmring(bastu) så la jag första varvet, mätte in det så kryssmåttet stämde. Borrade sen genom halva timmret med en vanlig träborr sen gjorde jag ett pilothål och körde med betongskruv i lecamuren.

Körde skruv i varje hörn och sen några i varje vägg.
Sen skruvade jag dom 3 första varven i knutarna.[/QUOTE]
 
Betongankare + skruv eller gängstång och mutter.

Frågat tillverkaren?
 
De har faktiskt inga bra svar utan alla brukar tydligen köra på plintar.
Vi får goooooogla vidare

Huddingebo Huddingebo skrev:
Betongankare + skruv eller gängstång och mutter.

Frågat tillverkaren?
 
Klart du kan köra betongskruv i plattan, eller göra på samma vis men kemankra m10/m12 gängstänger.

Du får då borra halvvägs med en 22mm borr eller så stor att du kan komma in med hylsa och förläggare. sen resten med en 13/16mm borr beroende på val av gängstång. Sen borra ned borrhammare i plattan så du kan kemankra fast gängstänger.
 
Det gick jättebra - vi klädde in kanten runt hela plattan med plåt och skruvade sedan fast första varvet trä på plattan.

L Lutte skrev:
Klart du kan köra betongskruv i plattan, eller göra på samma vis men kemankra m10/m12 gängstänger.

Du får då borra halvvägs med en 22mm borr eller så stor att du kan komma in med hylsa och förläggare. sen resten med en 13/16mm borr beroende på val av gängstång. Sen borra ned borrhammare i plattan så du kan kemankra fast gängstänger.
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.