Hej,

Ska först skriva att detta gäller en mindre stuga tänk som tillfälligt och/eller gästboende och jag är därför öppen för att kompromissa lite mer.

Hur kan man bäst förbereda för att kunna få någon form av kyla till en liten övervåning om 25kvm där det finns sovrum?

Jag lutar nog ändå att det blir någon form av portabel ac då det är lite svårt att lösa utedel på detta ställe samt att det är begränsat (vägg) utrymme och det då kan vara trevligt att endast ha denna på plats 3 av 12 månader.

Funderade på att öppna upp en 150mm ventil i fasad för att ansluta slang till, men tänkte också att det kanske inte spelar så stor roll om man släpper ut genom fönstret istället, motsvarande mängd man trycker ut kommer ju ändå in genom friskluftsventil.

Alternativet vore ju om det fanns någon enhet som hade två slanganslutningar, en för inluft och en för utluft, det borde ju bli effektivare, men har inte hittat någon sådan.

Om man skulle förbereda för en "riktig" enhet med inne/utedel, var drar man lämpligen slang om man inte vill ha den på fasaden? Insida panel? Installationsvägg inne?
 
putte22 putte22 skrev:
Typ en sån!!?
[länk]
Jo, har sett den, tyvärr verkar den ha fått väldigt dåliga recensioner och så verkar den mest för fast installation.
 
S skyisthelimit skrev:
Alternativet vore ju om det fanns någon enhet som hade två slanganslutningar, en för inluft och en för utluft, det borde ju bli effektivare, men har inte hittat någon sådan.
2-slangade är vanligare än man tror, det är bara lite fantasi och pyssel som saknas :)

Konvertering av Portabel AC från 1 till 2 slangar! Bilder. | Byggahus.se
 
M Maijckel skrev:
2-slangade är vanligare än man tror, det är bara lite fantasi och pyssel som saknas :)

Konvertering av Portabel AC från 1 till 2 slangar! Bilder. | Byggahus.se
Ha, mindes den tråden, men hittade inte.
Som det konstaterades i tråden så kan man ju verkligen undra varför det inte säljs/finns modeller med två slangar......
 
S skyisthelimit skrev:
Ha, mindes den tråden, men hittade inte.
Som det konstaterades i tråden så kan man ju verkligen undra varför det inte säljs/finns modeller med två slangar......
För liten marknad och för dåligt pålästa konsumenter antagligen...

Gjorde själv "misstaget" att köpa en portabel ac och var på väg att lämna tillbaks den efter 1 dygns testkörning, men tack vare tråden jag länkade till har jag behållit den - även om jag ännu inte kommit till skott med modifieringen.
 
Cheesen
Men om du byffer nytt kan ju en luft luft värmepump vara ett utmärkt tillfälle att investera i
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Men om du byffer nytt kan ju en luft luft värmepump vara ett utmärkt tillfälle att investera i
Jo, är medveten om detta, men värme är redan löst via golvvärme/bergvärme och jag är ute efter något enkelt för att lösa kylan några få dagar om året.
Frikyla via bergvärme har jag i huvudbyggnad, men här finns det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.