Hej!

Jag och frun köpte en fastighet med ett hus som byggdes tidigt 1900-tal. På övervåningen har dom klätt golvet i vinyl... uscha! Så vår tanke var att man kanske kunde ta bort golvet och hitta trägolv undertill som man kunde fixa till... men vi hittade något annat istället

Såhär ser övergången till golvet från trappan när man går upp
Bild på trätrappan som övergår till ett golv klätt i retro mönstrad vinyl, med ett sågat hål som avslöjar underliggande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag sågade ett hål på ett ställe för att kolla vad som låg under
Utsågat hål i ett grönt vinylgolv visar underliggande isolering av träflisar i ett hus från tidigt 1900-tal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men den ända tillstymmelsen av ett forntida golv är runt en halvmeter ner genom mycke isolering av träflisar och annat
Öppning i ett golv med träflisar och skymt av underliggande bjälkar i ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där ser vi också nyare bjälkslag för golvet.

Min fundering är... var detta rum över en halvmeter längre till taket? Tar vi bort allt på toppen måste ju också trappan bli kortare

Om vi vill ha trägolv; är de då smartast att bara lappa på vinylen som de är nu eller hur ska vi göra/tänka?
 
Tycker det ser ut som väntat. Matta, ev masonit, undergolv/råspont, bjälklag med Isolering spån, råspont(det ni tror är golv), innertak bottenvåning.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Vill ni ha ett trägolv får ni ta bort matta och kanske även golvspånet så det inte bygger för mycket uppåt.
Börja med att köpa ett massivt trägolv som ni låter ligga och torka inne och lägg sen golvet, så blir det inte så stora springor.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
T tobbe9012 skrev:
Tycker det ser ut som väntat. Matta, ev masonit, undergolv/råspont, bjälklag med Isolering spån, råspont(det ni tror är golv), innertak bottenvåning.
Så dom har helt enkelt tagit bort det tidigare golvet då och laggt dit allt annat?
 
Det är renoverat i ganska närtid och då har man slitit ut det gamla trägolvet/undergolvet och satt spånskiva istället.
Så det är som kört att hitta nå fint undergolv.
Ni kan i stället lägga ett parkettgolv om ni vill ha trä, det blir ju inte massivt men mycket mindre jobb.
 
  • Gilla
Robin Å
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Det är renoverat i ganska närtid och då har man slitit ut det gamla trägolvet/undergolvet och satt spånskiva istället.
Så det är som kört att hitta nå fint undergolv.
Ni kan i stället lägga ett parkettgolv om ni vill ha trä, det blir ju inte massivt men mycket mindre jobb.
Okej! De tycker jag var taskigt av dom som bestämde sig för att ta bort de :crysmile:! Tack för svar
 
Närtid och närtid... Exakt ett sådant golv/vinylmatta, grön och det mönstret, lade morsan och farsan in i köket när de byggde nytt hus -73. Tror det var fabrikat Forbo Forshaga.
 
  • Gilla
  • Haha
HSP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.