N
Hej!
Jag är i färd med att köpa ett hus som är byggd 1978. Det har gjorts en överlåtelsebesiktning av Anticimex där man har mätt fuktigheten i syll. Detta framgår av protokollet:

Vid kontroll av flytande golvkonstruktion(ytter-och mellanväggssyll) som utfördes genom håltagning i golv i sovrum vägg/väggvinkel uppmättes fuktvärden under kritisk nivå för mikrobiell tillväxt och normal lukt upplevdes.
Grundläggningen består av en betongplatta på mark utan underliggande isolering och med ett flytande golvspånskiva på en cellplastisolering. Fuktkvoten uppmättes till 14% i ytterväggssyll.

Det som jag funderar över är vad den normala fuktigheten i syll är, vad bör vi tänka/ vara observanta på?

Kan även tillägga att nuvarande mätning har utgått från samma borrhål som gjordes vid förgående försäljning för 2 år sedan. Då uppmättes fuktigheten till 13%.
 
Tror det är lugnt. Gränsen går vid 18% vill jag minnas.
 
  • Gilla
Ne20
  • Laddar…
Ja 17% minns jag som rekommenderat max. Det viktiga är ju att betongplattan och gruset närmast är väldränerat. Då klarar sig syllen utmärkt. Däremot blöt/fuktig betong hela tiden kan vara förödande.
 
  • Gilla
Ne20
  • Laddar…
Det ni kan tänka på är också om syllen är av impregnerat virke, lukt kan då komma att uppstå om syllen blir fuktig.
14% idag, motsvarar kanske 12% under den "torra" kalla årstiden (vinter), det bör inte vara några problem alls för er men försök håll koll på eventuell doft.
 
  • Gilla
Ne20
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.