Hej!

Vi har länge klurat på att renovera tvättstugan i källaren. Det är idag någon form av våtrumsmatta på golv med vattenburen golvvärme under och en annan liknande våtrumstapet på väggen. Vi har ett handfat och en tvättmaskin-torktumlare där nu. Vi lutar mot att installera en dusch/badkar när/om vi renoverar.

Nu har vi fått upp ögonen för microcement som verkar kunna läggas direkt på vårt underlag så att vi bibehåller befintligt tätskikt. Det är i bra skick idag vad vi kan se okulärt. Jag har googlat och letat men inte hittat särskilt mycket bilder/filmer på renoveringar så sätter mitt hopp till er här. :). Har du tips/idéer eller bilder på när det renoverats med microcement? Gärna på befintlig våtrumsmatta eller liknande. Vi planerar att göra det själva och ser väl oss som hyfsat händiga ändå.

Om vi kommer igång kan jag skapa en projekttråd och dela bilder och tankar inför.

Tack på förhand!
Johan
 
Redigerat:
Hej, vad roligt att fler är på inne på samma spår:cool: vi funderar på att göra om ett mindre badrum, köket samt i det kommande uterummet på ca 50kvm. Jag har luskat lite men hittar ingenstans ett ungefärligt pris. Jag har idag begärt in en offert. Jag kan posta kvm priset så kanske vi kan jämföra?
Mvh leo
 
  • Gilla
backstromj
  • Laddar…
Offert gick snabbt...grovt 1445 kvm - rot...
 
  • Gilla
backstromj
  • Laddar…

Bästa svaret

Våtrumsmattan kommer ju en dag att börja tröttna och då finns risken för bubblor/släpp som i sin tur kan spräcka mikrocementen men om ni räknar med att det kommer att hålla för evigt så kan det ju fungera för att fräsha upp lite.

MIkrocement kräver en viss hållfasthet på underlaget så beror lite på hur "hård" plastmattan är också, t.ex. "tassar" från tvättmaskin och duschkabin kan trycka ner och spräcka om mattan under ger efter något.

Klart bättre att ta bort gammal matta och lägga ett nytt godkänt tätskikt (och då är försäkringsbolaget garanterat gladare också i framtiden om någon läcka skulle uppstå).

Du skriver inget om ålder på grejerna så fundera på om du inte vill byta golvbrunn också om den är av äldre modell...
 
anders07 anders07 skrev:
Våtrumsmattan kommer ju en dag att börja tröttna och då finns risken för bubblor/släpp som i sin tur kan spräcka mikrocementen men om ni räknar med att det kommer att hålla för evigt så kan det ju fungera för att fräsha upp lite.

MIkrocement kräver en viss hållfasthet på underlaget så beror lite på hur "hård" plastmattan är också, t.ex. "tassar" från tvättmaskin och duschkabin kan trycka ner och spräcka om mattan under ger efter något.

Klart bättre att ta bort gammal matta och lägga ett nytt godkänt tätskikt (och då är försäkringsbolaget garanterat gladare också i framtiden om någon läcka skulle uppstå).

Du skriver inget om ålder på grejerna så fundera på om du inte vill byta golvbrunn också om den är av äldre modell...
anders07 anders07 skrev:
Våtrumsmattan kommer ju en dag att börja tröttna och då finns risken för bubblor/släpp som i sin tur kan spräcka mikrocementen men om ni räknar med att det kommer att hålla för evigt så kan det ju fungera för att fräsha upp lite.

MIkrocement kräver en viss hållfasthet på underlaget så beror lite på hur "hård" plastmattan är också, t.ex. "tassar" från tvättmaskin och duschkabin kan trycka ner och spräcka om mattan under ger efter något.

Klart bättre att ta bort gammal matta och lägga ett nytt godkänt tätskikt (och då är försäkringsbolaget garanterat gladare också i framtiden om någon läcka skulle uppstå).

Du skriver inget om ålder på grejerna så fundera på om du inte vill byta golvbrunn också om den är av äldre modell...
Japp du har rätt. Så blir det nog att vi gör. Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.