Tjenis!

Ska snart beställa betong till min snart färdiga gjutform.
Jag hade hoppats på att leverantören även kan vibrera betongen men det verkar vara sällsynt.

Tänkte fråga om det är svårt att göra själv?

Gissar att man kan hyra maskin från t ex Cramo.

Men fixar man vibreringen själv?

Stort tack på förhand för era erfarenheter.

Mvh
Fredrik
 
stavvibbra är inget problem. Släpp ner slangen lite här och där så blir det fint. Om du är osäker så får du säkert råd av killen med bilen.

/Magnus
 
Det beror sig på vad det är som Du skall gjuta, storleken på formen. Om du funderar på att hyra en vibb, så får du ha klart för dig vilka krafter denna skapar för formen. Formen får m a o vara regält byggd. Skall man gjuta en stödmur ca 250mm bred och upp till 1 meters höjd, går det att knacka ned betongen med en hammare eller mindre slägga
 
Jag kan varmt rekommendera självkompakterande betong. Har både gjutit 5x6m platta och 2m höga 10m långa 10cm tjocka murar med denna betongsort utan att vibrera. Plattan drog vi bara av med en planka, klockrent. Kostade bara 10% mer. Kallas för SKB.
 
Mikael_L
Hur är det nu med det här.
Det finns väl tumregler vad det gäller vibrering, baserade på vibbens energi och det som ska vibreras?! Hur länge och hur tätt mellan ställena ...
Dessutom har jag fått för mig att betongen kan separera om man vibrerar för mycket.

Hjälp mig (oss), visst finns det nån som kan det här på sina fem fingrar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.