Hej!

Jag ska bygga ut en tillbyggnad som mest består av glas.
Det blir ganska stora fönster och jag tänkte beställa allt från nordiska fönster förutom två dubbeldörrar som jag tänkte beställa från elitfönster.

Nordiska fönster har dörrar också, men jag gillar elits dörrar. Nordiska fönsters dörrar har jag aldrig sett IRL.
Elits dörrar kostar 25k ungefär medan nordiska fönsters kostar närmare 40k styck i dom måtten och utföranden jag ska ha.

Det känns ju därför frestande att köpa elit-dörrar och ha resten i nordiska fönster. Men blir det för konstigt när profiler och färg på glaset osv kan skilja? Eller tror ni det kan fungera om man inte är alldeles för kinkig?

Anledningen till att jag inte köper allt från Elit är att dom inte verkar ha så stora glas som jag behöver 230 breda och 200 höga samt tredelat fasadparti i dom mått jag behöver.
 
  • 3D-rendering av en glastillbyggnad med stora fönster, dubbeldörrar och inredd matsal inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av tillbyggnad med stora glasfönster och vit ram bredvid en tegelbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
S Slarren skrev:
Hej!

Jag ska bygga ut en tillbyggnad som mest består av glas.
Det blir ganska stora fönster och jag tänkte beställa allt från nordiska fönster förutom två dubbeldörrar som jag tänkte beställa från elitfönster.

Nordiska fönster har dörrar också, men jag gillar elits dörrar. Nordiska fönsters dörrar har jag aldrig sett IRL.
Elits dörrar kostar 25k ungefär medan nordiska fönsters kostar närmare 40k styck i dom måtten och utföranden jag ska ha.

Det känns ju därför frestande att köpa elit-dörrar och ha resten i nordiska fönster. Men blir det för konstigt när profiler och färg på glaset osv kan skilja? Eller tror ni det kan fungera om man inte är alldeles för kinkig?

Anledningen till att jag inte köper allt från Elit är att dom inte verkar ha så stora glas som jag behöver 230 breda och 200 höga samt tredelat fasadparti i dom mått jag behöver.
Kontakta Elitfönster det är ju möjligt att de kan tillverka de mått du önskar.
 
  • Gilla
Slarren
  • Laddar…
Brukar kunna gå att få i valfri kulör.
Gjorde själv så när jag byggde nytt hus.
Alla fönster från en firma och ett 6 m skjutparti från en annan i samma kulör.
 
A Argastesnickaren skrev:
Brukar kunna gå att få i valfri kulör.
Gjorde själv så när jag byggde nytt hus.
Alla fönster från en firma och ett 6 m skjutparti från en annan i samma kulör.
Ja kulören är samma, men tänker mer på profiler och olika solskydd på glaset osv. Om det ser skevt ut, eller om det fungerar ok :).

Tack för svar!
 
Ska du inte ha samma höjd och stil på dörrar och fönsterpartier?
 
F fribygg skrev:
Ska du inte ha samma höjd och stil på dörrar och fönsterpartier?
Alltså det går ju knappt att få tag på.
Framsidan och sidan matchar nog ganska bra ihop tror jag. Samma höjd och tillverkare på skjutdörrarna på sidan som dom fasta fönstren på framsidan.
Är det på baksidan som det sticker mest i ögonen på dig? Hur hade du gjort?
 
S Slarren skrev:
Alltså det går ju knappt att få tag på.
Framsidan och sidan matchar nog ganska bra ihop tror jag. Samma höjd och tillverkare på skjutdörrarna på sidan som dom fasta fönstren på framsidan.
Är det på baksidan som det sticker mest i ögonen på dig? Hur hade du gjort?
Någon av dessa kanske blir lite seriösare? Så är det samma höjd på alla och så kör jag bara en elit-dörr med högre mått på framsidan.
 
  • 3D-modellerat förslag på en vitt modern utbyggnad med stora fönster och matplats inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett hus med en glasveranda, bord och stolar synliga inuti, bredvid en tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S Slarren skrev:
Alltså det går ju knappt att få tag på.
Framsidan och sidan matchar nog ganska bra ihop tror jag. Samma höjd och tillverkare på skjutdörrarna på sidan som dom fasta fönstren på framsidan.
Är det på baksidan som det sticker mest i ögonen på dig? Hur hade du gjort?
På sidan med den halvrunda trappen hade jag låtit fönster och dörrar linjera i överkant, plockat bort spröjen på dörrarna.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
Sätt ett överljus över dörren också och gör som Fribygg skrev.

Men din takkonstruktion ser väldigt klen ut. Dessutom skulle jag rekommendera ett isolerat, tätt tak. Det kommer bli överhettat i det rummet redan på våren. Så vida du inte har något som skuggar större delen av dagen.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S
Du har också ett problematiskt möte i vänstra sidan mot den befintliga takfoten.
 
S sinuslinus skrev:
Du har också ett problematiskt möte i vänstra sidan mot den befintliga takfoten.
Jag tänkte köra detta tak:
https://glasnet.nu/glastak

"2-glas takglas med energi och solskyddsglas 2190:-/kvm
Energiglas med argon u-värde 1,1"

Tillbyggnaden är norr om bevintligt hus, men sticker fram på västersidan också såklart.
Det taket till vänster går inte ihop med tillbyggnaden :).
 
S
Vad sk du ha för takbalkar? Ser inte ut att få plats så höga balkar mellan taket och fönstrena.
 
S sinuslinus skrev:
Vad sk du ha för takbalkar? Ser inte ut att få plats så höga balkar mellan taket och fönstrena.
195 är det ritat för, men det kanske är för dåligt?
 
S
Det beror på spännvidd och snözon. Sen behöver balken över fönstren vid dörren klara lasten också. Räkna på sånt där kan inte jag.

Ser ut som du tänkt använda rummet som typ vardagsrum/ matsal. Det där glastaket är ungefär 10 gånger sämre isolerat än ett vanligt tak. Vad har du för uppvärmning?

Glastaket kan nog inte ha så mycket överhäng utan stöd som du ritat.

Hälsningar Partypoopern.
 
S Slarren skrev:
195 är det ritat för, men det kanske är för dåligt?
Kika på tragaiden.se

Beroende på snözon kan en 195x45 om den har virke i rätt klass klara mellan 2,4 och 3,2m spännvidd så det är för klent om man kikar på dina bilder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.