Johan1975z skrev:
låter ju galet. Tänk på att moms och skatt läggs ovanpå. Kurvan blir progressiv.
Jag vet inte om det är så galet. Genomsnittspriset den senaste veckan, mitt i sommar, sol och industrisemester, är 179 öre…
Graf över elpriser med en 203 öre toppnotering och 179 öre snittpris över sju dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
salkin85
  • Laddar…
A Anders_Tranås skrev:
Beroende på vad man har för förbrukare så tycker jag man även ska titta på timpris, kan man påverka sin förbrukning så den infaller på tider när elen är billig så kan man tjäna stora pengar på timavtal genom exempelvis tibber.
Det skulle inte vara någon större fördel om huvudsaklig förbrukning är bergvärmepump väl? Den går ju när den behöver gå (har ingen möjlighet att tidsstyra vad jag vet) vilket är relativt stor del av dygnet under kalla vintrar...
 
BiFuel BiFuel skrev:
Det skulle inte vara någon större fördel om huvudsaklig förbrukning är bergvärmepump väl? Den går ju när den behöver gå (har ingen möjlighet att tidsstyra vad jag vet) vilket är relativt stor del av dygnet under kalla vintrar...
Titta på Ngenic, de har lösningen så värmepumpen kan jobba när elen är billig, förutsätter timavtal.
 
Attitudeswe
BiFuel BiFuel skrev:
Det skulle inte vara någon större fördel om huvudsaklig förbrukning är bergvärmepump väl? Den går ju när den behöver gå (har ingen möjlighet att tidsstyra vad jag vet) vilket är relativt stor del av dygnet under kalla vintrar...

Om allt du kör är värme produktion så har du ju redan mer förbrukning på natten än på dagen om du jämför med kollektivet som även består av vedpannor, fjärrvärme, industrier utan treskift m.fl.

Jag föredrar att betala för faktiska kostnader inte kollektivets lättja där elbilar laddas 17-20 samtidigt som det bastas och badas i badtunnan...
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om allt du kör är värme produktion så har du ju redan mer förbrukning på natten än på dagen om du jämför med kollektivet som även består av vedpannor, fjärrvärme, industrier utan treskift m.fl.

Jag föredrar att betala för faktiska kostnader inte kollektivets lättja där elbilar laddas 17-20 samtidigt som det bastas och badas i badtunnan...
Det lär inte vara många procent av elbilsägarna som laddar på dyraste tiden på dygnet, inte dom som laddar i/vid bostaden.
 
Attitudeswe
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det lär inte vara många procent av elbilsägarna som laddar på dyraste tiden på dygnet, inte dom som laddar i/vid bostaden.
30% av hushållen har fastpris - tror du inte dom låter den ladda direkt när dom parkerar den efter jobbet?

60% har månadsrörligt och resten timmrörligt skulle jag uppskatta. Även de med månadsrörligt har 0 incitament att inte ladda direkt när dom kommer hem
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
30% av hushållen har fastpris - tror du inte dom låter den ladda direkt när dom parkerar den efter jobbet?

60% har månadsrörligt och resten timmrörligt skulle jag uppskatta. Även de med månadsrörligt har 0 incitament att inte ladda direkt när dom kommer hem
100% av vad? Elbilsägare ?
 
Johan1975z skrev:
låter ju galet. Tänk på att moms och skatt läggs ovanpå. Kurvan blir progressiv.
Har du någon egen definition av progressiv?
Elskatten är platt.
Momsen är proportionell.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Hushållens fördelning av avtalsform när det kommer till elhandel.

Https://www.energiforetagen.se/globalassets/energiforetagen/statistik/statistik-i-bilder/elmarknadspriser/diagram-och-tabeller-konsument-elpriser-och-elskatter-i-sverige-och-norden.pdf

Sen kanske elbilsägare lutar lite mer åt timmbebittering än snittet...
Precis, förmodligen har de flesta elbilsägarna timpris…(förutom de lyckliga som hann binda priset). Oavsett så påverkar laddning av elbilar knappast marknadspriset så din analys stämmer bara delvis…
 
Attitudeswe
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, förmodligen har de flesta elbilsägarna timpris…(förutom de lyckliga som hann binda priset). Oavsett så påverkar laddning av elbilar knappast marknadspriset så din analys stämmer bara delvis…
Bundit innan dom skaffade elbilen då? Med elbil som man inte bara har parkerad utan faktsikt kör med så kan vi nog vara överrens om att timmätt är mest fördelaktiga avtalsformen. Sommartid går 25% av min förbrukning till bilen. Jag kom undan med 92öre istället för 140öre på totalen i Juni jfr månadsrörligt (nästan all laddning var under 30öre/kwh)

Sverige exporterade i onsdags under dagtid ca 5 GW

Sverige har 142000 elbilar i trafik som vi väl kan anta kör 1500mil med 1.2 kW/mil ( +5% laddförlust) Det betyder att elbilar om dom laddas exakt lika mycket alla timmar på dygnet står för i snitt 30MW så det är absolut en bit kvar till att dom tar över prisdrivandet (från exporten som de flesta är överrens om driver priset idag)...
 
Redigerat:
A
D Daniel 109 skrev:
Har du någon egen definition av progressiv?
Elskatten är platt.
Momsen är proportionell.
eftersom det läggs moms ovanpå priset och därefter skatt så ökar elpriset progressivt. Det blir ingen linjär kurva
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
A
Pratade med vattenfall idag. Han tipsade mig om att kolla priset på måndag och binda till Max 150. Bor i SE3. Vattenfall köper ett stort parti på fredag och de tror det kommer bli billigare. Alltså att binda på tre år blir billigare tror de, än var det är nu.

killen på vattenfall tror priserna kommer ligga över 300öre i vinter

han tackade även våra svenska politiker och biden-administrationen (de har gjort det dyrare med kol).

det viktiga för mig är att få så lågt pris på vintern som möjligt. Högt på sommaren spelar knappt någon roll
 
Johan1975z skrev:
eftersom det läggs moms ovanpå priset och därefter skatt så ökar elpriset progressivt. Det blir ingen linjär kurva
Jo. På elhandeln betalar du för den förbrukade elen + elcertifikat och så läggs 25% moms på det, ingen övrig skatt. På elnätsfakturan betalar du överföringsavgift per kWh + energiskatt 45 öre/kWh inkl moms (det är visserligen som du skriver moms på skatten i just det fallet).
 
Johan1975z skrev:
eftersom det läggs moms ovanpå priset och därefter skatt så ökar elpriset progressivt. Det blir ingen linjär kurva
Elskatten är platt och momsen proportionell. Ingen skatt på el är progressiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.