P
Så här blir det när man inte håller efter den. Avenbok drygt 3 m hög. Funderar på att ta fram sågen och kapa ner den till ca 2 m. Helt omöjlig att sköta samt att den tar eftermiddagssolen.


Överskådlig utsikt från en trädäck med grill och sittmöbler framför en hög avenbokshäck som skuggar trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maffig. Vi har precis satt en som insynsskydd mot en kommande lekplats. Hur misskötte du din för att få den sådär vild men ändå tät?
 
Claes Sörmland
Hep Hep skrev:
Maffig. Vi har precis satt en som insynsskydd mot en kommande lekplats. Hur misskötte du din för att få den sådär vild men ändå tät?
Avenbokshäckar blir så om man slutar beskära dem årligen. Och grenarna vedar på sig rejält på några år så klippning med häcksax blir då tungt. Beskär man varje midsommar så uppstår inte problemet.

Ett rätt snabbt nöje med en elektrisk häcksax. Att plocka upp klippet är ju den tråkiga delen. Man kan ta det med gräsklipparen också om man inte har höga krav på grönmattans estetik.
 
P
Klipper den varje år på bredden och höjden efter midsommar men borde hållt ner stammarna mer då den blir väldigt svårklippt när den är så där hög. Växer nog närmare 1m på höjden varje år.

Den planterades 2010.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
I mitt förra bostadsområde beskars en 70-årig avenbok fullständigt: mittstammen behöll intakt men längs denna beskars varje stam intill ca 4 cm och höjden fixades. Det tog ett år och häcken blev som ny. Fräsch kompost las längs fötterna. Den gamle mannen, barnfödd i fastigheten, berättade att detta gjordes var 30onde år. Avenbok går att radikalt föryngras men behåll mittstammen!
 
  • Gilla
vitt_prio143 och 2 till
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Klipper den varje år på bredden och höjden efter midsommar men borde hållt ner stammarna mer då den blir väldigt svårklippt när den är så där hög. Växer nog närmare 1m på höjden varje år.

Den planterades 2010.
Låter som att jag borde gå lite åt det hållet. Det jag vill ha är en tät grön vägg, men den behöver verkligen inte vara slät och kantig och plats finns det massor. Jag får väl klippa enligt handboken i några år tills den är tät nog och sedan satsa på 70-talsafro. Jag köpte 175cm höga rätt välgrenade plantor, så det behöver kanske inte alltför lång tid att bli rimligt tät.
 
P
Klippte vår sida och på höjden igår. Tog över 3 timmar klängandes på stege och långt ifrån perfekt resultat. Den är nu runt 2,5 m bred och drygt 3 m hög. Måste göra något radikalt i september. Nyklippt, hög och bred häck bredvid ett trädäck med grill och blommande blommor mot en solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person på stege klipper en hög och bred häck bredvid ett hus med solpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tämligen välvuxen häck som sträcker sig 3 meter hög bredvid ett hus, behövande beskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
vitt_prio143 och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
yonna yonna skrev:
I mitt förra bostadsområde beskars en 70-årig avenbok fullständigt: mittstammen behöll intakt men längs denna beskars varje stam intill ca 4 cm och höjden fixades. Det tog ett år och häcken blev som ny. Fräsch kompost las längs fötterna. Den gamle mannen, barnfödd i fastigheten, berättade att detta gjordes var 30onde år. Avenbok går att radikalt föryngras men behåll mittstammen!
Har sett något liknande i närheten. Avenbokshäck som blivit väldigt bred (pga att man inte klippt in tillräckligt varje år?). Ena året togs den ner på höjden och man klippte in ena sidan av häcken till ca 20 cm utanför mittstammen. Således en sida orörd.
Året efter togs kvarvarande sida in till 20 cm. Numera är häcken 1/3 av bredden och det går att passera på trottoaren igen…..

Avenbok verkar tålig, man måste bara lämna tillräckligt med grönt kvar…
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Har sett något liknande i närheten. Avenbokshäck som blivit väldigt bred (pga att man inte klippt in tillräckligt varje år?). Ena året togs den ner på höjden och man klippte in ena sidan av häcken till ca 20 cm utanför mittstammen. Således en sida orörd.
Året efter togs kvarvarande sida in till 20 cm. Numera är häcken 1/3 av bredden och det går att passera på trottoaren igen…..

Avenbok verkar tålig, man måste bara lämna tillräckligt med grönt kvar…
Jag har hårdbeskurit på våren, innan den knoppas, och då finns ju ingen grönska att ta hänsyn. Men det är en vettig ide att bara ta en sida det första året om man är osäker och att lägga snitten utanför den första förgrening. Här i Skåneland kan man egentligen inte misslyckas men det är inte fel att vara mer försiktig längre upp i landet.

Häcken breddas normalt successivt även när man sköter den väl årligen. Numera tar jag in häckklipparhjälp och även om dessa är utbildade kan jag inte få dem att klippa hårdare - de vill ju lämna häcken "prydlig" men jag vet ju själv att topparna täcker redan efter ett par veckor. Så min 17åriga häck måste radikalt beskäras nästa säsong... och det tycker jag är onödigt tidigt. Har man häck längs gata/trottoir är det viktigt att hålla den inom tomtgränsen.
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.