Router med inbyggd switch och anslutna kablar på trägolv vid väggkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min router har inbyggd switch så det finns 4 uttag.
För bättre WiFi så är den flyttad från källare till golvet i vardagsrummet via EN kabel som är splittrad , då vi inte har mer än 100Mbit så funkar det.

Så om TS har måttliga krav på antalet utgångar så finns det med säkerhet en router med switch.
Protte
 
T Tjalve_85 skrev:
Som standard så brukar dessa vara konfade med en Trunk på WAN (fibern) och sen ett antal VLAN till resp port. Oftast "internet" till port 1 och sen TV och Tele till port 2 och 3.
Dvs den fungerar mer som en "splitter" än som en switch. Om du vill använda den som en switch måste du konfigurera om den och sätta rätt VLAN taggar på resp port.
Jag ville inte heller ha routern brevid fiberkonvertern, men jag ville använda switchen för att koppla in en AP på nedervåningen. Då fick jag konfigurera port 1 som WAN och sen port 2,3 och 4 som LAN. Sen en kabel från 1 till routerns WAN och port 2 till routerns LAN. Sen kan man använda port 3 och 4 som vanliga LAN portar. Men som sagt, man måste ändra VLAN taggarna på switchen/fiberkonvertern för att det ska funka.
Men det kan du lika gärna göra på din egen switch. Jag har en åttaportars switch där jag kopplat tre av konverterns portar till tre portar på min switch, och satt separata vlan på dem, övriga portar har mitt lokala lan. Sen en kabel därifrån...
 
S sunqan skrev:
Men det kan du lika gärna göra på din egen switch. Jag har en åttaportars switch där jag kopplat tre av konverterns portar till tre portar på min switch, och satt separata vlan på dem, övriga portar har mitt lokala lan. Sen en kabel därifrån...
Givetvis kan du det. Men då blir det en extra pryl och mycket kablar. Och du kommer ändå inte ifrån att använda VLAN. Men visst går det.
 
T Tjalve_85 skrev:
Givetvis kan du det. Men då blir det en extra pryl och mycket kablar. Och du kommer ändå inte ifrån att använda VLAN. Men visst går det.
En extra pryl? Ts har redan en switch som han försökte koppla in före sin router...
 
TS switch är unmanaged så det blir nog svårt att få till några VLAN på den.
Och eftersom fiberkonverter redan är en switch så blir det ju en "extra pryl" om man har har två switchar.
 
J
Ts har iofs inte förklarat vad han behöver få till i detalj, men även om det är jättekul med att konfa switchar så inbillar jag mig att Ts varken har kunskap eller behov av VLAN. Han behöver koppla in en router och lite mediaprylar, kanske en tvbox och allt detta löser sig enkelt via dubbla nätverksuttag. Ett enkelt och vedertaget sätt att flytta ut routern till vardagsrummet tex, och sedan tillbaka till en unmanaged switch i mediaskåpet.
 
Nån tyckte det var mödan värt att argumentera mot trots att jag inledde mitt förslag med

S sunqan skrev:
Om switchen och routern kan hantera vlan räcker det med en kabel mellan dem.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
T Tjalve_85 skrev:
Detta kommer inte att fungera då fiberkinverter delen och switchen sitter i samma nät. Du kan använda VLAN men då räcker det med en kabel och du måste kunna konfigurera fiberkinvertern.
Jag menar alltså att routerns WAN kopplas till Internetporten på konvertern, sedan från en av routerns LAN-portar tillbaka till centralen och in i switchen. Funkar ju alldeles utmärkt, eller?
 
J
M Manitoba skrev:
Jag menar alltså att routerns WAN kopplas till Internetporten på konvertern, sedan från en av routerns LAN-portar tillbaka till centralen och in i switchen. Funkar ju alldeles utmärkt, eller?
Det funkar prima
 
Internet trafiken går i regel utan vlan så om man inte ska titta på udp video via stb kan man byta Telia/etc boxen mot dum fiber till sladd konverter och använda sin egen router. Jag använder ingen utrustning från öppen fiber eller leverantör av tjänst

skönt att äga och kontrollera allt själv tycker jag.
 
J
T tripptrapp skrev:
Internet trafiken går i regel utan vlan så om man inte ska titta på udp video via stb kan man byta Telia/etc boxen mot dum fiber till sladd konverter och använda sin egen router. Jag använder ingen utrustning från öppen fiber eller leverantör av tjänst

skönt att äga och kontrollera allt själv tycker jag.
Även tvtrafiken går numera streamat/över inyern inom öppen fiber/Telia. Så det är ännu enklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.