Håller på med en köksrenovering och har fått problem med diskmaskinen. En vvs:are var här för några dagar sedan och flyttade avlopp och installerade diskmaskin. Nu har vi fått problem med elen (troligen ful-el, då iprincip alla rum har amatördragen el...) och måste flytta ut maskinen för att greja bakom.
Problemet är att den går inte dra ut så pass långt att man når in bakom. Slangarna är så korta att de skulle behöva monteras bort om maskinen flyttas typ 10 cm ut från bänken.
Skulle behöva justera golvplattor under maskinen också då de hamnat snett, men det är ju också omöjligt.
Brukar det vara så här, eller har de kortat slangarna lite väl mycket?
 
L Leanore skrev:
Håller på med en köksrenovering och har fått problem med diskmaskinen. En vvs:are var här för några dagar sedan och flyttade avlopp och installerade diskmaskin. Nu har vi fått problem med elen (troligen ful-el, då iprincip alla rum har amatördragen el...) och måste flytta ut maskinen för att greja bakom.
Problemet är att den går inte dra ut så pass långt att man når in bakom. Slangarna är så korta att de skulle behöva monteras bort om maskinen flyttas typ 10 cm ut från bänken.
Skulle behöva justera golvplattor under maskinen också då de hamnat snett, men det är ju också omöjligt.
Brukar det vara så här, eller har de kortat slangarna lite väl mycket?
Det beror ju helt på hur långt ifrån avlopp/vatten diskmaskinen sitter skulle jag säga, och hur dom är dragna

Jag skulle säga att det känns konstigt att korta slangarna, dom kommer ju oftast installerade på maskinen, inkl aquastop, och det är mycket lättare att hänga upp dom/klamra dom än att hålla på att korta eller byta dom. Men det brukar ju inte vara jättelånga slangar så för att kunan dra ut maskinen helt kan du mycket väl behöva koppla loss dom.
Avloppet brukar bara vara en slangklämma, vattenanslutningen kan ju innebära att du behöver stänga av vattnet OM du inte har en separat diskmaskinsavstängning. Sen brukar det vara en plastmutter som man drar åt för hand, så inte heller ngt svårt att ta bort.
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Som sagt slangarna brukar inte gå att kapa. Så det är troligen original. Det brukar vara mycket slang över om det är inkopplat i skåpet bredvid maskinen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Diskmaskinen sitter precis bredvid avloppet. Men om det inte är så krångligt att koppla loss så får jag nog testa
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
L Leanore skrev:
Diskmaskinen sitter precis bredvid avloppet. Men om det inte är så krångligt att koppla loss så får jag nog testa
Gick det bra?
 
Nissens Nissens skrev:
Gick det bra?
Jag behövde ändå flytta stickkontakten till ett annat uttag och dra den genom soppskåpet, så jag drog ut maskinen en bit och gjorde ett hål i skåpet sida. Då kommer jag åt allt utan att koppla bort. Ibland är det bra att vara en rätt liten tjej, behöver inte göra så stort hål för att få in armen
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.