Hej! Är inne på att bygga en 3x4m altan för att bättre kunna njuta av sommaren men blir inte riktigt klok på förarbetet.

Här;
https://mina-kvadrat.gar-bo.se/bygga-nytt/bygga-tradack/

Står det att man ska gräva, lägga fiberduk och sen 8-16 makadam men på ett annat ställe står det istället att man ska lägga 0-32 bergkross och padda.

När man läser om detta här på forumet eller andra ställen så säger folk bara "lägg grus", "grus och sand" eller "lägg makadam" och som nybörjare blir jag väldigt förvirrad.

Gräv 15cm - fiberduk - 8-16 makadam - plattor
Gräv 15cm - fiberduk - 0-32 kross - plattor

Vad är det som gäller?

Tacksam för svar :p;)
 
@
A Alm9999 skrev:
Hej! Är inne på att bygga en 3x4m altan för att bättre kunna njuta av sommaren men blir inte riktigt klok på förarbetet.

Här;
[länk]

Står det att man ska gräva, lägga fiberduk och sen 8-16 makadam men på ett annat ställe står det istället att man ska lägga 0-32 bergkross och padda.

När man läser om detta här på forumet eller andra ställen så säger folk bara "lägg grus", "grus och sand" eller "lägg makadam" och som nybörjare blir jag väldigt förvirrad.

Gräv 15cm - fiberduk - 8-16 makadam - plattor
Gräv 15cm - fiberduk - 0-32 kross - plattor

Vad är det som gäller?

Tacksam för svar :p;)
Beror mycket på var i landet du bor (alltså om du har djup tjäle eller inte), markförhållanderna hos dig (väl dränerad eller inte) samt storlek på de stenar du ska lägga. Finns alltså inte bara ett svar....
 
A
Det mesta som står i den länken är helt meningslöst för ett litet trädäck.
hoppa över att gräva ut hela ytan och lägg fiberduk och makadam på hela ytan.

spreja ut vad dina bärlinor kommer på gräset och sen var dina trädgårdsplattor kommer.
gräv bara för trädgårdsplattorna och fyll med makadam som du paddar till (släng trädgårdsplattan på makadamen några gånger)

vägg in höjden så att plattorna ligger i samma höjd, gärna med instrument annars ta bara en regel och lägg ut med ett pass uppe på. (ligger dom inte i våg lägg på mer makadam eller en extra sten, krångla inte till det)

ett extra tips är att lägga massorna du gräver upp mellan trädgårdsplattorna så slipper du köra bort dom, kommer aldrig hända något med det.
Kommer inte att växa igenom, när du fått på trallen så kommer den gräsmatten aldrig få något soljus.

Makadam = använd vilken fraktion du vill bara det inte är 0-fraktion i, men ta gärna en lätthanterlig som det går att sätta skyffeln i typ 8-16.

Dimensioner på bärverket = behöver du typ inte oroa dig för, det kommer hålla med i princip va du än tar. det man ofta upplever som får styra är utseendet tycker jag.
Om du skulle gå på absolut minsta dimensionen som är ok för din trall skulle trädäcket upplevas rangligt och halvdant. Så trädäck/altaner blir ofta grovt överdimensionerade så att dom ska se bra ut med.

så om du ska ta med dig något från mig är det att inte krångla till dig med att "regler" & liknande som finns överallt.
Det kommer fungera ändå, minst lika bra och altanen kommer hålla i en evighet även om den ligger mot marken.
 
  • Gilla
snoddas2 och 1 till
  • Laddar…
A
@ @ndreas skrev:
Beror mycket på var i landet du bor (alltså om du har djup tjäle eller inte), markförhållanderna hos dig (väl dränerad eller inte) samt storlek på de stenar du ska lägga. Finns alltså inte bara ett svar....
va menar du ska hända med ett trädäck på 3x4 meter?
kommer hända absolut noll med marken vart den än är och händer det att den sätter sig någon cm kommer man aldrig tänka på det.

sluta oroa TS
 
@
A Aunty skrev:
va menar du ska hända med ett trädäck på 3x4 meter?
kommer hända absolut noll med marken vart den än är och händer det att den sätter sig någon cm kommer man aldrig tänka på det.

sluta oroa TS
Läste "plattor" inte att det skulle vara en trä altan. Då spelar det ju ingen roll. Fast är det mycket tjäle så rekommenderas plintar istället för plattor!
 
  • Gilla
Aunty
  • Laddar…
A
Tycker ett trädäck elller altan är perfekt att testa som sitt första större projekt då det är så förlåtande.
Man kan i princip göra vilken bonnelösning som helst och det kommer fungera.

bara kolla runt i husen i sitt kvarter så ser man vilka hitte-på lösningar som finns MEN det fungerar så är vad jag att säga vad som är rätt och fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.