Ska till att byta tak på torpet men skulle behöva lite tips på hur man bäst går tillväga.
Teglet (ska bytas för övrigt) ligger på brädor som ligger omlott, uppifrån och ner om ni förstår. Från nock till takfot.
Det finns ingen takpapp som det är nu.

Så vad tror ni, som har gjort detta tidigare?
Såg nån som använde oljehärdad board uppepå "brädorna", det såg rätt smidigt ut. Kan man ha papp uppepå boarden sen..?
 
Finns många varianter, masoniten är istället för papp, dock ska den vara oljehärdad
En del tar bort"lockbrädorna" och använder moderna takdukar
 
Förstår inte riktigt vad du har för underlagstak. Eller har du inget?

jag antar att du menar strö och bärläkt med dom korslagda ”brädorna”, man vad ligger dom på?
 
Förutsatt att brädorna är i hyfsat skick behåller jag dom gärna, känns bra att ha något rejält att gå på när man jobbar.

Så då är det att lägga masonit med lite överlapp uppepå brädorna, lägga ströläkt (som jag gissar behöver riktas med klossar) sen bärläkt..?

Såna klyvda trekants reglar är inget man använder mot vindskivorna i den här situationen? :p
 
Larsa Larsa skrev:
Förstår inte riktigt vad du har för underlagstak. Eller har du inget?

jag antar att du menar strö och bärläkt med dom korslagda ”brädorna”, man vad ligger dom på?
Detta är inte min vind med det är samma princip.
Som du ser är det inga takstolar uppifrån och ner, utan stockar som går längs huset .
Så jag antar att brädorna utgör underlagstaket
 
  • Interiör av vind med längsgående stockar och synliga brädor som underlagstak, isoleringsmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Brädorna är troligtvis ursprungshusets ”råspont” så i princip har du ett underarbete som består av att se om plankorna är i skapligt skick och ev byta det som är murket. Sedan är i princip nästa steg att dels välja en produkt som kan andas alt är tät och utifrån denna produktens krav ordna ett lämpligt underlag.

Om du tex vill köra vanlig papp som kräver ett slätt underlag är tex masonit ett lämpligt underlag innan du kör papp och läkt. Om du vill köra något som andas och du hittar du duk som kan förläggas på ojämnt underlag kan du köra duken direkt mot dina plank. Givetvis med reservation att du kan få upp ströläkten på ett bra sätt sedan

Sista tipset får väl vara att om du nu har en gammal takkonstruktion så smacka inte dit modernt nytt 2 kupigt tegel eller ännu värre något av betong
 
  • Gilla
Johan222 och 1 till
  • Laddar…
Hade det varit jag hade jag nog lagt duk direkt på brädtaket, sen är det ju bara att lägga ströläkten där det funkar
 
Torpet hade troligtvis inte tegel från början, brädorna är nog husets ordinarie yttertak.
Inget ovanligt sätt att bygga tak förr, på Gotland har de flesta kyrkor fortfarande sådana tak, målade med tjära.
Kollar man noga har den underliggande brädan ett spår i kanten, vatten som tar sig in mellan brädorna kommer följa spåret ut.
Board, papp och läkt kommer funka utmärkt, nackdelen är utrymmet mellan brädorna som kommer gillas av insekter, bin, getingar mm. Så ett nät bör nog spännas runt kanten innan man lägger board
 
  • Gilla
Johan222
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Brädorna är troligtvis ursprungshusets ”råspont” så i princip har du ett underarbete som består av att se om plankorna är i skapligt skick och ev byta det som är murket. Sedan är i princip nästa steg att dels välja en produkt som kan andas alt är tät och utifrån denna produktens krav ordna ett lämpligt underlag.

Om du tex vill köra vanlig papp som kräver ett slätt underlag är tex masonit ett lämpligt underlag innan du kör papp och läkt. Om du vill köra något som andas och du hittar du duk som kan förläggas på ojämnt underlag kan du köra duken direkt mot dina plank. Givetvis med reservation att du kan få upp ströläkten på ett bra sätt sedan

Sista tipset får väl vara att om du nu har en gammal takkonstruktion så smacka inte dit modernt nytt 2 kupigt tegel eller ännu värre något av betong
Jättebra tips (y)
Spontant känns board bäst, jag är säker på att jag kommer råka gå sönder en duk.

Det finns enkupigt tegel i betong, är det inget att ha? Är lertegel att föredra?
 
Hur har det gått med taket?
 
Lertegel är snyggast och håller flera hundra år.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
April Skies April Skies skrev:
Hur har det gått med taket?
Det har gått bra, ena sidan är klar och andra sidan jobbar jag på i skrivande stund.

Jag valde vittinge t11 med oljehärdad masonit under.
Hus under renovering med ett nästan färdigställt tak och träkonstruktioner runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat hustak med röda Vittinge T11 pannor och underliggande masonitskiva, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Larsa och 1 till
  • Laddar…
Snyggt med zinkrännan, passar huset.
 
Snyggt! Hur gör du vid nocken? Blir det nockpannor, plåt- eller brädnock?
 
  • Gilla
Johan222
  • Laddar…
Det är vanliga vita hängrännor, färgen syns lite dåligt i bilden

Det blir nockpannor, jag tänker lägga dom över vindskiveplåten, tycker det blir snyggast så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.