Hej!

Har köpt hus i vilket jag tänkte renovera/byta ut köket till ett nytt. Se bifogad planlösning. Vänster på bilden är sydlig riktning. Dvs det finns ljusinsläpp från söder och öster. Söder är ut mot trädgården och öster är mot ett tjaskigt cykelförråd. Huset är byggt på 60-talet med gult fasadtegel. Fönstret är någonstans mellan 1000-1200 mm brett.

Hata mig inte men jag ogillar starkt lantkök och är förälskad stora bastanta möbler, raka linjer, diskret, minimalistiskt. Ungefär det man ser när man googlar "contemporary kitchen". Fönstret förstör möjligheten för en fullständig, kontinuerlig vägg av antingen högskåp eller väggskåp. Därför har jag lekt med tanken att ta bort fönstret, eller mura igen det eller vad man kallar det.

Så mina två frågor lyder:
1) Vad hade ett sådant arbete kostat, och inkl materialet?
2) Är jag helt korkad som väljer att ta bort naturligt ljus in i köket? (Jag har förvisso mycket fönster i söder också.)

Se även bifogad bild på hur köket ser ut idag.
 
  • Planritning av ett kök redo för renovering, med markerade fönster, dörrar och köksinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ljust kök med lantlig inredning och träskåp, en bänkskiva med kakel och ett stort fönster med utsikt över trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad vill du ha för något?
Man kan flytta fönster hur somhelst, lägga till, dra ifrån fönster.
Låt dig inte begränsas av befintliga fönster utan tänk fritt.

Men.... glöm inte att det ska se bra ut på utsidan, OCH det ska vara ett fönster framför diskhon :)

Lycka till
/W
 
KristinaRT
Jag tycker inte att du är galen - det är ett ganska litet kök med tre fönster och tre dörrar. Det gör att det kan vara svårt att få till en vettig lösning som passar dagens önskemål och krav.
Fundera dock igenom köksplanen innan så du är säker på att du verkligen vinner mycket plats på att sätta igen det. Tex kan ta bort skåpen på K/F-sidan. Ingen människa behöver alla befintliga skåp plus en hel vägg med högskåp till…. Lägg gärna ut nya planlösningen för köket och få feedback innan du bestämmer dig för att sätta igen fönstret.

Visst är det svårare att sätta igen ett fönster i tegelfasad eftersom man måste hitta tegel som är likadant/liknande som det på väggen, men det brukar gå.
 
Svårt att säga men den här typen av hus brukar ju inte riktigt bada i naturligt ljus från början. Börja med att täck för fönsterruta med en skiva så får du en känsla för hur det påverkar rummet.
 
  • Gilla
Asjo44 och 2 till
  • Laddar…
Det är ditt kök som du skall använda. Vill du ta bort fönstret så är det klart att du gör som du vill med ditt hus. Med det sagt så skulle jag aldrig gjort det själv.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D dabbeimba skrev:
Hej!

Har köpt hus i vilket jag tänkte renovera/byta ut köket till ett nytt. Se bifogad planlösning. Vänster på bilden är sydlig riktning. Dvs det finns ljusinsläpp från söder och öster. Söder är ut mot trädgården och öster är mot ett tjaskigt cykelförråd. Huset är byggt på 60-talet med gult fasadtegel. Fönstret är någonstans mellan 1000-1200 mm brett.

Hata mig inte men jag ogillar starkt lantkök och är förälskad stora bastanta möbler, raka linjer, diskret, minimalistiskt. Ungefär det man ser när man googlar "contemporary kitchen". Fönstret förstör möjligheten för en fullständig, kontinuerlig vägg av antingen högskåp eller väggskåp. Därför har jag lekt med tanken att ta bort fönstret, eller mura igen det eller vad man kallar det.

Så mina två frågor lyder:
1) Vad hade ett sådant arbete kostat, och inkl materialet?
2) Är jag helt korkad som väljer att ta bort naturligt ljus in i köket? (Jag har förvisso mycket fönster i söder också.)

Se även bifogad bild på hur köket ser ut idag.
De flesta bilder jag ser när jag googlar har några komponenter gemensamt.

- en (1) yttervägg bestående av glas från golv till tak
- köksö
- helt öppet vidare in i huset från köket.

Är det så du tänkt dig?

Stora bastanta möbler ser jag inte.
 
BirgitS
Kanske jag som varit otydlig med beskrivningen eller använt fel nomenklatur. Stilen jag vill ha är modernt, stor köksö, inga spegelluckor, inga handtag, inget som sticker ut, "inget plottrigt", genomgående raka linjer, alltså väldigt diskret. Många tycker säkert det är jättetråkigt.

Ett par exempel ( se även bifogad bild).

https://www.cannibalnyc.com/ezoimgf...dern-kitchen-ideas.jpg?ezimgfmt=ng:webp/ngcb2

https://www.cannibalnyc.com/ezoimgf...s.jpg?ezimgfmt=rs:382x215/rscb2/ng:webp/ngcb2

https://images.squarespace-cdn.com/...2IM/kitchen-inspiration-minimalist-design.jpg
 
  • Diskret och modern köksdesign med stor ö utan handtag, integrerad diskho och träelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Avemo skrev:
Det är ditt kök som du skall använda. Vill du ta bort fönstret så är det klart att du gör som du vill med ditt hus. Med det sagt så skulle jag aldrig gjort det själv.
Ja klart , skönt att det bara är jag som bestämmer vill bara inte göra något förhastat genom att ta bort ett fönster för att sedan inse att jag gjort ett misstag. Tänker du att man vill ha allt ljus man kan få eller?
 
BirgitS
Jag har tyckt att det har varit väldigt trevligt att få in morgonljus i köket eftersom det gör det lite lättare att vakna under frukosten.

Hur lång är väggen med fönstret du vill ta bort?
Det sätter gränsen för hur lång en köksö (kökshalvö) kan bli. Då måste man räkna på om man på den sträckan får plats med:
Avställningsyta, diskho, arbetsbänk, häll och avställningsyta.

Avställningsytorna bör vara minst 30 cm (60 cm om diskmaskinen ska vara under) och arbetsbänken minst 80 cm (helst 100).

Din senaste bild visar ett kök som fungerar dåligt därför att det är för lite plats mellan hon och hällen för alla ingredienser, skålar, skärbräda etc. man behöver under tillagningen och det blir jobbigt att hålla koll på när något blir klart i ugnen samtidigt som man steker, fyller diskmaskinen etc. Det är svårt att utnyttja det som är över ögonhöjd i högskåp och så mycket grejer som används så sällan att det inte gör något om det är tidsödande/besvärligt att få fram dem och fyller överdelen av fem högskåp har du förhoppningsvis inte
 
Redigerat:
Fönster i köket är inte jätteviktigt, däremot är det trevligt vid matplatsen. De flesta timmarna på året är det i vilket fall som helst för lite ljus för att inte behöva arbetsbelysning när man grejar i köket Däremot är det av största vikt att man har ett effektivt kök där man enkelt kommer åt det man behöver. Om man använder köket förstås. Ta bort ett fönster kan vara ett ganska stort ingrepp, åtminstone vad gäller att få det snyggt helhetsmässigt, men knappast ogörligt. Om det är vad som krävs för ett bra arbetskök skulle jag inte tveka en sekund. Gör en ritning hur du tänkt dig att slutresultatet ska bli.

Fasaden kan kanske bli knepigt att få snyggt med tegel. Ett alternativ är ju att avsiktligt göra något annat, t.ex. fejkade fastskruvade fönsterluckor där fönstret varit. Beror ju på hur fasaden ser ut i övrigt.
 
D dabbeimba skrev:
Ja klart , skönt att det bara är jag som bestämmer vill bara inte göra något förhastat genom att ta bort ett fönster för att sedan inse att jag gjort ett misstag. Tänker du att man vill ha allt ljus man kan få eller?
Man får in ljus och man kan titta ut när man står vid köksbänken.
 
Jag skulle behålla fönstret. Jag hade nog behållit köket som det är också. Möjligtvis bytt luckor.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag tycker den typen av kök du visar är snygga men att du vill ha något som inte passar det rum du har. Du kan ju fortfarande ha den stilen, dvs släta luckor utan beslag etc, men formen på rummet medger ju inte en helvägg med skåp och en stor köksö.

Jag hade nog istället satsat på att behålla fönstret, och ha färre överskåp för den mer avskalade känslan. Vid kyl/frys kan du kanske få in ett högskåp till? I och med förutsättningarna tror jag att du bäst uppnår känslan du är ute efter genom att ta bort övriga överskåp. Möjligtvis ta bort fönstret och sätta en radda enhetliga överskåp med en fläkt inbyggd och inga överskåp på den andra väggen med fönster.

Men jag tror också att du bör rita upp alternativen för att kunna bestämma dig.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
D dabbeimba skrev:
Kanske jag som varit otydlig med beskrivningen eller använt fel nomenklatur. Stilen jag vill ha är modernt, stor köksö, inga spegelluckor, inga handtag, inget som sticker ut, "inget plottrigt", genomgående raka linjer, alltså väldigt diskret. Många tycker säkert det är jättetråkigt.

Ett par exempel ( se även bifogad bild).

[länk]

[länk]

[länk]
Tre av fyra bilder visar glaspartier från golv till tak, samtliga ser ut att kräva mer utrymme än du har i ditt nuvarande kök. Det är svårt att få till den typen av planlösning utan att öppna upp mot angränsande rum. Visst går det att realisera utan att öppna upp och utan de stora glaspartierna, frågan är bara vad du kommer att tycka om resultatet, stilen blir väl närmast det man kallar "galley kitchen". Till att börja med, blir det i ditt fall mörkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.