KristinaRT
Hittade en liten fotnot i monteringsanvisningen för vår braskamin (fr början av 90-talet).
Enl denna skall kaminen målas med ”latexfärg glans 7”. Baserat på färgens skick är den sannolikt inte ommålad sedan dess, således originalfärg fortfarande.

Inför ommålning försöker jag hitta samma typ av färg, dvs latexfärg, som kan brytas till önskad nyans (ljust grå isf vit) men hittar bara proffsprodukter. Verkar inte gå att köpa latexfärg om man är privatperson, eller?

Om jag förstår kemin rätt är akrylat inte precis samma som latex, men jag är osäker på hur kompatibla de är? Har latexfärg någon fördel framför akrylatfärg? Är båda diffusionsöppna?
 
Vad är det för kamin som ska målas? Latex och akrylat tål väl inte någon vidare värme?
 
KristinaRT
Braskamin modell Carl Gustaf, det är inte själva insatsen i metall utan någon form av stenliknande material runt.
Ser ungefär ut som denna, det är de vita delarna som behöver målas om…
Braskamin modell Carl Gustaf med vit stenliknande omramning och öppen eld.
 
googla bara på latexfärg där får du svaren och var du kan köpa. Om glansen nu är 3 eller 7 eller något annat kvittar.
 
KristinaRT
T Thomas_Blekinge skrev:
googla bara på latexfärg där får du svaren och var du kan köpa. Om glansen nu är 3 eller 7 eller något annat kvittar.
Jag har googlat men hittar bara ”proffsprodukter” vilka jag som privatperson och icke-målare inte kan/får köpa…..
 
KristinaRT
T Thomas_Blekinge skrev:
Jotun Lady Supreme Finish Pure Matt - Handla online | Färgvaruhuset.se (fargvaruhuset.se)
Ingenstans i beskrivningen framgår det att detta är en latexfärg, vilket är det som specificeras i monteringsansvisningen. Istället står det att det är en oljefärg, vilket rimligen inte är samma som latexfärg. Dessutom är den avsedd för trä.

Jag tänker att något i stil med denna hade varit mest lämpligt, om man kunnat få den bruten till rätt nyans…
https://www.teknos.com/sv-SE/produkter/teknowall-07/
 

Bästa svaret

Latexfärg är bara ett samlingsnamn för färger baserade på en polymer buret i vatten. När färgen torkar klibbar polymerpartiklarna ihop och bildar en film, detta i motsats till tex en oljefärg där molekylerna härdar genom att korslänka, eller en lack som kan lösas upp av sitt lösningsmedel efter applicering.

Du kan använda vanlig väggfärg (akrylat), vilken glans du väljer är upp till dig.

(Latex är alltså en generell benämning, gummiträdets saft men också den vita saften från maskrosot benämns så eftersom de innehåller dessa klibbiga polymerpartiklar)
 
KristinaRT
H hapazard skrev:
Latexfärg är bara ett samlingsnamn för färger baserade på en polymer buret i vatten. När färgen torkar klibbar polymerpartiklarna ihop och bildar en film, detta i motsats till tex en oljefärg där molekylerna härdar genom att korslänka.

Du kan använda vanlig väggfärg (akrylat), vilken glans du väljer är upp till dig.

(Latex är alltså en generell benämning, gummiträdets saft men också den vita saften från maskrosot benämns så eftersom de innehåller dessa klibbiga polymerpartiklar)
Tack! Det jag ska leta efter är alltså vanlig väggfärg/akrylat. Det underlättar :)
Drar också slutsatsen att ”benämningen” på färger har ändrats sista 30 åren :crysmile:

Är alla akrylatfärger diffusionsöppna?
 
Varför göra det så krångligt? Varför ska färg på spis vara diffusionsöppen? Om du googla latexfärg finner du en wiki-artikel som beskriver mest av det som hapazard också skriver.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför göra det så krångligt? Varför ska färg på spis vara diffusionsöppen? Om du googla latexfärg finner du en wiki-artikel som beskriver mest av det som hapazard också skriver.
Håller med om att diffussionsöppet verkar vara onödigt, vilken fukt ska ventileras ut? Kan även bidra med att min öppna spis är målad med vanilg väggfärg (akrylat) i flera omgångar utan andra problem än att färgen klibbar om man stället saker på den när den är nymålad, men så är det med akylatfärg.

Värme verkar färgen tåla ganska bra, finns iaf ingen tendens att den lossnar ens i öppningen.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.