Jag blir inte klok på hur jag räknar ut vad min pump kommer väga i vatten. Torrvikten är 18 kilo.
 
Beror på hur mycket flykraft den har. 18-flytkraften blir "vikten" i vattnet. (Om den har någon flytkraft.)
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
tommib
Räkna ut volymen på vattnet som den tränger undan. Subtrahera det från 18 kg. För finlir, räkna bort den interna volymen som vattenfylls. Varför är det öht relevant?
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Jag ska hänga den i en garnblåsa och funderar på hur stor garnblåsa jag behöver.
 
D Derbyboy skrev:
Jag blir inte klok på hur jag räknar ut vad min pump kommer väga i vatten. Torrvikten är 18 kilo.

Ca 10.8 kg
 
D Derbyboy skrev:
Jag blir inte klok på hur jag räknar ut vad min pump kommer väga i vatten. Torrvikten är 18 kilo.
18kg minus vikten på vattnet som din trycker undan. Alltså volymen på pumpen.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Tex den här garnblpsan har en angivet flytkraft på 13 kg, kommer den orka hålla uppe min pump på 18 kg.
 
  • Vit garnblåsa med tekniska specifikationer, angiven flytkraft 13 kg, modell A1.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Jag blir inte klok på hur jag räknar ut vad min pump kommer väga i vatten. Torrvikten är 18 kilo.
Antagen densitet stål ca 8000kg/m³. Volym av detta vid solid klump = 18/8000=0,00225m³=2,25dm³. Antagen vikt vatten 1kg/dm³. Vikt av undantryckt vatten =2,25kg. Vikt pump i vatten 18-2,25=15,75kg.
 
  • Gilla
Edlunn och 4 till
  • Laddar…
Är hela pumpen av stål eller finns det delar i aluminium?
Antagligen finns inga interna volumina som förblir luftfyllda. Om hela pumpen är av stål så räcker blåsan inte.
 
  • Gilla
Razmataz och 1 till
  • Laddar…
Hela pumpen ska vara av stål.

Jag gillar blåsan för då kan jag fästa den rostfria kättingen i plasten. Använder jag en traditionell boj måste jag få till övergången mellan RF och den galvade bojen.
 
Om du är rädd för metallisk kontakt mellan RF och galvat tar du en mellanlänk av splitsat rep eller ett bundband, detta håller mycket!
 
Såg att Biltema hade en klotfrnder/boj/garnblåsa med en diameter på 40cm. Kör på en sån tror jag.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag blir inte klok på hur jag räknar ut vad min pump kommer väga i vatten. Torrvikten är 18 kilo.
Om den är nedsänkt helt i vattnet så väger den sin egen vikt plus det omgivande vattnets.

Lägger du pumpen på ex. ett frigolitblock som flyter på vattnet så väger det hela lika mycket som det vatten som trängs undan.

Stål har jag för mig väger 7,9 kg per kubukdecimeter (enklast att räkna i kubukdecimeter då man får svaret i L = Kg då det gäller vatten.

Finns för lite information för att ge ett exakt svar. Skall pumpen ligga helt nedsänkt i vatten ? eller skall den flyta på ytan.

Jag antar att du vet pumpens egenvikt ?

Är det pumpens vikt mot botten du är ute efter då pumpen är nedsänkt?
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Om den är nedsänkt helt i vattnet så väger den sin egen vikt plus det omgivande vattnets.

Det omgivande vatten kan bli flera miljoner ton.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Om den är nedsänkt helt i vattnet så väger den sin egen vikt plus det omgivande vattnets.

Det omgivande vatten kan bli flera miljoner ton.
Det där blev inte alls rätt. Rimliga beräkningar har redan visats ovan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.