Skulle behöva ha 10 mm hål mitt i en rundstav. Har varken pelarborr eller svarv. Hur får jag det rakt och centrerat?

Rundstaven är 25 mm i diameter och 17 mm bred.
 
M Micke_xyz skrev:
Skulle behöva ha 10 mm hål mitt i en rundstav. Har varken pelarborr eller svarv. Hur får jag det rakt och centrerat?

Rundstaven är 25 mm i diameter och 17 mm bred.
17mm lång menar du?

Oavsett så är de bara o rita ett kryss så du får ut mitten.
Träborr har en liten spets som du sen lägger mitt i krysset.
För att få det rakt är de nog bara att ta de lugnt och kolla från båda vinklarna så de är rakt.
 
W Willewonka skrev:
Oavsett så är de bara o rita ett kryss så du får ut mitten.
Hur gör man för att krysset ska hamna exakt i mitten?
 
richardtenggren
Strykmått?

@useless TS har ju inte angivit något krav på koncentriteten, men utgår man från ISO 2768-k, även om det saknas tabell för koncentritet, så går det att kika på tabell 4 för kast. Detta ger en tolerans på 0,2 mm vid medel(k). ;)
 

Bästa svaret

Ta en 25 mm flatborr och borra ett grundt hål i en spill bit, sedan borrar du med 10 mm i dess centrum då får från spetsen på 25 mm borren.
Nu har du en mall i vilken du stoppar in rundstaven och borrar från andra hållet där du har ett 10 mm hål..
Handritad skiss av instruktion för att borra hål i en planka med markeringar för 25 mm och 10 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Testarn och 9 till
  • Laddar…
Tack, problmet har inte varit att hitta mitten. (Jag la rundstaven i en vagga, höll en penna stilla så nära centrum som möjligt och lät pennan rita en cirkel runt centrum medan staven snurrade. Att dra en linje på bredaste stället var omöjligt.)
Men när jag borrade så vandrade borret bort från centrum. Och så borrade jag snett...

Ska prova lösningen ovan!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M Micke_xyz skrev:
Tack, problmet har inte varit att hitta mitten. (Jag la rundstaven i en vagga, höll en penna stilla så nära centrum som möjligt och lät pennan rita en cirkel runt centrum medan staven snurrade. Att dra en linje på bredaste stället var omöjligt.)
Men när jag borrade så vandrade borret bort från centrum. Och så borrade jag snett...

Ska prova lösningen ovan!
Vad använder du för borr?
 
Träborr med spets funkade inte. Det vandrade iväg. Mall funkade inte heller, det förutsatte att jag kunde borra rakare än vad jag kunde på frihand.

Lösningen blev en plastcylinder som hade samma diameter som rundstaven och med ett centrerat hål. Spikade fast den i änden och borrade genom hålet. Ändrade dessutom designen till 2 mm icke genomgående hål.

Att det ska va så svårt att borra rakt...
 
M Micke_xyz skrev:
Träborr med spets funkade inte. Det vandrade iväg. Mall funkade inte heller, det förutsatte att jag kunde borra rakare än vad jag kunde på frihand.

Lösningen blev en plastcylinder som hade samma diameter som rundstaven och med ett centrerat hål. Spikade fast den i änden och borrade genom hålet. Ändrade dessutom designen till 2 mm icke genomgående hål.

Att det ska va så svårt att borra rakt...
Hej! Nu var det ju ett tag sedan... men jag sitter med samma dilemma som du. Har du nån bild på din rörmanick som löste ditt bekymmer?
 
Du kan få en bild i slutet på nästa vecka. Men det var helt enkelt en plastcylinder som hade ett färdigt hål i mitten. Råkade bara hitta den i gömmorna. Sen råkade den ha nästan samma diameter som träcylindern jag skulle borra i. Det gjorde att jag kunde använda den som en slags mall.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
M Micke_xyz skrev:
Du kan få en bild i slutet på nästa vecka. Men det var helt enkelt en plastcylinder som hade ett färdigt hål i mitten. Råkade bara hitta den i gömmorna. Sen råkade den ha nästan samma diameter som träcylindern jag skulle borra i. Det gjorde att jag kunde använda den som en slags mall.
Hemgjord trämanick med ett centrerat hål och en skruv, placerad på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Micke_xyz skrev:
Du kan få en bild i slutet på nästa vecka. Men det var helt enkelt en plastcylinder som hade ett färdigt hål i mitten. Råkade bara hitta den i gömmorna. Sen råkade den ha nästan samma diameter som träcylindern jag skulle borra i. Det gjorde att jag kunde använda den som en slags mall.
Kom på nu att jag visst gjorde en manick i fjol då jag gjorde samma projekt.
Så här ser den ut. Funkar hyfsat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.