Håller på att leta efter en pardörr till stora entren.
Har dock ett problem - De är ju så in i bängen dyra.

Visst kan man köpa en vanlig pardörr från de stora tillverkarna och därmed spara en slant, men då ser ju min dörr "lika dan ut" som andras...:D

Har i varje fall fått en offert på 45' på en dörr från ett lite mindre snickeri.

Funderar om man kan spara en slant med att eventuellt leta sig till Polen eller dyl.

någon som har erfarenheter?
 
Det beror ju på stilen på huset förstås men har du klassisk eller äldre stil på huset så finns det bara ett svar på din fråga och det är - Qvesarum Byggnadsvård. Vi har köpt en fantastisk massiv teakdörr i måtten 140 x 220 till betydligt mindre pengar. Jag känner ingen som har
pampigare och gedignare dörr än vi :)
 
Ytterdörr från Polen till ett hus i Svenskt klimat?
Jag har bekanta som har kontaketr i Polen och köpt en hel del byggnadsdetaljer därifrån. Bla. en tjusig trappa och en parytterdörr.
Parytterdörren såg bra ut förta månaderna men har slagit sig så den inte gick att stänga och man blev tvungen att hyvla om dörren så nu går den att stänga men den har stora spingor mot karmen. Tur att den går in mot en lite svalare farstu så för dom funkar det att ha det så. Troligtvis så är den inte byggd med formstabiliserande plåtar och då slår den sig trots att den är från ett Polsk känt varumärke!
Trappen är gjord på ett Polsk snickeri och ser vid första anblicken bra ut, men när man kikar närmare så har den torkat isär helt och hållet och har inte en i svenska mått mätt acceptabel finnish!
Ofta får man vad man betalar för, men givetvis kan man få tag i en både bra och billigare dörr än det ni hittat hos något annat snickeri!
 
Hej d-sajn!

Brottades med samma problem som du för ett par år sedan. Letade febrilt och hittade inget som jag ville ha. Formpressat mdf-skit från Bauhaus var inget jag suktade efter precis. Var också inne på Svensk Byggtjänst i Stockholm (Finns ej längre) och tittade på deras formidabla utställning. Visst fanns där kvalitet men jag blev ofta besviken på detaljarbetet.
Var också och tittade på en polsktillverkad pardörr som på håll såg väldigt fin ut. Men precis som Sowerhill beskriver så var det urkass kvalité.

Jag har precis som Pius köpt en pardörr (modell Christinehof) från Qvesarum och den håller högsta tänkbara kvalitet. Hittar du inget du gillar så kan du lämna in egna önskemål på hur du vill att dörren skall se ut för en inte allt för dyr kostnad.

Du hittar en pardörr hos Qvesarum för en bra bit under halva det pris du har fått offert på!
 
Under halva priset är väl att ta i, men beror väl på om man tar standard, isolerad eller inte o.s.v. Men betydligt under 45 den saken är klar. Vi köpte Christinehof pardörr + grovköksdörr, isolerade och 220 höga under 45. För övrigt mycket nöjda med servicen från Qvesarum.

En liten varning dock: Christinehof är ännu maffigare/pampigare i verkligheten än på bild. Kan vara bra att tänka på om man inte vill ha en kyrkport till ett litet torp.
 
Tja Pius! Christinehof är listad till 15 500 kr solid och 18 500 kr isolerad. Det kallar jag klart under halva priset på en dörr som kostar 45 000kr. Är du säker på att det var hos Qvesarum du köpte dörr?

Sedan är det klart att det är lätt för mig att tala för en dörr som jag redan har köpt men jag vill ändå säga att bilderna på Qvesarums hemsida gör sig rättvisa med verkligheten. Man kan få dörrarna i vilka mått som man vill och man kan som jag nämnde tidigare lämna in egen ritning på hur man vill att dörrarna skall se ut.

Modellen "Christinehof" är hämtad från som namnet antyder en skånegård på Österlen i närheten av just Christinehov. Passar utmärkt på en skånegård eller annan äldre byggnad.

Kanske ingen dörr jag skulle sätta in i en 70-tals villa.
 
Snurre: Jo jag är nog säker på att vi köpte dem från Qvesarum... ;-) Ok, jag ger mig vad gäller priset. Hade inte exakt koll på detta eftersom vi importerade till Finland och betalade i euro. Dessutom breddade vi och höjde från standard.
Men som sagt verkar så här långt mycket prisvärda OCH i en klass för sig i jämförelse med andra dörrar vi tittade på.
 
Håller absolut med Pius! Mycket hög kvalitet!
 
Hej,

Vi skulle också köpa dubbeldörr men konstaterade också att det var dyrt och att vi inte hittade den vi ville ha. Så vi kollade runt med snickare runtom i sverige och tro det eller ej men vi det blev billigare. Så vi ritade vår egen pardörr och fick den sen gjord av ett litet snickeri. Och för oss blev det mycket billigare än att köpa en från de stora dörrtillverkarna och sen fick vi ju dörren exakt som vi ville också.

Vi valde att måla dörren själv då vi ville ha den målad med lite olika kulörer, samt olika på insidan oich utsidan. Vi passade också på att samtidigt tillverka en källardörr i exakt sammma stil.

Så ett tips kan vara att kolla runt med snickerier som tillverkar dörrar, det skilde MYCKET i pris hos olika snickerier så det gäller att ringa till många ...;-).

Mvh Bastuvagnen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.