Hej!

Har ett sovrum med två "vanliga fönster" och ett överfönster.
Har lite svårt för hur jag skall mörklägga detta på ett snyggt och praktiskt sätt.

Framför allt lite idé torka när det gäller överfönstret. Sängen med gavel kommer att ligga under det fönstret.
Lameller? Rullgardin? Plissé?

När det gäller de två vanliga funderar vi på att bara ha en två-spårs skena i taket med ett lager mörkläggningsgardiner och ett lättare (tänk "hotel gardiner"). Men tacksam om ni har någon bra idé där också.

Tack!
 
  • Tomt sovrum med trägolv, två vanliga fönster och ett längre överfönster mot en ljus dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina föräldrar hade ett sådant fönster som ert överfönster ovanför huvudgaveln på sängen och min mamma gjorde en rullgardin i samma tyg som gardinen till det andra fönster. Jag tror (det var väldigt länge sedan) att hon beställde själva rullen och satte på tyg själv men hon kan också ha beställt alltihop.

Det såg i alla fall väldigt trevligt ut med rullgardin och gardinlängder i samma tyg.

Edit: de andra fönstren.
I vårt sovrum har vi två fönster på samma vägg och vi har två långa sammanhängande gardinstänger (det går inte med skena där) och två lager gardiner. Vi har faktiskt de tjocka, mörkläggande innerst för att jag tycker att det blir mörkare så. Av de tunna har vi flera längder så att det fyller ut ordentligt (tre i mitten och två på var ytterkant , dvs 7 totalt till två fönster)
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
a längder så att det fyller ut ordentligt (tre i mitten och två på var ytterk
Tack!

Det jag är rädd för gällande rullgardinen för överfönstret är ju att det är rätt så liten sträcka som gardinen skall rullas ner.....jag menar det är ju bara 15-20 cm som den behöver rullas ner....

Funderade på om det finns nåt som man kan dra horizontelt...men inte hittat nåt :(
 
TianR TianR skrev:
Tack!

Det jag är rädd för gällande rullgardinen för överfönstret är ju att det är rätt så liten sträcka som gardinen skall rullas ner.....jag menar det är ju bara 15-20 cm som den behöver rullas ner....

Funderade på om det finns nåt som man kan dra horizontelt...men inte hittat nåt :(
Man behöver inte ha "full längd" på en rullgardin. Det var det inte på den som mina föräldrar hade.
Längden kan anpassas till fönstret.

Självklart kan ni ha vanliga längder men kortare till fönstret, det är vanligt i England. Det är ju väldigt lätt att sy i den längd man vill ha.

En annan idé är ju att inte ha sängen helt kloss intill väggen och ha gardiner i full längd ända ner till golvet som dras för på kvällen. Då blir det som att ha ett draperi bakom sängen. Det kan ju vara stiligt. Ett mönstrat tyg bakom sängen och enfärgade gardiner vid de stora fönstren kunde bli riktigt fint.

Men det blir mycket tyg som egentligen inte fyller någon funktion och som blir dammigt precis bakom sängen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.