Hej alla!

Här kommer en luddig fråga angående värdering. Min mor lät värdera sitt hus för att få reda på läget inför en försäljning. Försäljningen kommer förmodligen ske inom familjen. Hur mycket kan det skilja i värdering mellan olika firmor? Tjänar man något på att låta en till värdera huset?
Trots att det är släkt som köper så vill man ju ha betalt, samtidigt som man får tänka på att gården stannar inom släkten, vad det nu är värt.
Tack på förhand!

// J
 
En till värdering är väl iof inte fel, men för det mesta brukar de ligga inom 10000 kr intervallen mot varandra...

SEn ger man väl lite rabatt försåts när det stannar inom familjen även om man har en bra värdering som grund ?

/K
 
Självklart så blir det rabatt ;) Fast samtidigt så säger ju en värdering inget om hur mycket man skulle ha fått vid en budgivning, vilket värderaren rekommenderade. Hans pris var ju mer ett startbud. Hur som helst tycker jag det är ett jobbigt läge. :D
 
Har varit med om en del försäljningar "inom släkten" vi har alltid använt 3 mäklare och sen viktar man något så att de 2 som ligger närmast varandra väger tyngst. Anledningen till att inte använda 2 mäklare är för att om det skiljer så har man ingen aning vilken värdering som är mest rimlig. När det gäller gårdar på landet med betesmarker/hästhagar/skog så kan värderingen skilja väldigt mycket enligt min erfarenhet. Samma sak med hs med unika lägen typ strandtomter osv. Däremot radhus i stora radhusområden så skiljer det sällan vidrae mycket då i princip alla hus är likadana i grunden eller skillnaderna är väl kända och prissatta genom tidigare försäljningar
 
Vi har haft ute en mäklare och värderat det hus vi kommer att köpa privat.. tycker dock att den värderingen var väldigt luddigt.. så jag skulle nu i efterhand hellre rekomondera en värderingsman som har det som arbete.. anser att mäklaren inte kan mycket om värdering.. utan snarare vad/hur marknaden ser ut ..och vad de kan få för fastigheten...
 
LINNIS-- skrev:
och vad de kan få för fastigheten...
Är det inte just det som är en värdering? :rolleyes:
 
Betalade ni för de värderingarna eller sa ni till mäklaren att "visst anlitar vi er när vi väl skall sälja" och fick det gratis?
 
skogstomten skrev:
Har varit med om en del försäljningar "inom släkten" vi har alltid använt 3 mäklare och sen viktar man något så att de 2 som ligger närmast varandra väger tyngst. Anledningen till att inte använda 2 mäklare är för att om det skiljer så har man ingen aning vilken värdering som är mest rimlig. När det gäller gårdar på landet med betesmarker/hästhagar/skog så kan värderingen skilja väldigt mycket enligt min erfarenhet. Samma sak med hs med unika lägen typ strandtomter osv. Däremot radhus i stora radhusområden så skiljer det sällan vidrae mycket då i princip alla hus är likadana i grunden eller skillnaderna är väl kända och prissatta genom tidigare försäljningar
Det där lät som en bra idé faktiskt. Dessutom gäller det här en gård på landet, dessutom med vad man nog kan kalla strandtomt.
På ett annat hus i samma by skiljde det nästan 200 000 mellan två olika mäklare. Så där ser man att det kan skilja rejält.
 
Har värderat vårt hus två gånger inför omläggningen av lånen. Första gången av lokal mäklare som värderade det till 2500000. Kändes spontant som att han låg för lågt (nådde inte ens upp till produktionskostnaden i ett hyffsat populärt område). Andra gången av bankens egna mäklare som värderade det till 3000000. Mellan dessa tillfällen hade vi i.o.f.s. lagt gräs men det tycker man inte skall göra en halv miljon på värdet.

Vi har samma erfarenhet av förhandsvärderingar när vi letade bank för byggnadskreditivet. Skiljde nästa en miljon mellan högsta och lägsta.

Så min erfarenhet är att det kan skilja rejält. En husvärdering är ju ingen exakt vetenskap.
 
Vi hade en "riktig" värderingsman när vi hade renoverat/byggt ut vårt hus. Denna person hade dessutom besiktigat huset när vi köpte det tio år tidigare så han visste vad vi betalt samt att han kom med en fin fråga om vad renoveringen/utbyggnationen kostat ("eftersom hans son just skulle göra samma sak"). Värderingen hamnade sedan på exakt samma belopp som inköpspriset+renoveringskostnaden! På väg ut kommenterade han vår "fina" bil - efteråt förstod jag att han menade "tro inte att du ska få in billånet i huslånet". Banken rev värderingen samma eftermiddag och värderade upp huset med 500 000 kr till! Värderingar är ingen exakt vetenskap, som sagt var, utan lämnar ett stort utrymme för värderingsmannens godtycklighet.
 
Observera att en värderingsman är en värderingsman medan en mäklare är en säljare.
-Vem tror ni värderar huset högst, värderingsmannen eller säljaren?
-Just det, säljaren...

Jag tror att en värderingsman har mer rätt över tiden, medans mäklaren ser dagsvärdet.
 
Hej J,
mitt råd (jobbar lite med detta) brukar vara att när det gäller försäljning inom familjen helt ta in
två eller tre värderingar. Och sen - om alla är överens - köra på ett snitt av dessa. Det inte om det är det bästa sättet men då blod är tjockare än vatten så är det ett relativt bra sätt att undvika framtida diskussioner.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.