TheKangas
Lite historik:
Vi har idag en NIBE Eminent E55 varmvattenberedare i "pannrummet" under kök, utan golvbrunn. Rummet är en del av krypgrunden någon tidigare ägare har grävt ur och skärmat av med mursten. Med 2 vuxna och 2 barn i hushållet tar varmvattnet ibland slut. Samt så måste hinken under tömmas varannan månad pga vatten som kommer från VVB. En större VVB behövs, men går inte att få ner i detta rum då takhöjden är låg (168cm) samt öppningen är för liten och det saknas golvbrunn...

Probelmställning:
Men halva huset är relativt nybyggt (2015) med gjuten platta istället för krypgrund. I ett av rummen var det tänkt att bli badrum av ägaren som byggde tillbyggnaden så där finns bägge avloppen (vi har två rör som går ihop till ett en bit bort) i plattan. Där ska vi nu bygga ett mindre rum med plats för varmvattenberedaren och ett skafferi. Är inne på köpa en Indol 200A Compact.
En person står framför en öppen golvbrunn under arbete, med verktyg och material på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag tagit bort golvet och frigoliten ovanför avloppens lock. Min fråga är: hur anlägger jag golvbrunn? Är det något man kan göra själv? Något man borde be lokala rörfirman fixa? Jag anser mig vara rätt så händig och villig prova på nya saker och brukar göra en hel del research innan jag ger mig på något. Och en del av researchen är att hänga på Byggahus :D
Rum för renovering med exponerad betonggolv och öppningar för avlopp, en hängande lampa och vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På ytan som på bilden är exponerad betong behöver det flytspacklas (ojämnt) så det blir ett fall mot avloppet. Har bara tänkt använda det som är ungefär under lampan då det andra är för nära väggen. VVB hamnar längst till höger i bild. Ska jag då bara lägga tillbaka frigoliten i hålet i betongplattan för avloppet jag inte ska använda och sen plastmatta ovanpå? Eller borde jag anlägga en torr golvbrunn där som man eventuellt kan komma åt att rensa?
 
Borde gå att bila upp runt röret och montera golvbrunn för betongbjälklag och sedan flytspackla.
 
TheKangas
Hålet är 400x400mm vilket är den storleken Purus rekommenderar.
. Illustration av en ursparning i betong för avlopp med anvisningar, 400x400mm storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men vad hjälper det när avloppet inte är centrerat? Skulle de gå att sätta en 15 graders böj så att golvbrunnen blir centrerad i hålet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.