Vet inte om detta är rätt avdelning för denna fråga... men, men, provar.

Har nyligen blivit husägare :) och skulle vilja bli av med en plats-/linoleummatta som trappstegen till övervåningen har blivit utsmyckade med. Förre ägaren "varnade" mig att han limmat dit den mycket noggrannt och jag har även läst nu att det kan vara besvärligt att få bort såna här... Min fråga är nu om man måste bort med mattan för att lägga t.ex. fanér på trappstegen? Läste ett tips att detta var enklare. Listerna i framkant på trappstegen är skruvade så dessa borde gå att få loss och byta ut.

Måste man använda en trappkompass eller kan man helt enkelt lägga på papper och göra en mall??

Har någon synpunkter på eller erfarenhet av detta:confused:
 
Vi har samma situation.
Masonit spikade i trappstegen, med limmad plastmatta ovanpå.
Kork & plast limmad "där man sparkar" vad det nu heter, ovan trappstegen alltså.
List i framkant som var limmad, skruvad med försänkta skruv som var täckta med limmad plugg.
Och sen lackad list :)

Det var ett rent helvete att få bort allt.
Nu är nästa problem att få bort all plastfärg på vangstyckena, har kommit en bit med detta.
Men det som verkar omöjligt att lösa är baksidan & limmet från kork & plasten som inte går att gå bort. Jag är inte bekväm med varmluftspicka pga. brandrisken.

Jag har funderat ett par år hur jag ska få trappen fin igen, jag kommer göra följande:

På sparkdelen sätter jag tunn björplywood med sättlim troligen.
Trappstegen kläs med nån form av trä.
En trappnos list får täcka in paketet.

En sjuhelsikes massa jobb.... som inte lockar.... :)

En trappkompass går f.ö. att tillverka själv.
 
Vi gjorde rent trappan från mattdelar (linfibrer?) i vårat förra hus med T-röd som löste det limmet och sedan arbetade vi med skrapa, därefter slipning.
Bara man hittar rätt lösningsmedel så brukar det gå hyggligt våran trappa tog förstås minst 25 timmar att få fin.
Det gick åt ca 5 liter sprit.
Men det var värt jobbet.

Det heter "sättsteg" dom som man sparkar på.


Vi tejpade för med plast uppe och nere
Efter några timmar med T-röd så var man inte så stadig på benen.......
Detta bör man inte göra om man ska köra bil efteråt.
 
Jag har testat Alcro eller Beckers färgborttagning, moderna varianten på Bums.
Det löste inte nämnnärt upp limmet, ser ut som något gammalt kontaktlim.

Däremot tog det bort ett lager i taget av den gamla plastfärgen.
Men det är vädring och mask som gäller, med rejäla handskar när man håller på.
Så det är heller inte så roligt men nödvändigt.
 
Prova med flera olika lösningsmedel plötsligt finner man det rätta som fungerar.

Jag arbetar med bilar och ibland ska man ta bort lim och klisterrester detta slutar ofta med att man får prova några olika lösare innan man finner det rätta.
Det kan vara T-röd,lacknafta,cellulosaförtunning,avfettningsmedel olika limlösare och klottersaneringsmedel.
Faktiskt är t-röd ofta effektiv men den kräver några minuters verkningstid.
 
Har du tänkt lägga laminatgolv kan du låta plastmattan ligga kvar. Jag har satt både plastgolv och linoleummatta i trappor (går nog att göra likadant med laminat) och bara använt mig av vinkel, stållinjal och tumstock/talmeter. Jag tror inte på att göra mallar i papper, det är enklare att använda vinkeln i ett hörn och sedan mäta ut var resterande kanter/avslutningar ska vara. VIlket svammel, det blev svårt att förklara hur jag gjorde....
 
Vi håller på att renovera våran gamla trappa där trappstegen var klädda med linolummatta som var klistade på trappstegen. Vi funderade en del på olika sorters kemiska medel man kunde använda, men det slutade med att vi inhandlade en värmepistol. Och det visade sig vara den absolut bästa metoden. Vi värmde på mattan och använde sedan ett stämjärn för att få upp mattan från trappsteget och drog sedan bort en del av eller hela mattan från steget. Gick ganska snabbare än jag vågade hoppas. Värmepistolen går också att använda till att få bort färg.
 
Akta er för värmepistolen inomhus, speciellt i gamla hus med många springer och vrår och dessutom sågspånsisolering lite här och var. Det är en riktigt otrevlig brandstartare. Infravärmare är bättre då den "bara" värmer där strålningen träffar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.