Hej,

Jag ska köpa en röjsåg till sommarstugan för att röja sly och gräs. Jag skulle helst vilja ha en på el men utbudet verkar vara begränsat. Husqvarna har en som verkar okej men har ni någon erfarenhet av röjsåg på el? Eller är det bara bensin som gäller?

tack
 
C
J Joakim Johansson skrev:
Husqvarna har en som verkar okej men har ni någon erfarenhet av röjsåg på el? Eller är det bara bensin som gäller?
Vi har en 535iFR. Den är helt okej, men räkna med att du behöver tre st BLi300 batterier om du skall kunna köra kontinuerligt. Dvs. drygt 13 000 kr batterier, så det är inget för den fattige.
 
  • Gilla
Joakim Johansson
  • Laddar…
Och kolla också på det som kallas "stark grästrimmer", Stihl kallar sina för det och är vad du söker och då kanske en FS131.
 
  • Gilla
Joakim Johansson
  • Laddar…
Jag har en makita dux60 som jag är mycket nöjd med. Det finns även en uppsjö alternativa redskap till den.
Bra fart och man kan röja riktigt tjockt gräs med tråd och röjsågsklingan drar enkelt av relativt tjocka grenar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Hur mycket sly är det som ska röjas och hur grov?

Har du redan ett batterisystem så kolla om de har något. Med separata batterier bara till ett verktyg springer det iväg snabbt i kostnad.

Jag har två olika makita 18v som funkar till gräs men inte sly. Tror på 2x18V eller 40V om du vill kunna ta sly. Tänker du gräs klinga eller riktig sågklinga till slyn?
 
  • Gilla
Joakim Johansson
  • Laddar…
Jag har en makitatrimmer då jag hade batterier sedan tidigare. Som påtalats ovan så går det åt en omgång med batterier för att kunna röja en stund. Om man inte har batterier sedan tidigare är det sannolikt billigare att köpa en bensindtiven
 
  • Gilla
Joakim Johansson
  • Laddar…
Tack alla! Jag kommer främst använda gräsklinga , det är lite blåbärsbuskar och grövre sly som jag vill ta ner.

jag har varit mer intresserad av batteridriven för att komma ner i ljudvolym. Känns som bensindrivna låter otroligt högt och stör grannar. Skulle ni säga att det är stor skillnad?
 
C
J Joakim Johansson skrev:
jag har varit mer intresserad av batteridriven för att komma ner i ljudvolym. Känns som bensindrivna låter otroligt högt och stör grannar. Skulle ni säga att det är stor skillnad?
Ja, Husqvarnan iallafall är mycket tystare.
 
Ja, det är en enorm skillnad. Den batteridrivna susar bara av rotationen vid snöre/klinga om den är utan motstånd
 
Vad köptes det här?

Är ute efter min första röjsåg. Har ingen aning vad jag bör köpa. Kikat på Biltema, Jula. Varianter från Stihl, Husqvarna. Har även kikat på en del intressanta märken på Amazon som verkar vara tyska märken/modeller.

Vill helt enkelt kunna röja tomten då det behövs för det växer en del buskar och annat som jag vill.
Tomt med övervuxna buskar och gräs i behov av röjning nära en röd stuga och ett öppet staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övervuxen tomt med högt gräs och buskar framför röd stuga och vita staketluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är faktiskt imponerad av Jula sågen, visst den är lite tung och vibrerar som ett asplöv. Men ork och tålig verkar den vara. Har röjt sly med gräsklinga, även hallon krusbär och slånbär.

Har nog kört 15-20tankar soppa i den.
 
mannen, myten, legenden kommer inom kort att röja i skogen med den där jula sågen var vardag.. Och ge sin syn som dels proffsröjare men också ytterst kunnig mekaniker av dessa maskiner sedan många år...på maskinen..
 
För mig är selen också viktig, med en bra sådan kan man kompensera lite tyngd.
Och självklart inställning så att det blir balans. Hänger dem balanserade i selen så att jag med minimal kraft kan trycka den nedåt och lagom böjda armar.
 
N Nucky skrev:
Vad köptes det här?

Är ute efter min första röjsåg. Har ingen aning vad jag bör köpa. Kikat på Biltema, Jula. Varianter från Stihl, Husqvarna. Har även kikat på en del intressanta märken på Amazon som verkar vara tyska märken/modeller.

Vill helt enkelt kunna röja tomten då det behövs för det växer en del buskar och annat som jag vill.
[bild] [bild]
Jag har trimmers i alla storlekar. Med batteri, sladd eller bensin. Till det där tar jag garanterat fram en FS130, fyller på lite aspen och sedan går jag loss med lite grövre tråd monterat så är saken biff på nolltid.....
 
Ja är tomten så stor och ibland med så högt gräs är det en bensindriven som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.