Jag ska flytta i höst till ett stort hus men där köket är oproportionerligt litet. Tänkte höra om nån av er har ett bra förslag på hur man skulle kunna göra om. Tänker att vardagsrummet blir mindre lättmöblerat om man tar ned väggen där emellan. Under köket finns en sutterängvåning.
 
  • Planritning av ett hus med litet kök bredvid ett större vardagsrum och angränsande matplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byta plats på köket och sovrummet skulle vara trevligt men det kanske är mer jobb än vad ni vill ha.
 
BirgitS
Går det att få plats med soffgruppen där det står matplats?
Det är ju mer praktiskt att ha köket och matplatsen nära varandra och en matplats är inte beroende av väggar på samma sätt som soffgruppen så då skulle man kunna öppna upp för åtminstone en dörr direkt mellan kök och matplats. Murstocken i hörnet lär ju göra att det inte går att öppna upp helt. Dock är den väggen antagligen bärande så att det behövs en godkänd bygganmälan som beskriver hur öppningen ska avväxlas.

I och med att det finns en till matplats så skulle ju den i köket kunna tas bort eller bli väldigt liten och därmed lämna plats för mycket mer köksskåp längs hela ytterväggen.

Välkommen till forumet också!
 
Tack för välkomnandet Tänker att man kanske vill ha lätt att ta sig ut på balkongen eftersom det är där sol/trädgårdssidan är och då kanske det blir konstigt att gå bakom en soffa. Byta plats på sovrummet och köket hade varit trevligt men som sagt mycket jobb. Kommer inte använda det som sovrum då jag och min 4-åring kommer sova en våning upp. Köpte huset då det finns hobbyutrymmen som jag längtat efter i källaren (ska göra verkstad av garaget i källaren) och närheten till jobbet och insåg sen att mycket av ytan i huset är korridor. Ah, man kan inte få allt:)
 
P Perryf skrev:
Jag ska flytta i höst till ett stort hus men där köket är oproportionerligt litet. Tänkte höra om nån av er har ett bra förslag på hur man skulle kunna göra om. Tänker att vardagsrummet blir mindre lättmöblerat om man tar ned väggen där emellan. Under köket finns en sutterängvåning.
Befintlig planlösning ser fin ut. Vill ni ha mer direkt koppling mellan vardagsrum/kök skulle det gå att ta upp en dörr mellan kök och vardagsrum. Ta absolut inte ner hela väggen, då förstör du rummen. En vanlig 900 öppning skulle räcka. eventuellt en bredare om så önskas. Bröstningshöjd vid fönstret framgår inte så det är svårt att bedöma hur köket bäst skulle planeras. Dörren till entré skulle kunna byggas igen men jag tror inte det blir bra.
 
BirgitS
P Perryf skrev:
Tänker att man kanske vill ha lätt att ta sig ut på balkongen eftersom det är där sol/trädgårdssidan är och då kanske det blir konstigt att gå bakom en soffa.
När det är öppen planlösning så är det många som ställer soffan mitt i rummet som en avgränsning mellan matplats och vardagsrum. Alltså TV på vänstra ytterväggen och soffan mittemot.

Sen verkar det vara vanligt att ha två soffor som står mittemot varandra och så TV åt sidan, dvs. TV på sovrumsväggen, ena soffan längs ytterväggen och den andra mittemot den.

Däremot så vet jag ju inte hur långt det är mellan sovrumsväggen och balkongfönstren vilket gör det svårt att veta om det är tillräckligt avstånd för en soffgrupp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.