E Einh skrev:
Vad är det mer specifikt i linoljan som gör den oslagbar...
Molekylstorleken = inträngningsförmågan.
 
F fribygg skrev:
Jag är inte kemist. Du ska självklart använda den färg du tror på och som passar ditt hus och dina behov av att skrapa och byta vindskivor framöver

Linoljefärgen färgen flagnar inte utan kritar när den åldras och är därför lätt och smidig att underhålla.
Men kan jag ens använda linolja på min befintliga panel som eventuellt består av gammal akrylatfärg? Hur går jag praktiskt tillväga? Målartvätt och skrapa bort så mycket som möjligt och sen flera påstrykningar med linoljefärg i tunna lager?
 
E Einh skrev:
Men kan jag ens använda linolja på min befintliga panel som eventuellt består av gammal akrylatfärg? Hur går jag praktiskt tillväga? Målartvätt och skrapa bort så mycket som möjligt och sen flera påstrykningar med linoljefärg i tunna lager?
Ja, typ.

Det beror lite på vilken linoljefärg du väljer. Traditionell linoljefärg är baserad på kokt linolja och tränger inte in så bra i träet, då är halvoljning (hälften rånlinolja och resten lösningsmedel) bra först, sen grundning med färg spädd med rå linolja.

Mer modern färg (typ Engwall och Claesson) är baserad på rå linolja och har god inträngning direkt. Är träet så slitet som ditt skulle jag fortfarande halvolja, men vid grundning späds färgen bara med lösningsmedel.
 
M MagHam skrev:
Molekylstorleken = inträngningsförmågan.
Har dom inte lyckats framställa en syntetisk oljefärg med kortare kolväten än linoljans då? Isåfall borde den färgen ha ännu bättre inträngningsegenskaper än linolja
 
E Einh skrev:
Har dom inte lyckats framställa en syntetisk oljefärg med kortare kolväten än linoljans då? Isåfall borde den färgen ha ännu bättre inträngningsegenskaper än linolja
Det är klart man göra det, men då går nog en del andra önskvärda egenskaper som snabbare torktid och tjockare skikt förlorat.
 
En äldre målare visade mig på 80-talet hur han gjorde med snickerier som fönster, vindskivor, etc.
Då penslade han linolja/terpentinblandning på trärent i mängd utifrån hur det sög, samt mycket tunt lager på slipad färg. Och sedan dåtidens lacknaftabaserade alkydfärg, ev. ett lager grundfärg. Han ansåg att olje/terpentin var viktigare än grundfärg.
Jag gör liknande idag men använder Nordsjö impregneringsolja istället.
Rätt eller fel, för mig fungerar det.
Det viktiga är arbetet före oljning och inte måla i solsken eller vid höga temperaturer.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.