Hej,

Vi funderar på att byta ut vår gaspanna till luft/vatten värmepump. Bor i vällisolerad enplansvilla från 2008 i Malmö med golvvärme, 135kvm.
Förbrukningen idag är 15000kWh

Funderar på, Nibe, CTC och Mitsubishi.
Räcker 8kW?

Den berömda frågan: vilka har bäst kvalité/bäst garanti?

Några återförsäljare som ni varit nöjda med?

Har timdebitering via Tibber, en smart som kan styras mot elpris?

Vill man ha en Varvtalstyrd?

Tacksam för alla tips och råd ❤️
 
Hej! 8 kW räcker till det huset i Malmö. NIBE, CTC, IVT, Thermia är svenska tillverkare med god kvalitet men priser och leveranstider rusar iväg just nu. Mitsubishi är bra men Ecodan har fått en hel det klagomål på ljudet vid frost och de har tvingats byta ut ett antal utedelar. NIBE kan styra mot timpriser men hur bra det fungerar är jag tveksam till då det bl.a. riskerar att man sänker komforten i huset. En värmepump ska aldrig arbeta med högre temperaturer än vad som precis behövs eftersom det försämrar verkningsgraden. Enorm skillnad mot t.ex. en vedpanna där man kan ladda stora ackumulatortankar med en rejäl brasa till 90° en gång per dygn och sedan låta det vara.

Har man golvvärme passar en varvtalsstyrd modell bäst då volymen värmevatten är mindre och en on/off-värmepump hade behövt en volymtank eller motsvarande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hamahang
  • Laddar…
Stort tack! Vad hade du själv valt om du skulle välja mellan Nibe, CTC och IVT, någon specifik modell hos dem som är vasare?

Här i Malmö vad kan man räkna med 1kwh el ger 3 kwh värme? Står coop 5 på endel men de är väl inte räknat medel på året?

Är alla dessa varvtalsstyrda?


Juste, en viktig fråga, vi har stora fönster i väst och lite söder så vi får väldigt varmt i kök och vardagsrum. Är det något speciellt man ska tänka på vid val av värmepump?

Idag har gaspannan också en inomhusgivare samt alla golvvärme slingorna har rumstermostat.
Vad jag har förstått så vill man ha alla rumstermostater öppna när man har en luft/vatten värmepump och inte strypa flödet?
 
Själv har jag uppskattat NIBE för intressanta produkter, välutvecklade styrsystem och utförlig dokumentation med alla specifikationer även för användare/konsument. Men kvalitetsmässigt så skulle jag säga NIBE, CTC och IVT är likvärdiga. Det handlar också mycket om att det är en bra installatör och i dagens läge får man vara ganska ödmjuk för att överhuvudtaget hitta en värmepump att köpa närmsta månaderna.

I Malmö som har så milt klimat bör ni få ett SCOP minst 3,75, dvs 1 kWh el ger 3,75 kWh värme i genomsnitt över året med radiatorer och SCOP drygt 4 med golvvärme.

CTC 400-serien är on/off på traditionellt vis. Annars är de varvtalsstyrda numera.

Precis med värmepump ska rumstermostaterna står helt öppna och man reglerar innetemperaturen med inställningarna i värmepumpen. Enstaka rumstermostater kan dock användas om det krävs. Låter som ni också borde skaffa markiser?
 
  • Gilla
Hamahang
  • Laddar…
H Hamahang skrev:
Stort tack! Vad hade du själv valt om du skulle välja mellan Nibe, CTC och IVT, någon specifik modell hos dem som är vasare?

Här i Malmö vad kan man räkna med 1kwh el ger 3 kwh värme? Står coop 5 på endel men de är väl inte räknat medel på året?

Är alla dessa varvtalsstyrda?


Juste, en viktig fråga, vi har stora fönster i väst och lite söder så vi får väldigt varmt i kök och vardagsrum. Är det något speciellt man ska tänka på vid val av värmepump?

Idag har gaspannan också en inomhusgivare samt alla golvvärme slingorna har rumstermostat.
Vad jag har förstått så vill man ha alla rumstermostater öppna när man har en luft/vatten värmepump och inte strypa flödet?
Jag kan varmt rekommendera CTC både 600-serien och 400-serien ut ctc’s sortiment. Det har tagit ungefär 10år att tjäna in mellanskillnaden på installationskostnaden mellan dom 2 maskinerna, därefter blir 600-serien mer lönsam för dig som slutkund. Då ska oxå ha i åtanke att den uträkningen baserar på ett elpris som är ca 1kr per kWH ink.avgifter så med ”dagens” elpriser går besparingen ännu fortare.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Hej! Hittade du rätt luft vatten värmepump för din villa? Vi köpte en plan villa 127kvm med gaspanna. Funderar uppgradera till luft vatten värmepump. Också vad betalar ni idag för gas? Hur dyrt är typ i vinter tid med gaspanna? Jag har energi förbrukning på 17300kWh med gas. Kan du berätta lite mer om gas för mig? ✌️
 
  • Gilla
Hamahang
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.